Vurdering av Juni-treff

Da er treff nummer 2 gjennomført for Stavanger Bryggerlaug og vi har summet litt sammen i arrangementskomiteen og tenkte å ta en liten felles vurdering om veien videre.

Lokale:
Vi har brukt lokalet til Lundsvågen Båtforening to ganger nå og synes i grunnen dette fungerer godt. Tre i komiteen bor på Hundvåg og dette gjør at det å stelle i stand og ryddingen går kjapt.

Juryens favoritt:
Vi syntes ikke gjennomføringen av dette var godt nok. Dette tok for mye tid av kvelden. På neste treff blir dette fjernet og vi kommer til å gjennomføre en "standard" flaskekonkurranse med innlevering og bedømming i forkant. Mer info vil komme.

Annonsering av vinnere:
Det var uheldig at vinnerne av Juryens Favoritt ble annonsert før Publikums Favoritt-stemmingen var ferdig. Dette blir ordnet til neste gang.

Betaling:
Betaling på Bryggselv Stavanger funket greit, men ikke optimalt. Komiteen ser på dette til neste gang.

Foredrag:
Vi syntes det funket bra med foredrag også denne gangen. Vi kommer til å fortsette med dette. Mulig prisen på treffene økes for å hente inn ekstern foredragsholder. Vi kommer til å søke om økonomisk støtte fra Norbrygg. Mer info om dette senere.

Hva synes dere?
 
Sist redigert:
Nå skal ikke jeg komme og si noe som helst da jeg ikke dukket opp... men syntes opplegget virket gjennomtenkt og fristende...

Lokale:
Jeg bor på hundvåg, så selvfølgelig er lundsvågen ideelt for meg :)

Juryens favoritt:
flaskekonkuranse er nok å foretrekke, da får folk mulighet for å få dommerskjema-tilbakemelding på sitt øl. i tillegg får juryen tid til å "være med på treffet".

Anonsering:
ingen invending

Betaling:
Syntes det fungerer med betaling på bryggselv. Er vel såpass mange som kjenner hverandre her, at det må gå an å overføre penger til en man kjenner som kan betale, hvis man er forhindret fra å møte opp selv?

foredrag:
eneste jeg kan si.... wish i was there.
 
Mitt første treff og jeg synes det var bra... :)

Lokale er helt topp da også jeg bor på Hundvåg.

Enig i dine kommentarer angående juryens favoritt og annonseringen av denne.

Foredraget til Mike var morsomt og interessant.

Satser neste gang på at jeg får med meg dette tidligere, slik at jeg har mulighet for å være med i konkuransen også... :)
 
Enig i vurderingene til arrangementskomiteen og JoW (bra pale ale, forresten!)! (EDIT: og Helge! Så at du hadde skrevet samtidig med meg. Bra chili stout, så vidt jeg husker!)
For min egen del er det en helt grei ordning å stikke innom bryggselv å betale, men i tillegg til at enkelte har nevnt problemer med reisevei, så hadde det kanskje vært greit å spare butikken for å ha cash liggende? In this day and age, finnes det vel greie online-løsninger for slike tilfeller. Om ikke arrangementskomtieen allerede er tett på denne problemstillingen, og på sporet av en løsning, kan jeg godt ta på meg å kikke litt på saken i forbindelse med neste treff. Säg bara till!
Ellers burde vi stå i en økning av prisen for å dekke inn foredragsholder.
 
Jeg må bare takke for gode tilbakemeldinger :)
Må også takke Kim og Aleksander for hjelp med oppskrift.
Nå har det seg slik at jeg har 0,5 liter igjen av brygget, var bare 15 liter..... så jeg må nok brygge denne på nytt.


For de som skulle måtte ønske det: her er oppskriften jeg forsøkte å følge:
Jo's sommerøl
American Pale Ale (10 A)

Type: All Grain
Batch Size: 20,00 l
Boil Size: 25,10 l
Boil Time: 90 min
End of Boil Vol: 22,26 l
Final Bottling Vol: 19,00 l
Fermentation: Ale, Single Stage

Date: 08 May 2014
Brewer:

Equipment: BIAB 24L
Efficiency: 75,00 %
Est Mash Efficiency: 78,7 %

Ingredients
2300,00 g Pale Malt (2 Row) Bel (5,9 EBC) Grain 1: 75,4 %
300,00 g Caramel/Crystal Malt - 30L (59,1 EBC) Grain 2: 9,8 %
300,00 g Munich Malt I (15,0 EBC) Grain 3: 9,8 %
150,00 g Wheat Malt, Ger (3,9 EBC) Grain 4: 4,9 %
50,00 g Mosaic [11,10 %] - Boil 15,0 min Hop 5: 40,0 IBUs
50,00 g Nelson Sauvin [12,00 %] - Boil 5,0 min Hop 6: 17,4 IBUs
1,0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) [50,28 ml] Yeast 7:-
25,00 g Nelson Sauvin [12,00 %] - Dry Hop 7,0 Days Hop 8: 0,0 IBUs
25,00 g Nelson Sauvin [12,00 %] - Dry Hop 5,0 Days Hop 9: 0,0 IBUs

Gravity, Alcohol Content and Color

Est Original Gravity: 1,035 SG
Est Final Gravity: 1,008 SG
Estimated Alcohol by Vol: 3,5 %
Bitterness: 57,3 IBUs
Est Color: 11,5 EBC


Measured Original Gravity: 1,037 SG
Measured Final Gravity: 1,010 SG

mesket 60 min på 67°C med 20 min utmesk på 76°C fritt etter hukommelsen (notatene ligger hjemme)
oppskriften var slik:

Name, Description, Step Temperature, Step Time
Saccharification, Add 10,00 l of water at 72,2 C 67,0 C 20 min
Saccharification Heat to 72,0 C over 15 min 72,0 C 20 min
Mash Out Heat to 78,0 C over 10 min 78,0 C 10 min


gjæret i kjelleren på 15-16 grader (lest av på brewferm temp stripe montert på dunken)i 16 dager, før karbonisering med 6g/l sukkerlake og flasking.

ps tørrhumlen ble tilsatt i en omgang etter 4 eller 5 dager, fordi jeg måtte offshore på jobb....
 
For min egen del er det en helt grei ordning å stikke innom bryggselv å betale, men i tillegg til at enkelte har nevnt problemer med reisevei, så hadde det kanskje vært greit å spare butikken for å ha cash liggende? In this day and age, finnes det vel greie online-løsninger for slike tilfeller. Om ikke arrangementskomtieen allerede er tett på denne problemstillingen, og på sporet av en løsning, kan jeg godt ta på meg å kikke litt på saken i forbindelse med neste treff. Säg bara till!
Ellers burde vi stå i en økning av prisen for å dekke inn foredragsholder.

Noe av grunnen til at vi har hatt cash only er at vi slipper å lage en konto og noen må skatte for eventuelt overskytende. Er ikke kjent med hvordan dette kan gjøres der konto knyttes til en organisasjon, men da må vi vel opprette dette også. Hvis noen har noen gode løsninger her, eller vil ta ansvar er intet bedre.
 
Mitt første treff og jeg synes det var bra... :)

Lokale er helt topp da også jeg bor på Hundvåg.

Enig i dine kommentarer angående juryens favoritt og annonseringen av denne.

Foredraget til Mike var morsomt og interessant.

Satser neste gang på at jeg får med meg dette tidligere, slik at jeg har mulighet for å være med i konkuransen også... :)
Flott jeg fikk lokket deg med da Helge. :)
 
Registrere seg gjennom Brønnøysund. Og få tildelte tippemidler gjennom grasrotandelen må vel være et mål.....
 
Vi skal se på forskjellige modeller og hva de forskjellige løsningene fører med seg av ekstraarbeid.
 
Har fått reg.nr og opprettet kontoer tidligere for organisasjoner, det er relativt enkelt.
Trenger stiftelsespapirer, vedtekter og et eller annet papir på hvem som er i styret. Deretter fyller en ut Samordnet registermelding og får reg.nr.
Alle papirer tas med til banken en vil opprette konto i, vedkommende disponent av kontoen blir ikke skattlagt for evt innestående.

Kan hjelpe til med dette men har ikke tid før tidligst slutten av august.
 
Tilbake
Topp