• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Vurderer salg av komplett bryggoppsett

Da har jeg kommet så langt at jeg vurderer å selge ett komplett bryggeoppsett dersom noen skulle være interessert, jeg legger altså ikke opp bryggingen, tenker bare å bygge nytt oppsett.

Holder til i Trondheim!

oppsettet mitt er slik:

- HLT / Meskekar 36L med falskbunn, 3-delt kran, termometer sveisefritt og påmontert resirkulasjons retur!

- Meskekar fra morebrew, 56L med falskbunn og termometer, påsveiset gjenger som kran og termo står i.

- 50L kokekjele med kran

- Speidelpumpe med 7-trinns effekt regulering intill 7L/min

- kjølespiral av grei størrelse. Dersom mann whirlpooler 50-literen etter kok er det mulig å få temp ned til 10-15 celsius med denne på 10-15min. med relativt kaldt vann i springen såklart.

hele oppsettet er gjennomført med Camlock koblinger, dette kan sammen med silikonslanger osv, medfølge ved komplett salg naturligvis, men ved enhets salg beholder jeg alt av camlocks og slanger.

Selger dette aller helst som en komplett enhet, jeg er åpen for bud på deler og, men ingenting i dette er bindende da jeg bare er nysgjerrig på hva folk byr, kan jo selge naturligvis om jeg er komfortabel
med et bud :)

by gjerne på enheter om dere vil, enten eller av meske-kjelene selges med kjøleren, så by like så godt
som om den er del av hva du byr på av de to kjelene. :)

oppsettet egner seg til 40-50L batcher avhengig av ønsket abv.

Alt er i veldig god beholdning, brukt en sesong omtrent.
 

Vedlegg

  • bryggeoppsett.jpg
    bryggeoppsett.jpg
    72,1 KB · Sett: 393
Sist redigert:
Bare for å si fra IFH til vedlagt bilde, pumpen er den på ølkassen under bordet. Den andre er en annen medbrygger sin.
 
Kan også legge ved at effektiviteten på oppsettet er målt med hånda på hjertet på opptil 90-95%

Kan med trygghet si at alt jeg har brygget på dette har vært litt over 80% effektivitet for være litt mer moderat :)

Ser mange kikker, ingen som vil legge inn bud på dette over hodet? :/

What did i do wrong? :)
 
Sist redigert:
Hvordan regner du effektivitet? 80-84% er helt mulig med de beste (og dyreste) basismalt typer (uten spesielt malt). Men 90-95%. Er det ren sukker du bruker i batch? :)
 
Hvordan regner du effektivitet? 80-84% er helt mulig med de beste (og dyreste) basismalt typer (uten spesielt malt). Men 90-95%. Er det ren sukker du bruker i batch? :)

Foreslår du sender sundbøl her på forumet en melding med spørsmålet ditt :) den vi fikk 95% på var en IPA, yeah science bitch heter den, finnes på brewersfriend arkivet. og det var kunn malt såvidt jeg husker du :) snakker brewhouse effiency her.

Var veldig satt ut av tallene selv og sjekka flere ganger, men 95% var tallet såvidt jeg fikk det med meg. Men Sundbøl gjorde utregningen.

Retter på oss: vi har fått utbytte prosent på 85% på det meste. :) var nok noe missforståelse fra tallmesteren på dette med brewhouse/utbytte prosenter.
 
Sist redigert:
Hei! Hva tar du får 50l kjelen?

Hei sjef :) poenget her var å høre litt hva folket kunne tenke seg å by.

Men hey, hva med 1600,-? :) om alle sakene blir budt på kan jeg holde budene dersom folk er seriøse bak budene som blir gitt og jeg får nok til å komme igang med ny build :)

Ellers tenker jeg i disse banene på de andre enhetene:

36L meskekjel, den kom fra bryggmaker, kostet med kjøleren, falskbunn og biab pose seg på 4200,- er nå med heavy duty gjennomføring til resirkulasjon påmontert, kunn delen minus arbeidet : 280,- og heavy duty termometer fra bryggselv 400,-.
tykk bunn, kan bruke alle varmekilder her.

Tenker meg rundt 3500,- for alt dette samlet.

selges ikke separat da sakene hører sammen, men kan selges uten kjøler om den som vil ha 56 literen vil ha den med, trekker fra 500 isåfall.

56L Brewmore kjel: termometer, kran og falskbunn tenker 3800,- med kjøler,

3200,- uten koster kraftig mye mer nytt fra indianerland.

50L kokekjel: 1600,-?

Pumpen: 1200,- knall enkel sak å drive med, fantastisk lett å rengjøre.

Alle kjelene er tykkbunnet og kan brukes på alle varmekilder, og det er lokk til alle såklart :rolleyes:
 

Det stemmer min gode observante mann, og ja, jeg mener altså at den jeg har stående med 3-dels kran er verdt sine 1500,- spenn. :) mener du annet er du velkommen til å legge bud, det er ikke bindende, men kan finne på å bli det. Vi får se, legg bare inn hva du vil som bud forslag. :)


Over til noe annet, bilder av 36L meske kjel!
 

Vedlegg

  • 20150331_172037.jpg
    20150331_172037.jpg
    150,6 KB · Sett: 106
  • 20150331_172043.jpg
    20150331_172043.jpg
    252,9 KB · Sett: 100
  • 20150331_172157.jpg
    20150331_172157.jpg
    209,6 KB · Sett: 99
  • 20150331_172059.jpg
    20150331_172059.jpg
    84,8 KB · Sett: 100
Det er litt vel stivt med 1500 for den, synes jeg også. Det skal tross alt være en del å spare på å kjøpe brukt.
 
Heisann! og fortsatt god påske til alle dere hyggelige hjembryggere og ellers prisjaktende hunder! :)

Da har jeg rukket og tenkt meg om nok på salget.

Jeg har fått bud på 3500,- på 36L kjel med falskbunn, termometer osv + pumpe.

56L kjelen med termometer, kran og tilhørende falskbunn ønsker jeg 3500,- kronasjer for

50L kokekjel er desverre ikke lengre for salg, den beholder jeg da jeg skal bruke den i neste oppsett.

Pumpen kan selges separat dersom budet fra den Mykle utgår på noe vis.
Da går den for 1000,- flott stand, ingen problemer med. alltid rengjort etter hver gangs
bruk med sterkrens og komplett tørking.

Samme drill med alt annet utstyr, renset grundig, bruksmerker er etset vekk med starsan / sterkrens i ny og ned, aldri blitt
brukt stålull på, kunn vaskekoster og gode vaskekjemikalier. (PBW, STARSAN, STERKRENS 75% fosforsyre og kaustikk soda)


Over til de slettede og hundsende prisønske innleggene:

Ingen av varene(kjelene og tilbehøret) jeg har er fornedret, eller er i under den stand de var da de var nye, de er i utsendet "brand spanking new" pga godt og kjærlig vedlikehold. eneste jeg med hånda på hjertet innrømmer av styggedommer er noen små dremel striper etter litt ryddings sliping på termometer hullet i 36L kjelen. Men det er dere en satans besparelse i arbeid og hodebry både i å skaffe verktøyet, bruke det korrekt og rengjøre korrekt etterpå for å fjerne brukt skjæreolje osv.

Det er ingen verdens vits i å være frekke i salgstråder angående en selgers prisønsker, dere kjenner ikke selgers handelspris på utstyr da det var nytt i hans hjem, og heller ikke forøvrig situasjon. Denne diskusjonen er dere gledelig velkomne til å foreta med meg via pm dersom dere inderlig har behov for det, eller kanskje heller fortell en kompis om teitingen på norbrygg eller dama. :)

Ellers! By gjerne mindre på en vare dere har ett lavere bud å komme med på, budrunden er bindene fra med nå, budene
som er lavere enn mine foreslåtte priser vurderer jeg om jeg godtar eller ikke, så disse er ikke gjeldene intill annet er sagt.

Det brygges en omgang stout i morgen med totalt litt over 14kg malt, fra 10-tiden og utover, de som vil komme og se oppsettet i aksjon og ta en kopp kaffe er velkomne til det :) vi er to karer om å brygge i morgen, så det er rom for noen nysgjerrigperer til, eller pratesjuke hjemmebryggere, ta gjerne med kaffe på termos da jeg ikke har tid til å stå for det mens det brygges uten å klare å glemme hva jeg driver med.

send pm om noen ønsker å komme på besøk :)

Håper ingen tar seg sårt til merke fra bemerkninger i dette innlegget, det er bare vanlig folkeskikk å oppføre seg ordentlig og ikke
stå og stille folk for hån. freedom of speech or not, don't be a friggin douche.

God påske, og god brygging alle sammen!
 
Sist redigert:
Ja og nei. Hvis man føler seg forulempet av at noen synes en krever litt vel mye for enkelte ting så synes jeg ærlig talt man enten må skjerpe seg eller la være å annonsere. Å antyde at en pris er for høy er ikke frekt, med mindre det gjøres på en frekk måte. Hvile innlegg som har vært "hundsende" og "hånende" vet jeg ikke - de må jeg ha gått glipp av. Og når det gjelder poenget om at de som kommenterer ikke vet hva slags nypris selger betalte for en gjenstand så er det - med all respekt å melde - ikke særlig relevant hvis nypris der og da er en annen. Man ser dette innenfor salg av enkelte varer - se f.eks. på Finn.no hva folk selger brukte spillkonsoller for - hvor folk setter bruktpris i forhold til hva de betalte selv, og ikke i forhold til hva nypris er der og da. Det blir feil.

Når det er sagt er det jo fint for den som selger om folk vil betale uforholdsmessig mye for brukt utstyr (uten at det nødvendigvis er tilfellet her), men en spade er uansett en spade.

Så, god påske og mindre hårsårhet til alle.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp