vvb bryggeri.

Tenker å bygge ett vvb bryggeri. Men har ikke bestmt meg for om jeg vill bygge med 3 kjeler.
Første tanken var å bruke maltrør i kokekjelen.(som på mindre kompaktbryggeri som bb o.l.) Dette litt for å spare plass.
Er det noen her som kan si noe om ulemper med dette alternativet kontra 3 kjelers.
Ser for meg en ulempe er at man får mere trub med seg under kokingen, men hva har det å si?
En annen ulempe er vel at mån får litt mere dødplass under falskbotten pga at man må ha elementene der? Hva har det å si?

Beklager om det er en upassende tråd. Har lett litt men ikke funnet noe som svarer på dette.
 
Jeg leker også med tanken på å lage meg bryggeri. f.eks av en varmtvannsbereder. Jeg bor på et nedlagt småbruk, så har tomt fjøs og god plass, så ser for meg å ordne meg en løsning med meskerør i kokekjelen. Men det jeg lurer på er hva slags varmekilde som er mest gunstig til et slikt bryggeri. Jeg tenker elektrisk. Jeg er sveiser og industrirørlegger så har nok kompetanse til å bygge det slik jeg vil ha det. Ser for meg et bryggeri jeg kan brygge 100-150liter på. Dette skjer nok ikke med det første, men greit å begynne å få ballen til å rulle å få tak i litt utstyr her og der innimellom. Og når jeg har alt jeg trenger, er det bare å sette i gang :)
 
Jeg leker også med tanken på å lage meg bryggeri. f.eks av en varmtvannsbereder. Jeg bor på et nedlagt småbruk, så har tomt fjøs og god plass, så ser for meg å ordne meg en løsning med meskerør i kokekjelen. Men det jeg lurer på er hva slags varmekilde som er mest gunstig til et slikt bryggeri. Jeg tenker elektrisk. Jeg er sveiser og industrirørlegger så har nok kompetanse til å bygge det slik jeg vil ha det. Ser for meg et bryggeri jeg kan brygge 100-150liter på. Dette skjer nok ikke med det første, men greit å begynne å få ballen til å rulle å få tak i litt utstyr her og der innimellom. Og når jeg har alt jeg trenger, er det bare å sette i gang :)
Hvis plass ikke er noe problem så ville jeg gått for tre gryter, med egen meskegryte. Vi har en slik med falskbunn pinner sveiset ut på hver side som gryta henger i. Dermed kan vi vippe gryta rundt for enkel fjerning av brukt mesk.
 
Hvis plass ikke er noe problem så ville jeg gått for tre gryter, med egen meskegryte. Vi har en slik med falskbunn pinner sveiset ut på hver side som gryta henger i. Dermed kan vi vippe gryta rundt for enkel fjerning av brukt mesk.

Hørtes smart ut! Med falskbunn, vil det da si et hulrom nederst på kjelen som kun er luftfylt og der står varme-element inni? Hvorfor 3kjeler? Og ikke 2? En til mesk og en til kok? En til skyllevann? Eller er det noe jeg ikke tenker på? :) Finnes det noe skisse av noe slikt som man kunne sett litt på? Eller bilder. Og hvor store element må man ha på en kjele på 100-150liter? Og har du falskbunn på alle 3 kjelene, eller er den avtakbar så du flytter over fra meskekjel til kokekjel etter mesking?

Mye spørsmål nå men :)
 
Har 3 VV kjeler..
Greia med 3 er at du tapper av meske kjelen til koke kjelen mens du fyller skyllevann fra HLT..
vist ikke så må du ha en del større meske kjele enn koke kjele..du skal ha plass til koke volum + mesk i meske kjelen..

Vi gikk for denne i bunn av meske kjelen isteden for meske rør/pose.lett å dytte ut brukt mesk etter mesking.. Bruker toppen av en vv tank med 1m slisser som falskbunn.(1mm kutte skive biltema)
http://www.ebay.com/itm/76mm-3-End-...-PTFE-Gasket-Sanitary-SS316-SET-/111542276260
event. 4" +

Trenger kun falsk bunn i meske kjelen..vi har en rustfri kjetting i vår som det er bare å nappen den opp når vi skal ha ut mesk..

Husk å ta med at du må 15-20cm under toppen på koke kjelen for å ikke koke over på en 450mm kjele..

Her har du en grei oversikt over et brygge forløp med 3 kjeler,ganske likt måten vi gjør det på...eneste er at PID kontroller er mye bedre enn STC 1000 her..

https://parttimebrewer.wordpress.com/my-setup/
 
Sist redigert:
Man har først en vanntank der du varmer meskevann og skyllevann. Så har du en mesketank og i denne har du falskbunnen. Vi har en rustfri 2 mm stålplate som ligger ned mot bunnen av meskekjelen. I denne har vi skjært spor med 1mm vinkelsliperskive. Denne fungerer som en sil. Vi kjører kontinuerlig resirkulering under meskingen. Tapper ut under falskbunnen og pumper det til toppen. Når meskingen er ferdig så pumper vi vørteren over i kokeren. Deretter fyller vi skyllevann i meskekjelen. Såkalt partiskylling bruker vi.
For ikke å tape varme under meskingen har vi isolert meskegryta og vi har i tillegg et varmeelement. Såkalt rims. Hvis du ønsker å lage flere øl på samme dag vil det gå fortere med et tre gryte oppsett. Du kan stte på ny mesking samtidig som du koker vørter nr 1. Rengjøring er også lettere da du kan fjerne brukt malt og rengjøre meskegryta mens vørteren koker.
 
Sist redigert:
Hvordan er det vanlig å bruke elektrisk varme på meskekjel/kokekjel? Varmeelementer montert innvendig i kjelen så det har direkte kontakt med vørter? Er det noe problem? Har tidligere "brygget" andre ting som kokes, og da var anbefalt løsning å sette kjelen på kokeplate for å unngå nettopp denne direkte kontakten. Så hvordan gjøres dette? Ser for meg at det kan værr fornuftig å ha mange elementer for å få spredd varmen og unngå kraftig varme på et lite område?
 
Mange bruker elementer i kokekar, det er noe vi selv planlegger for vår neste oppgradering. Det er viktig da å bruke ULWD(Ultra low watt density)-elementer som ikke svir vørteren. Camco har slike elementer som jeg har forstått er det foretrukne for bryggere.
 
Et tips er også at om du seriekobler to elementer kutter du effekten til halvparten, så fex 2x3500w i serie ender opp med å bli bare 1750w, sånn kan du lage deg ULWD omtrent hvor lavt du vil. Til gjengjeld vil du jo da trenge 4 elementer (hvorav 2 og 2 i serie) for å få samme effekt som det ene ville ha gitt, men det burde bli temmelig bullet proof mot å svi vørteren. Tenkte å gjøre det selv på et VVB-system jeg holder på å lage
 
Bruker 3 stk vanlige bereder element på 2KW i kok.. ingen svidd vørter her..
 
Sist redigert:
Jeg har selv en tanke om jeg ordner f.eks en dobbeltbunn som er væskefylt med et medie som har høyere koketemp enn vann (f.eks frostvæske) med elementer i. Så kunne jeg hatt en liten ekspansjonstank til den dobbeltbunnen for å unngå at det utvider seg og sprekker. Ser for meg at man da ville fått en jevn og godt fordelt varme fra bunnen. Noen som har prøvd noe lignende kanskje?
 
Tilbake
Topp