Vurdering forbedømming kontra klassefinaler

Børge B

Dommer
Enten er det noe jeg ikke forstår, eller så er det noe som er feil...

Mitt Stjørdalsøl fikk i forbedømmingen 81 poeng. Det er følgelig bedømt av to dommere. Klikker jeg på linken, finner jeg to dommerskjema - på henholdsvis 40 og 41 poeng, altså 81.
So far - so good.

Når jeg imidlertid går på klassefinalene - ser jeg at jeg fikk 80 poeng. Om jeg klikker på linken for dommerskjema, får jeg imidlertid opp de samme - som på forbedømmingen, som er på 40 og 41 - og gir 81 poeng.

Spørsmålet mitt er da som følger: Er ølet bedømt av 2 eller 4 dommere, og hvis det er 4 - hvordan kan jeg få se de dommerskjemaene ?
 
Du har vel noe av det samme problemet som er nevnt i NM 2011 tråden, løsningen skulle være  :

Klikk på «Resultater klassefinaler», så skal det være et bilde av en knapp under teksten «Har du problemer med å lese skjemaene, trykk på denne knappen i Adobe Acrobat:».

Knappen ser slik ut:
http://www.pvv.org/~gustavf/NM-2011/button.png
Du finner den til høyre for feltet som viser zoom i prosent.
 
Det er litt rar oppløsning på noen av skjemaene i finalen. Åpne i Adobe Reader og klikk på knappen for "vis hele siden". Det står informasjon om dette øverst i resultatlista for klassefinalene, med bilde av knappen.
 
Hmm...

Mulig det fortsatt er meg, men jeg får det fortsatt ikke til....
Sitter på Mac - så mulig det kan ha en sammenheng...

Lastet ned filen http://www.pvv.org/~gustavf/NM-2011/skjemaer/5/247.pdf Åpnet i acrobat professional 8 - viser den 2 sier.
Åpnet i apple's preview, viser den 4 sider - hvorav de 3 siste er like.

Jeg forblir like forvirret...

Noen som gidder å se på skjemaet mitt, om de får opp noe annet enn meg ?
 
Børge B skrev:
Noen som gidder å se på skjemaet mitt, om de får opp noe annet enn meg ?

På mac, åpner opp linken din i Safari, ser to sider. Høyreklikker og velger "Vis i Adobe Acrobat..." - fire forskjellige bedømninger kommer opp. 40, 41, 25/45 og 31/34 (eller 31/37). Skal forsøke å eksportere dem ut som bildefiler. Har du en email?

(redigert: fikk dem ut som bildefiler, vedlagt her)
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2011-04-11 kl. 11.32.48.jpg
    Skjermbilde 2011-04-11 kl. 11.32.48.jpg
    155,7 KB · Sett: 252
  • Skjermbilde 2011-04-11 kl. 11.32.57.jpg
    Skjermbilde 2011-04-11 kl. 11.32.57.jpg
    158,8 KB · Sett: 256
Jeg jobber med å få oppdatert disse PDF-filene, men når oppløsninga i filinformasjonen først har krøllet seg til, er det mye herk.
 
Bjarte H skrev:
Hvorfor står det ikke navn på det ene dommerskjemaet?

Fordi dommeren har vært en ubrukelig slubbert og vil skjule navnet sitt? (Eventuelt at det er ganske lett å glemme å fylle inn navnet, når man skal sjonglere 10 glass, 15 dommerskjemaer, 3 sett med stilguider og en kalkulator på et lite bord. Sjekk skjemaene til et annet øl i samme gruppe/klasse, så burde du finne ut hvem den manglende dommeren er.)
 
Bjarte H skrev:
Hvorfor står det ikke navn på det ene dommerskjemaet?
Tittet jeg også på...
(Takk for sist forresten)
Vedkommende hadde vel kanskje bare glemt å skrive det på....

Det som jeg imidlertid (heller) ikke forstår - er poenggivningen 25/45... Hva betyr det ? Er det (min smak)/(typeriktighet) ? Er jo tydeligvis det høyeste tallet som er blitt gjeldende ?
 
La meg tippe at 25/45 er betinget poengberegning - altså en dommer som sitter der og forsøker å dømme det etter en tysk rauchbier, men også gir alternative poenger under forutsetning av at det er et typeriktig øl. Det er jo ikke helt enkelt for en dommer å dømme i en ølklasse man bare kjenner teoretisk og man tidligere aldri har smakt.
 
I fohåndsbedømmingen, deler 2 dommere én flaske, eller åpner de en hver?

Jeg har på det ene ølet mitt fått kommentarer som delvis lå et stykke unna det jeg smaker selv.
Så enten var det noe galt med én flaske, ellers må jeg bare konkludere med at jeg har en annen smak enn dommerene.

(Artig nok fikk det ølet jeg var mest fornøyd med selv laves score av de tre vi sendte inn.)
 
gustavf skrev:
Sjekk skjemaene til et annet øl i samme gruppe/klasse, så burde du finne ut hvem den manglende dommeren er.)
Takk!

Edit: dommeren hadde visst glemt å fylle inn navnet sitt i dommerskjemaet til det andre ølet i denne klassen også. Det får forbli et mysterium :)
 
gustavf skrev:
Knut André skrev:
I fohåndsbedømmingen, deler 2 dommere én flaske, eller åpner de en hver?

De deler en flaske.

Da har jeg følgende forespørsel:
Finnes resten av flaskene fremdeles i norbrygg/Kristianiastudentenes varetekt, og er det da mulig for noen å smake på en annen flaske for å se om det er flasken eller meg det er noe galt med? (Jeg forstår det muligens kan være litt stress, så jeg blir ikke veldig såret om det er umulig.)
Det er øl 336/Hugh.
Evt:
Er det noen med gode smaksløker i Trondheim som kan smake på en flaske for meg?
 
så de åpner ikke alle flasker?
lurer fordi i klassefinale fikk jeg kommentar fra begge dommere at det var infeksjon. kunne de ikke åpnet en annen flaske da?
 
tomv skrev:
så de åpner ikke alle flasker?
lurer fordi i klassefinale fikk jeg kommentar fra begge dommere at det var infeksjon. kunne de ikke åpnet en annen flaske da?
Da hadde det vel vært tomt til grandfinalen?
 
det får være så. er bedre å komme dit ihvertfall (for med infisert øl er det hvertfall ikke mulig)
 
De gangene dommerne lurte på om det var en infeksjon, ba de ofte om en flaske til. Da fikk de det.

Når det gjelder forespørselen om å få noen til å smake på en flaske til, tror jeg vi må avslå den. Det er rett og slett for mye stress å få til. :)
 
Tilbake
Topp