Vurdering av slurry

Her har vi et sediment fra en engelske ale som ble fatet i går, og som jeg har felt ut humlerestene fra. Jeg synes det er mye brunt bunnfall og lurer på om denne er noe å bruke videre?

Det er Wyeast Thames Valley det er snakk om, og den er høstet fra en ale som gjæret fint ned fra 1.050 til 1.009 og ble tørrhumlet etter den verste stormgjæringa hadde gitt seg.



sediment.jpg
 
Det ser ut som det er mye gjær der, så ikke kast det hvis du tenker å brygge igjen med denne gjæren. Det du kan gjøre er å vaske gjæren, er usikker på om du alt har gjort det?

Følg denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=PrGOdJFsxwk
Jeg har funnet ut at jeg trenger mye vann for å få det til skikkelig!

Det er jo heller ikke noe krise om du får med litt av det brune bunnfallet inn i neste brygg. Det vil ikke sette særlig smak så lenge det er samme type øl. Det beste er selvsagt vasket gjær om du skal lagre den en stund.
 
Jeg har vel vasket den på en måte, men bare fjernet humlerester, godt inspirert av den videoen ja! Denne gjæren bunnfeller svært sakte så den må vel stå noen timer for å kunne fjerne det brune. Jeg ble litt i stuss over at det var såpass mye brunt, men så er det også første gangen jeg har gjort dette med en ale-gjær.
 
For å vaske gjær skal du ikke vente til gjæren har bunnfelt. Trub'en bunnfeller først, proteiner, humlerester osv, mens gjæren enda "svever" i væsken over. Når det har stått 10-15 minutter så har du en lysebrun væske over det mørkebrune som har bunnfelt (forhåpentligvis), det er denne lyse væsken øverst du skal helle over i et nytt glass. Dette består da hovedsaklig av vann og gjær. Setter du det kaldt i kjøleskapet over natten skal du sitte igjen med et fint lag på bunn med lys gjær og en ganske klar væske på toppen. Jeg måtte prøve meg litt frem med mengden vann før jeg fikk det til, og fant ut at jeg trenger ca 10 ganger så mye vann som slurry for å få en lett adskillelse.

Det er lett når man først får teken på det. Lykke til!
 
Tilbake
Topp