Weiss med MYE gjær på flaske

Flasket akkurat en weiss jeg brygget for et par uker siden.. overførte ølet til nytt kar for flasking, men la ikke merke til(før det var for sent :-( ) at jeg hadde stikki røret på heverten nedi gjærkaka :-( fikk derfor mye gjær med i karet og flaskene... jeg lot det roe seg litt før jeg begynnte å tappe på flasker, men det ble temmelig gromsete med gjær.. Vil jeg få gjær-smak bonanza her?? og evnt. flaske bomber pga for mye gjær? ;-)
 
at jeg hadde stikki røret på heverten nedi gjærkaka

Det er sånn jeg alltid gjør det. Jeg tror flaskebomber er et resultatet av mengde sukker i laken i forhold til antall liter øl i flaskekar, ikke hvor mye gjær du får med videre.
Ang. smak vet jeg ikke og jeg har aldri prøvd meg på weiss, så det får andre svare på.
 
Det er sånn jeg alltid gjør det. Jeg tror flaskebomber er et resultatet av mengde sukker i laken i forhold til antall liter øl i flaskekar, ikke hvor mye gjær du får med videre.
Ang. smak vet jeg ikke og jeg har aldri prøvd meg på weiss, så det får andre svare på.
Ok, jeg har bare 5 brygg under beltet,men har bestandig prøvd å få med minst mulig gjær over i nytt kar.. ihvertfall på flasker. burde kanskje ventet til gjæren hadde bunnfelt mer før jeg flasket.. fikk litt dårlig med tid. :-(
 
Vil gå helt fint. Gjæren vil bunnfelle også i flaska. Det er jo klart en fordel å få med minst mulig over, slik at du kan helle mest mulig øl i glasset, men det vil ikke gjøre noen skade. Og som over, det er ikke mengde gjær du får flaskebomber av.
 
Ok, jeg har bare 5 brygg under beltet,men har bestandig prøvd å få med minst mulig gjær over i nytt kar.. ihvertfall på flasker. burde kanskje ventet til gjæren hadde bunnfelt mer før jeg flasket.. fikk litt dårlig med tid. :-(

Vel, jeg har bare 6 brygg, men ingen bomber enda hvertfall.
 
Vil gå helt fint. Gjæren vil bunnfelle også i flaska. Det er jo klart en fordel å få med minst mulig over, slik at du kan helle mest mulig øl i glasset, men det vil ikke gjøre noen skade. Og som over, det er ikke mengde gjær du får flaskebomber av.
Ok..:utpust..:)
 
Jeg stikker alltid hevert ned i gjærkaka for å få med litt ekstra gjær, ikke mye, men litt :) Sikkert bare paranoia, men føler meg tryggere på karboneringen da.
 
P
Jeg stikker alltid hevert ned i gjærkaka for å få med litt ekstra gjær, ikke mye, men litt :) Sikkert bare paranoia, men føler meg tryggere på karboneringen da.
Ser den, jeg sleit litt med co2 med en veldig flokkulerende gjær (safale 04) for en stund tilbake. Den sank som en stein i gjærekaret og produserte veldig lite kullsyre på flaske..
 
Dette er en øltype som ofte er forbundet med gjær i suspensjon. Ikke den værste blemma :)
 
Gjæren er vel den som skal være fremtredende i slike øl.
Så det kan gjerne være grumset.
Rister ofte opp bunnfallet og får det med over i glasset.
Klart blir det til slutt om jeg vil eller ikke.
Men tar ikke med ekstra gjær fra gjæringskaret.
 
Hveteøl skal være grumset. Hveteølgjær flokkulerer dårlig + du har mye proteiner fra hveten så tåke er helt normalt. Jeg gjør og som @Forvirret og virvler opp gjæren for å få den med i glasset. Så gjør og de fleste ølbarer med respekt for seg selv når de serverer hveteøl fra flaske. Kristallweizen er filtrert men anser den ølen som fjas.
 
Hveteøl skal være grumset. Hveteølgjær flokkulerer dårlig + du har mye proteiner fra hveten så tåke er helt normalt. Jeg gjør og som @Forvirret og virvler opp gjæren for å få den med i glasset. Så gjør og de fleste ølbarer med respekt for seg selv når de serverer hveteøl fra flaske. Kristallweizen er filtrert men anser den ølen som fjas.
Jeg og gjør det,gjæren i en weiss er jo smaken jeg er ute etter(banan,nellik osv..)
Men fikk i overkant mye gjær med fra karet..
 
Tilbake
Topp