Westvleteren 12

Noen som har en bra oppskrift på Westvleteren 12? evt. den til Ramsvatn som vant NM? :D
har leitet litt men finner ganske forskjellige oppskrifter
 
Grunnen til at du finner litt forskjellige oppskrifter er vel fordi de ikke har publisert originalen
 
I følge Brew like a Monk så er det 50/50 pilsner og pale, pluss en mengde sirup (farge, tørrhet, smak/aroma). Muligens bruker de også andre teknikker for å få mer farge og karamell (feks utvidet kok, karamellisering/redusering av deler av vørter). Og så er det en del lagring involvert. WLP530 er det nærmeste gjærvalget for oss hjemmebryggere.

Westvleteren lar etter sigende temperaturen stige helt til 28-29 grader under gjæring, men å gjøre det på hjemmebryggeskala uten massiv fusel og fenoler er lettere sagt enn gjort. Lykke til, du er ikke alene om å sikle på dette ølet :)
 
Oppskriften til et slikt øl vil jeg påstå er i beste fall halvparten av hemmeligheten. Gjæringen og gjæren er resten.
 
Jeg tviler på om originalen er så veldig kompleks egentlig

Det var ingen som spurte Ramsvatn da?
 
Oppskriften til et slikt øl vil jeg påstå er i beste fall halvparten av hemmeligheten. Gjæringen og gjæren er resten.

Absolutt. Dette er et øl der prosessen er minst like viktig som å få vite hva ingrediensene er. Gjæringstemperatur, trykk, koketider, behandling av sukker, lagring osv...

Disse gjærdrevne ølene har ofte enkle oppskrifter, men det gjør dem ikke enkle å kopiere.
 
Westvleteren brygges som det sies kun med basemalt og bearbeidet sukker. Man kan selvfølgelig ha i aroma, biscuit og alskens krystallmalter og få en god quad men på et eller annet tidspunkt blir kopien så forskjellig fra orginalen at det må bli meningsløst å kalle det en klone. Jeg har noen forsøk bak meg på å klone westvleteren. Her er noen av problemene med dette. For å treffe på fargen må man bruke relativt store mengder candysirup. Eller sirupen må være såpass brent at dette vil merkes på smaken. Jeg lager min egen sirup og bruker jeg mer enn 7-800 gram på 20 liter blir det en for kraftig smak av knekk og maillard. Jeg har en batch satt med 1,3 kg sirup og denne har etter ett år klare toner av både buljong og knekk. Da er det lettere med wvl 8 som har mindre sirup.

Ellers har candysyrup INC oppskrifter på sin hjemmeside på alskens kloner.

Hva gjorde jeg. Jo jeg gikk heller for en westmalle klone. Litt mindre sirup, OG 1064 litt carafa spesial og litt munchener i tillegg til basemalt. Den ble god svært svært god. Tenker ikke så mye på kloning men på hva jeg kan få til.

mvh
Bårdd
 
Oppskriften til et slikt øl vil jeg påstå er i beste fall halvparten av hemmeligheten. Gjæringen og gjæren er resten.
Gjæren er jo ingen hemmelighet, Westvleteren har brukt Westmalle (WLP530) gjær ganske lenge.
Spør du meg, har westvleteren 12 et ufortjent godt rykte. Har 2 flasker stående i samlinga mi, og har drukket 2/4. Synes Rochefort og Bernardus 12 er vel så gode og ikke minst mye enklere å få tak i, med en mye lavere pris.
 
Hva gjorde jeg. Jo jeg gikk heller for en westmalle klone. Litt mindre sirup, OG 1064 litt carafa spesial og litt munchener i tillegg til basemalt. Den ble god svært svært god. Tenker ikke så mye på kloning men på hva jeg kan få til.

mvh
Bårdd

Har du oppskriften på westmalle-klonen din? Og lar den seg brygge med BIAB, tror du?
 
Hei
Jeg har nettopp satt en Westvleteren 12 til gjæring og Gravity 1,096. Gjærer den høyt nå 22 grader og vil ha den til 28 grader på slutten av gjæringa. Er litt usikker når jeg skal heve den. Hadde en steam beer med WLP810 som ble hevet til 37 grader helt på slutten ved et uhell (slo av kjølemaskin og glemte å slå på igjen og glykolpumpa hevet temperaturen) og den ble faktisk ganske god.
MVH
Terje
 
Jeg kjørte til 27C med en gang. Smakte nå nettopp på brygget. Veldig kompleks og lovende, men enda veldig ung

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Har du oppskriften på westmalle-klonen din? Og lar den seg brygge med BIAB, tror du?
ja men du må bruke din bryggeeffektivitet. Se på % og ikke vekt. Ikke se på humlene annet enn typene beregn en IBU på 28. Nasjonaliteten på maltet spiller ingen rolle.

Fermentables
Amount Fermentable PPG °L Bill %
4.5 kg German - Pilsner 38 1.6 72.6%
1 kg German - Munich Dark 37 15.5 16.1%
0.15 kg German - De-Husked Caraf II 32 418 2.4%
0.55 kg Belgian Candi Syrup - Dark 32 80 8.9%
6.2 kg Total
Hops
Amount Variety Type AA Use Time IBU
15 g Magnum Pellet 13 Boil 60 min 20.25
40 g Hallertau Mittelfruh Pellet 4 Boil 15 min 8.24

mvh

Bårdd
 
ja men du må bruke din bryggeeffektivitet. Se på % og ikke vekt. Ikke se på humlene annet enn typene beregn en IBU på 28. Nasjonaliteten på maltet spiller ingen rolle.

Fermentables
Amount Fermentable PPG °L Bill %
4.5 kg German - Pilsner 38 1.6 72.6%
1 kg German - Munich Dark 37 15.5 16.1%
0.15 kg German - De-Husked Caraf II 32 418 2.4%
0.55 kg Belgian Candi Syrup - Dark 32 80 8.9%
6.2 kg Total
Hops
Amount Variety Type AA Use Time IBU
15 g Magnum Pellet 13 Boil 60 min 20.25
40 g Hallertau Mittelfruh Pellet 4 Boil 15 min 8.24

mvh

Bårdd

Wlp530 gjær?

Edit:Spørsmålet besvarte seg selv da jeg kom på hva 530 heter......
 
Hei
Det tok 4 uker før min klone 11% ble skikkelig carbornert (romtemp 22-25 gr C) . Gjelder å være tålmodig.
 
Noen som har en bra oppskrift på Westvleteren 12? evt. den til Ramsvatn som vant NM? :D
har leitet litt men finner ganske forskjellige oppskrifter
westfleteren er egentlig en lit brent søt (mørk trippel) med meget bløtt vann,har du formye mineraler i vannet der du bor vil du ikke kunne klare å lage det selv om du hadde orginal oppskiften
st Bearnadus lager apt 12 etter orginal oppskriften det er til og med samme munk som brygget det til for noen få år siden ,det er et godt øl men det ligner ikke på orginalen
alle trapist brygg inneholder candysukker eller brunt sukker
westfleteren bruke helt sikkert poringen humle for det er naboen
 
Tilbake
Topp