Vurderer fat - og har noen spørsmål

Etter noen år med flasking begynner jeg å se meg litt lei, og tenker det kan være verdt å investere noen kroner for å forenkle prosessen litt.

Etter mesk, kok og gjæring sitter jeg vanligvis igjen med 50L øl klart til karbonering. Tanken min er at om jeg kjøper noen 50L bryggerifat så blir det 1 til 1 - plasseffektift, og de skal uansett nesten ikke flyttes på etter de er fylt. Karbonerer på 50L fat, og overfører deretter til 9L fat (Cornelius), som jeg har plass til et par stk av i kjøleskapet.

Alternativ til 50L bryggerifat blir jo da ganske mange 19L cornelius-fat, og jeg ser ikke helt poenget, da jeg ikke har ønske om tappetårn i stua - det skal uansett overføres fra "lagringsdunk" til 9L før servering.

Spørsmålet her er mest hva jeg trenger og hva det kommer på. Man får kjøpt ferdige sett for servering fra 9L-dunk vha sodastream, så det er forsåvidt enkelt, men jeg klarer ikke helt se for meg bryggeri-fatene, hvordan man overfører øl fra et system til et annet og sånne type ting? Kanskje noen kan hjelpe meg med en deleliste?

To spørsmål litt på siden:
1. Engangsfatene som pubene bruker - er de også på G-kobling? Det må da gå an å bruke de på nytt noen ganger før de kastes? Kanskje ikke til ting som lagres lenge (plast er jo ikke luft-tett), men sommerølen som uansett forsvinner innen 1 mnd kan like godt lagres på plast...

2. Er det noe å spare på å kjøpe ventiler, regulatorer, koblinger etc. utenlands? Uten å gå på kompromiss på kvaliteten på utstyret?
 
Så vidt jeg klarer å se, er det eneste ekstra du behøver for å flytte øl fra bryggerifat til corneliusfat en slange med fatkobling til 50-literen i ene enden og ball-lock til corny i andre enden. Hvilken fatkobling du trenger (G-kobling eller S-kobling eller noe annet), kommer an på fatet, selvfølgelig. Du trenger jo heller ikke ha en dedikert fatkobling. Jeg ville laget en slangestump med svart corneliuskobling i hver ende, og en 5/8" BSP til ball-lock som festes til fatkoblingen. Eventuelt bare la slangen gå rett i en john guest til 5/8" BSP.

Med en slik jumper-slange, kan du gjøre det du skisserer:
  • karbonere på 50-literen
  • fylle 9-liters corny med desinfeksjonsvæske og tappe det ut via en kran, slik at fatet blir fylt med CO2 på samme trykk som du har på 50-literen.
  • koble på jumperslange fra 50-liter til "øl ut" på corny, med gass inn på 50-literen.
  • slippe ut gass litt etter litt fra sikkerhetsventilen i lokket på corneliusfatet, slik at ølet flyttes over.
 
Tilbake
Topp