Voss Oregonian APA

Marius K.

Norbrygg-medlem
Smakte denne i går og synes den var helt konge! Noen som kjenner til oppskriften på denne, eventuelt hvilke humle de bruker? Synes humlesmaken og aromaen på denne var helt knall!
 
Det plar vel å gå greit å senda ein e-post til bryggmesteren så får ein jo vanlegvis oppskrifta (på 2000 liter eller så)..
 
Sendte de en melding på FB for 3-4 mnd siden.. Fikk aldri noe svar. Da var det deres winter pale jeg spurte etter. Knakende god øl..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Fikk aldri noe svar jeg heller når jeg henvendte meg på Facebook siden deres.

Jeg har imidlertid fått høre fra andre kilder at den er humlet med Nelson Sauvin. Jeg opplevde den ikke som så bitter, men mye humlesmak og aroma, så sikkert mye fokus på sene tilsetninger og tørrhumling. Jeg skal definitivt prøve meg på en pale ale med Nelson Sauvin etter sommerferien :)
 
Er enig i at denne er veldig god!

Fant en beskrivelse som forteller litt hva slags humletyper de har brukt. Står ikke noe om Nelson Sauvin, men jeg aner ikke om det de sier på denne siden er mer riktig enn det du har hørt.

Sitat: Herlig sterk aroma av fruktig humle (tropisk frukt = mango og pasjonsfrukt), også noen toner av furu. Humletypene er Northern Brewer,Cascade, Citra og Chinook.

http://www.cardinal.no/beskrivelser/files/tag-voss-bryggeri.html

Noen som har prøvd å klone denne?
 
Hehe, det var jo litt andre humletyper som er nevnt her, ja.

Nelson Sauvin beskrives forøvrig også som tropisk, og da blant annet med pasjonsfrukt, grapefrukt, etc.

Jeg har uansett planer om å lage en single hop APA med Nelson Sauvin, da jeg har hørt mye godt om den humlen, så jeg knuser på! Kan legge ut oppskriften jeg brygger, og kommentere resultatet når den er ferdig. Det blir dog ikke før i midten av august :) Først skal det brygges en engelsk mild, og så skal det ferieres og drikkes (masse) øl :D
 
Smakte denne i går, fra fat, og den var helt absurd god. Måtte ta tre glass på rappen! Hvis noen får oppskriften, så MÅ den legges ut.
 
Alltid tenkt den inneholdt Centennial. Har ikke Voss noen mailadresse? De bør vel kunne gi noe info til hungrige hjemmebryggere.
 
Prøvde å kontakte de via Facebook, men det var lite respons og få. Kan selvfølgelig prøve med en mail og..
 
Problemet med å sende mld på facebook er at det ikke bestandig vises til mottaker av en "side" når man får ting i innboksen. Bruk mail eller ta en telefon er mitt tips. Når jeg snakka med tidligere brygger der så sa han at de kjøpte alle humlene direkte fra noen humlegårder i Oregon, så jeg vil derfor tro at Cardinal's beskrivelse av humletyper stemmer bedre enn Nelson tilnærmingen :)
 
Enig i at mail trumfer Facebook, men i og med at de kun er på Facebook, og ikke har en offisiell nettside (så vidt jeg kan se), så tenkte jeg kanskje de fulgte litt med på denne :) Nå er det uansett også sendt en mail, så får vi se om hellet er bedre denne gang! :)
 
Hehe, bare meg som har vanskeligheter med å lese av og til. Derfor jeg slettet posten min :)
Håper du får noe fornuftig ut av dem, så jeg også kan få testet, kan aldri ha nok APA :D
 
Hehe, bare meg som har vanskeligheter med å lese av og til. Derfor jeg slettet posten min :)
Håper du får noe fornuftig ut av dem, så jeg også kan få testet, kan aldri ha nok APA :D

Alt i orden :)

Delvis off-topic, men i og med at det er jeg som har startet tråden tar jeg meg friheten; jeg mener jeg har sett et sted at du har laget en single hop APA med Nelson. Stemmer det? Jeg tenkte prøve meg på det samme. Jeg tenkte tilsette all humle fra 20 minutter og frem til flame out. Har du noen erfaring med det? Jeg ble tipset om å meske lavt da Nelson er nokså fruktig, slik at ølet ikke blir altfor søtt.
 
Alt i orden :)

Delvis off-topic, men i og med at det er jeg som har startet tråden tar jeg meg friheten; jeg mener jeg har sett et sted at du har laget en single hop APA med Nelson. Stemmer det? Jeg tenkte prøve meg på det samme. Jeg tenkte tilsette all humle fra 20 minutter og frem til flame out. Har du noen erfaring med det? Jeg ble tipset om å meske lavt da Nelson er nokså fruktig, slik at ølet ikke blir altfor søtt.

Har brygget APA med Nelson Sauvin to ganger, har benyttet annen humle (Chinook og Colombus) til bitterhumle og NS til resten.
Jeg mesker alle APA'ne mine relativt lavt 63-65, hvis det er ting jeg lager selv. Hvis det er kloner følger jeg mesketemperaturer oppgitt der :)

Ja, den er ganske fruktig og fremtredene, NS og Citra er nok to av favorittene her i gården! Mange som synes det blir for mye dog.
Ift å bare bruke sene tilsetninger så tror jeg det blir knall, er jo bare å justere til ønsket bitterhet :)

Selv benytter jeg annen humle til bitterhet slik at jeg kan bruke 1 pose (100gr) med humlen jeg vil teste i hvert brygg, synes det er praktisk å gjøre det slik :)
 
Alltid tenkt den inneholdt Centennial. Har ikke Voss noen mailadresse? De bør vel kunne gi noe info til hungrige hjemmebryggere.

Har vært i kontakt med dem angående dette. De har rett og slett ikke tatt stilling til om de skal dele oppsrkfiter eller ikke.
Skal sende en mail og skjelle dem ut for manglende svar.
 
Tilbake
Topp