Weissbier blir krystallklar

Jeg elsker weissbier og konsumerer den raskere enn jeg rekker å brygge. Stort sett blir det god duft og smak.
Det jeg sliter med er at den blir krystallklar etter 14 dager med lagring på flaske. Jeg observerer er at dersom jeg hurtigkjøler en flaske i frys i 5-10 min, så blir den tåkete og visuelt mer lik feks Erdinger.

Er dette normalt?
 
Tror det. Det du får er kjøletåke. Ville nå snudd flasken et par ganger før jeg åpnet den, for å få med "bånnski" :)
 
Krystallklar etter 14 dager var tidlig, vanligvis flokkulerer ikke weiss-gjær så fort, hvilken type bruker du?

Men det er egentlig ikke noe problem, det er bare å sørge for at gjæren blir med i glasset.

 
Om den blir krytallklar er det ikke noe problem, fordi da bruker man bare hefeweizen-teknikk som går ut på at du heller til det er en liten slant igjen, så virvler du opp og snurrer på flaska slik at det ikke er stuck til bunn av flaska lenger, og så heller "grøten" oppi glasset.

Men 14 dager var fort ja. Hva slags gjær er dette?
 
Jeg elsker weissbier og konsumerer den raskere enn jeg rekker å brygge. Stort sett blir det god duft og smak.
Det jeg sliter med er at den blir krystallklar etter 14 dager med lagring på flaske. Jeg observerer er at dersom jeg hurtigkjøler en flaske i frys i 5-10 min, så blir den tåkete og visuelt mer lik feks Erdinger.

Er dette normalt?
Det skjer med mine, også. Det er egentlig snålt, for annet øl jeg brygger med en del hvete, får gjerne tåke. Men jeg mener å ha lest (tror det er Scott Janish som sier det) at mer enn 20% hvete i en NEIPA - der du jo også gjerne vil ha tåke - er kontraproduktivt.

Men det er ikke noe problem. Jeg skjenker opp det meste, og så snurrer jeg på flaska så gjæren frigjøres, og heller grumset oppi. Flott tåke. Og det bidrar til å gi den rette smaken. (I motsetning til i en NEIPA. Jeg har sett folk gjøre det med den, også.)

Gjæren jeg bruker, er Imperials versjon av Weihenstephan 68, G01 Stefon - samme som WLP 300 og Wyeast 3068.
 
Tilbake
Topp