Weissbier - problemer med mesketemperatur. Råd?

Hei,
skulle idag lage en Weissbier i en 4-trinns mesking som følger:
10 min på 40 C
15 min på 51 C
45 min på 67 C
5 min på 78 C

Problemet oppsto på 51 grader, termostaten på BeerBrew30 må ha tatt kvelden. Samme hvor høyt den ble stilt så slo varmeelementet kun inn EN gang i ca. 15 sekunder, før alt koblet ut.  Måtte deretter slå av hovedbryter, på igjen, og kanskje kom varmelementet på i nye 15 sekunder etter en stund, og kanskje ikke....

For å unngå å måtte tømme ut en fin spesialblanding med malt, hurtigrigget jeg et "varmeelement" vha kjølekolben, og kjørte varmtvann gjennom denne.  Fikk da sluttemperatur opp til 58 grader, men altså bortimot 10 grader unna steg 3 i meskingen, og 78 grader kunne jeg bare glemme....  Sitter nå og koker mesken i krabbekjele (stuntvasket med klor og flaskerengjøringsmiddel) på kjøkkenet, til FTK'ens (FriTidsKoordinatoren) store "glede"...

Spørsmålet er, er løpet kjørt for denne Weissbier'en?  Eller er det sjanse for at tilstrekkelig glukose har blitt kokt ut?  Ser jo at enkelte Weissbier oppskrifter opererer med lavere temperaturer enn 67 grader i en 2-trinns mesking....

Mvh,
-Håkon-
 
Kan legge til at OG ble målt til 1040 før tapping på gjæringsdunken.... dette er vel i laveste laget.....  får satse på at gjæren klarer jobben....
 
Tilbake
Topp