Vurderer å bygge meg en ny kokekjele

Staro

Norbrygg-medlem
Jeg vurderer å bygge meg en kokekjele på ca 100 liter. Vel, nå skal jeg ikke bygge kjelen, men heller kjøpe en og montere elektriske varmeelementer i den. Utgangspunktet for prosjektet vil nok bli noe som ligner på denne:

https://www.bryggselv.no/bryggeutst...-98L-med-tappekran-og-lokk-400248-p0000000549

Så har jeg sett litt på noen varmeelementer og ser for meg å sette inn 2stk 3000W elementer. Det jeg sliter litt med er kalkulering av behovet for energi her. Det går fint å finne ut hvor mange watt som trengs for å varme opp en gitt mengde vann fra en gitt temp til en gitt tepm. Problemet mitt er at jeg sliter litt med hvor mye energi trenger jeg for å holde vannet kokende? Jeg har ikke lyst til å overskyte for mye på kraften i elementet. Da vil jeg heller ha enda flere elementer som kan brukes i oppvarmingsfasen og slås av etterpå.

Jeg ser at 80 liter vann fra 70 til 100 grader tar ca 30min med 6KW, men hvor mye effekt trengs egentlig for å holde en ok rullende kok med 80 liter vann?
 
Har den kjelen. Bruker to elementer som er oppgitt til 3kw (og har litt lavere effekt) for å holde vannet kokende. Skal isolere kjelen, og da blir nok dette i overkant. Bruker dyppvarmer i tillegg før det begynner å koke.
 
Rent vann trenger 40,65kJ/mol for å gå fra væske på 100*C til damp.
Vann er ca 18g/mol, - - - > 2,258 kJ/g.

6kW=6000J/s dividert med 2258 J/g gir 2, 66 gram fordampning per sekund= drøye 9,5 liter timen, nesten 12% fordampning i timen ved 80 liter. Dette er enkelt teoretisk, mange variabler vil påvirke

Bygg inn en effektregulator på det ene elementet så kan du justere kokingen etter volum og ønsket avdamping.
 
Tilbake
Topp