VVS-bereder som kokekar?

Per Øyvind

Norbrygg-medlem
Jeg har tenkt å starte med maltbrygging, og hadde i utgangspunktet tenkt å skaffe meg en stålkjele på ca. 35 liter og ei induksjonsplate. Nå har jeg fått et tilbud fra en kollega om å overta hans 150-liters varmtvannstank. Han skal bytte denne siden termostaten er defekt. Er dette noe jeg kan tilpasse og bruke som kokekar? Er det noen som har erfaring med dette som kan gi meg noen råd? Jeg har ikke behov for å brygge mer enn 20-25 liter om gangen, og vil holde meg til elektrisk oppvarming.
 
Kort sagt, helt uinnteresant med bereder, de er som regel Ø 50 cm. da vil nivået bare være 10 cm. ved 20 liter. Det brukes mest ved ca. 100 liters bryggeri så du bør vel heller se etter store kokekjeler, mener nå jeg da. De finnes hos Petit og Vin og Bar ++
 
Du har nok helt rett, selv om jeg ble nysgjerrig da han tipset meg om berederen. Innvendig er diameteren sannsynligvis rundt 50 cm og da blir ikke høyden på brygget mer enn 10-15 cm. Tror jeg går for for 30-35 liters kjele og kokeplate.
 
Jeg har også gått for VVB på 50 cm dia.
I ren irritasjon over latterlig dyre priser på kjeler skal jeg imorgen maltraktere tanken.
Blir å kutte den opp i fillebiter, for så å sveise den sammen igjen, med radius 16 cm. Høyde ca 35. Det burde utgjøre i overkant av 36 liter.

Så om du er flink med sveiseapparatet er det i prinsippet en enkel sak, og du får samtidig den ultimate kokekjelen. :)
For min del er den ultimate kjelen en allkoker som er annonsert på finn.no. Men til en pris av 7300,- og et latterlig design / materialvalg gjør jeg dette mye bedre selv. :)
 
Og hvis du ikke er så flink med sveiseutstyret, så burde det jo ikke være noe ulempe å brygge 50-100L om gangen heller :laugh:
 
Per Øyvind skrev:
Jeg har tenkt å starte med maltbrygging

Snip,

Jeg har ikke behov for å brygge mer enn 20-25 liter om gangen, og vil holde meg til elektrisk oppvarming.

Du kan lage deg eit bryggeri for 40l der du kappar VVB'en din i to, ein halvdel til mesking og ein til koking. Så skaffar du deg ein eller annan form for "varmtvannstank" til sparge-vatnet (kjøleboks på 30-40l, eller ein VVB til), med eller utan eige varmeelement.

-Så, for å sleppe å flaske 40 liter øl kjøper du deg corneliusfat for pengane du sparte på å ikkje kjøpe kjele....;-)
 
Takk for tipsene! Litt over 20 liter pr. batch holder lenge for meg siden jeg brygger alene. Flaskene mine har sitt eget kjøleskap, så Corneliusfat får jeg heller vurdere å teste senere. Store kjeler i rustfritt stål får man til litt over tusenlappen hos storkjøkkenleverandører, i motsetning til hos leverandørene av bryggeutstyr som ofte tar det tredobbelte. Det kan likevel være interessant å høre med en ølglad mekankerlærer jeg jobber med om han tar utfordringen med berederen. Hvis den kan la seg modifisere til en brukbar bryggetank, er det fortsatt interessant.
 
Münsterjeger skrev:
Jeg har også gått for VVB på 50 cm dia.
I ren irritasjon over latterlig dyre priser på kjeler skal jeg imorgen maltraktere tanken.
Blir å kutte den opp i fillebiter, for så å sveise den sammen igjen, med radius 16 cm. Høyde ca 35. Det burde utgjøre i overkant av 36 liter.

Så om du er flink med sveiseapparatet er det i prinsippet en enkel sak, og du får samtidig den ultimate kokekjelen. :)
For min del er den ultimate kjelen en allkoker som er annonsert på finn.no. Men til en pris av 7300,- og et latterlig design / materialvalg gjør jeg dette mye bedre selv. :)

Hvordan vil du angripe dette ?  hvilken form på kjelen ?
 
Münsterjeger skrev:
Blir å kutte den opp i fillebiter, for så å sveise den sammen igjen, med radius 16 cm. Høyde ca 35. Det burde utgjøre i overkant av 36 liter.

pi*r^2*h = gir vel ca 28 liter på de målene? :)
 
neslekkim skrev:
Münsterjeger skrev:
Blir å kutte den opp i fillebiter, for så å sveise den sammen igjen, med radius 16 cm. Høyde ca 35. Det burde utgjøre i overkant av 36 liter.

pi*r^2*h = gir vel ca 28 liter på de målene? :)
Han skal nok ha et halvt kuleskall på bunnen, da stemmer nok volumet bedre :)
 
Bjarte H skrev:
Han skal nok ha et halvt kuleskall på bunnen, da stemmer nok volumet bedre :)

Ah, siden han skulle demontere den helt så trodde jeg at han byttet bunn, men man kan vel likefult bruke en del av kulehalvdelen ja :)
får skylde på tidspunktet på natta :)
 
Jo mer jeg leser om all den sveising og kapping som er nærforstående, desto mer har jeg lyst til å se bilder av slik håndtverk. :)
 
frode_skarstein skrev:
Hva er problemet med å koke 20 liter i en VVB kappet til ca 50 liter?

Med en VVB på Ø 50 cm vil du med 20 liter ha en høyde på 10 cm. da kan du få problemer med å dekke elementer hvis du bruker det, avdampningsflaten blir også stor som må kompentseres med tilført effekt, men, det er langt fra umulig. det finnes bare så mange penere alternativer.

EDIT:
Det finnes flere dimensjoner på beredeere, 30 liter, skjekk bare opp med de som tar imot slikt, eller rørleggeren, de gir vanligvis bort de som er brukt.
 
Bryggelaget Medgang varmer meskevann og koker vørteren i to avkappede varmtvannsberedere (innertanker) med gassbluss ("krabbekoker") under hver av dem. Tankene er isolert for å minimere varmetapet. Total kapasitet ca. 270 liter. Går helt fint det!
(Men hvis man driver å fisler med 20 liters batcher, er dette neppe den rette løsningen ...)
 
Har selv nettop laget ny bryggekjel av vvb. Fikk tak i to  90 liters beredere med dia 34cm så det finnes alternativer uten for mye modifisering.
 
Tilbake
Topp