Vossakveik starter ikke?

Einar Michelsen

Norbrygg-medlem
Har en DIPA batch stående på 39 grader. IBU oppunder hårfestet og OG på ca 1065. Pitchet Gjerneskveik i går ettermiddag (2 ss) og ytterligere ca 1 dl i dag tidlig. Ingen reaksjon. Hva gjøre jeg? Kveiken har vært på et norgesglass siden mai. (Slurry)

Venter, eller dekanterer og koker det opp i morgen og tilsetter US05? Evt andre tips.

Jeg har DME slik at jeg kan øke volumet for å kompensere for evt. økt bitterhet pga oppkoket.

Eventuelt benytte det som toalettrens.
dad1e4496e5694f3b0d96eb3fced3ef1.jpg


Det er brukt 350 gram humle på det som skulle bli ett fat med øl.
 
Oss he brukt denne to ganger ( tørr ) starta den i vørterøl når oss starter å brygge.
Tok litt tid i gjærings karet før den gjekk. 40 grader


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har en DIPA batch stående på 39 grader. IBU oppunder hårfestet og OG på ca 1065. Pitchet Gjerneskveik i går ettermiddag (2 ss) og ytterligere ca 1 dl i dag tidlig. Ingen reaksjon. Hva gjøre jeg? Kveiken har vært på et norgesglass siden mai. (Slurry)

Venter, eller dekanterer og koker det opp i morgen og tilsetter US05? Evt andre tips.

Jeg har DME slik at jeg kan øke volumet for å kompensere for evt. økt bitterhet pga oppkoket.

Eventuelt benytte det som toalettrens.
dad1e4496e5694f3b0d96eb3fced3ef1.jpg


Det er brukt 350 gram humle på det som skulle bli ett fat med øl.
Opplevde det samme med en Extra Stout i november. Brukte Gjærnes slurry som hadde stått et par måneder og var hentet fra et vossaøl med kveik kjøpt på BS.

Endte opp med å bruke 2 poser US-05 dagen etter, men fikk tragisk lav utgjæring på ca 65%. Mulig årsak kan være at jeg da ikke tilsatte ny oksygen og bare hev posene halvhjertet rett i vørteren.

Endte opp med en sweet stout som smakte greit nok.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp