1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

West Coast Lager

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av Morten B, 17 Jul 2014.

1. Morten B

Morten B
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har en ABC West Coast Lager som skal tørrhumles i dag. Brygget hos naboen og la igjen oppskriften der, og han er nå på ferie. Er det noen som har humleskjemaet liggende som kan dele?

2. mikslen

mikslen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Skriver meg på denne, har et enormt lager av humle som må brukes opp og en WLP830 klar til bruk.

Kristian Andreassen liker dette.
  3. Morten B

Morten B
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Bryggselv to the rescue:
    11 g Chinook, pellets, 13 % aa, FWH4 10 g Amarillo, pellets, 9,1 % aa, 20 min. 10 g Simcoe, pellets, 12,2 % aa, 20 min. 15 g Amarillo, pellets, 9,1 % aa, 10 min. 15 g Simcoe, pellets, 12,2 % aa, 10 min. 25 g Amarillo, pellets, 9,1 % aa, 2 min. 25 g Simcoe, pellets, 12,2 % aa, 2 min. 25 g Amarillo, pellets, 9,1 % aa, tørrhumle 25 g Simcoe, pellets, 12,2 % aa, tørrhumle

4. Odland

Odland
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Stemmer den

5. ABerg

ABerg
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noen som kan dele oppskrift på denne? :)

6. Morten B

Morten B
    Expand Collapse
    Registrert bruker

ABC Westcoast Lager

OG: 1.046-49 FG: 1.011 IBU: 40 (Noonan) ABV: 4.9 BV: 1.811 BU/GU2: 0.83 Volum: 25 liter ME3: 75%

Malt
    4.4 kg Pilsnermalt, 3 EBC 230 g Münchenermalt, 25 EBC Total: 4.6 kg

Humle
    11 g Chinook, pellets, 13 % aa, FWH4 10 g Amarillo, pellets, 9,1 % aa, 20 min. 10 g Simcoe, pellets, 12,2 % aa, 20 min. 15 g Amarillo, pellets, 9,1 % aa, 10 min. 15 g Simcoe, pellets, 12,2 % aa, 10 min. 25 g Amarillo, pellets, 9,1 % aa, 2 min. 25 g Simcoe, pellets, 12,2 % aa, 2 min. 25 g Amarillo, pellets, 9,1 % aa, tørrhumle 25 g Simcoe, pellets, 12,2 % aa, tørrhumle

Gjær
    WLP833/830

Mesk
    15 min på 55°C, 45 min. på 66°C, 5 min. på 77°C. Eventuelt 90 min. på 66°C. Koking i 90 min.
    Bruker man det enkle meskeskjemaet: Start med 25 liter vann på 68°C, når man tilsetter malten vil mesketemperaturen
    synke til ca. 66°C. Mesk som anvist. Skyll med 8.2l vann på 79°C for å ta høyde for vanntap til malten og avkok. Da vil man få et kokevolum på ca. 28 l.

Gjæring
    21 dager på 10°C, med tørrhumling fra dag 11. Lagring i 4 uker på 2°C.

Flaskning
    6 gram per ferdig liter øl.
    Vi anbefaler
    Gjærnæring, de siste 15 min av koketiden
    Klarningsmiddel, de siste 15 min av koketiden

MortenBo og ABerg liker dette.
  7. masdaguten

masdaguten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ka er FWH4 på humle?

8. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

FWH er First Wort Hopping. Hva 4 er, er dog noget uklart. Skriveleif?

9. Geiren

Geiren
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noen som har brygget denne og har noen kommentarer?

10. masdaguten

masdaguten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg brygget denne, men syns den ble litt bitter i etter smak. Men ellers ok farge å kullsyre., har aldri smakt denne før jeg brygget den selv.

Sent fra min G8231 via Tapatalk

11. Geiren

Geiren
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk for tilbakemeling @masdaguten, var akkurat det jeg var redd for. 55 IBU på en westcoast lager syntes jeg var litt i overkant.

Del denne siden