Weyermann Isaria 1924

Stikkaren

Norbrygg-medlem
Weyermann fortsetter med å hente "glemte" byggsorter ut av historiebøkene og byr på nyheter i form av basemaltet som heter Isaria 1924. På fargeskalaen så kan det se ut som det er temmelig likt vienna. Skal være godt egnet til zoigl, kellerbier, landbier m.fl.

Mer info her:

Dette må selvsagt prøves.
Tenker en enkel oppskrift på en slags zoigl bestående av 98% Isaria 1924 og 2% syremalt. Humle blir 100% Hallertauer Mittelfrüh, typisk på 60 min og 15 min, sikter på en IBU på rundt 30.
Gjæres med Imperial L26 Pilgrimage.

Kjekt hvis de som tester dette maltet vil dele sine erfaringer her i denne tråden.
 
Ble tipset om dette da jeg var innom på Strømmen før helgen. Ser spennende ut. Må nok hakke sammen en oppskrift for å teste.
 
Brygga med Isaria 1924 i går, ganske nøyaktig den oppskriften som jeg forestilte meg i første innlegget. Eneste unntaket var at det ble tilsatt en ekstra humledose på 5 min for å bruke opp posen med Mittelfrüh. Meska på 64 og 72 grader.

Kan ikke annet enn å si at maltet oppførte seg som forventet og utbytte ble omtrent som beregnet.
Ble en flott gylden farge av det så er spent på hvordan det ferdige resultatet blir.
Nå skal L26 Pilgrimage jobbe med ølet noen uker så får vi se hvor vi havner med FG.
 
Var en tur til Strømmen i dag, og henta bl.a. med meg en sekk Isaria. Jeg tenker å stikke om et pilsbrygg som nærmer seg ferdiggjæra nå, og så bruke gjærkaka fra den til et første forsøk. Det må sjølsagt bli 100% Isaria. Humle får vi se; hadde ikke tenkt å la den spille førstefiolin her. Hva jeg skal kalle barnet, er litt uklart. Blir ølet uklart, også, kan det jo døpes kellerbier:). Men disse gamle øltypene - kellerbier, landbier, zoigl, zwickel - er vel produkter av prosesser jeg ikke kan etterligne, så det er litt meningsløst å bruke begrepene . Så sjøl om jeg bruker et malt som skulle passe godt, så blir det vel helst en slags pils:).

Gjæren er forresten Imperial L26 Pilgrimage, som ser ut til å ha oppført seg særdeles eksemplarisk i det brygget jeg skal stikke om.
 
Fra Weyermann:
malty-sweet taste and soft biscuit like aroma; soft mouthfeel.

Det må sjølsagt bli 100% Isaria. Humle får vi se; hadde ikke tenkt å la den spille førstefiolin her. Hva jeg skal kalle barnet, er litt uklart. Blir ølet uklart, også, kan det jo døpes kellerbier:). Men disse gamle øltypene - kellerbier, landbier, zoigl, zwickel - er vel produkter av prosesser jeg ikke kan etterligne, så det er litt meningsløst å bruke begrepene . Så sjøl om jeg bruker et malt som skulle passe godt, så blir det vel helst en slags pils:)
Høres ut som en Helles-aktig variant er på trappene her.
 
Høres ut som en Helles-aktig variant er på trappene her.
njaa - ikke mitt favorittøl. Jeg vil gjerne ha det litt bitrere. Så det blir nok en pils, IBU et stykke opp på 30-tallet. Jeg dro med meg en pose Hallertauer Merkur fra Strømmen, ei humle jeg ikke har prøvd før. 12,9% alfasyre, så 20 gram @60 og 15 gram @30 skulle greie seg.
 
Liten rapport fra brygginga: Utbyttet med Isaria blei litt dårligere enn med de andre pilsmalttypene fra Weyermann - 3-4% under - men fremdeles veldig godt. Jeg beregna 90%, og det klaffa akkurat. Utbyttet jeg har fått med de andre, har vært helt ekstremt.

I følge dataarket til Wyermann skal Isaria gi litt dårligere utbytte, så dette stemte godt med hva jeg hadde forventa.
 
njaa - ikke mitt favorittøl. Jeg vil gjerne ha det litt bitrere. Så det blir nok en pils, IBU et stykke opp på 30-tallet. Jeg dro med meg en pose Hallertauer Merkur fra Strømmen, ei humle jeg ikke har prøvd før. 12,9% alfasyre, så 20 gram @60 og 15 gram @30 skulle greie seg.
Har bytta ut Magnum med Merkur de siste 12-15 brygga, og har lite å klage på. Men jeg har kun brukt den som bitterhumle, så er veldig spent på hvordan det bidrar i en smash. Hadde satt stor pris på en rapport, interessant å høre hva den bidrar med aromatisk.
«Merkur has aroma descriptors that include sugar, pineapple and mint. In some dual-purpose applications, Merkur displays subtle earth and citrus notes.»
Sugar?
 
Har bytta ut Magnum med Merkur de siste 12-15 brygga, og har lite å klage på. Men jeg har kun brukt den som bitterhumle, så er veldig spent på hvordan det bidrar i en smash. Hadde satt stor pris på en rapport, interessant å høre hva den bidrar med aromatisk.
«Merkur has aroma descriptors that include sugar, pineapple and mint. In some dual-purpose applications, Merkur displays subtle earth and citrus notes.»
Sugar?

Nå har jeg bare tilsetninger på 60 og 30, så jeg forventer vel ikke så mye preg av humla. Men litt hadde jo vært hyggelig. Vørteren smakte i alle fall rundt og nydelig, men jeg har lang erfaring med å ikke kunne si noe om det ferdige ølet ut fra vørteren:).

Fargemessig ligger dette maltet omtrent på linje med Wienermalt, så når jeg brygger med 100% av det, blir det vel utseendemessig som en tilsvarende Wienerøl. Sammenligner jeg aromakartene til Isaria og Weyermanns wiener, er de ganske like, med den slående forskjellen at wienermaltet har markerte topper på sweet og malty sweet. Jeg lurer litt på om Isaria kan plasseres som noe midt i mellom vanlig pilsnermalt og lyst münchenermalt?

På en måte hadde det vært interessant om Weyermann hadde malta denne byggsorten på samme måten som vanlig pilsnermalt. Men blir ølet godt, skal jeg ikke klage:).

Jeg har brygga pils med 20% lyst münchenermalt. Kan bli artig å sammenligne. Trur fargen er ganske lik, i alle fall.

Isaria-prøve..jpg
 
Nå har jeg bare tilsetninger på 60 og 30, så jeg forventer vel ikke så mye preg av humla. Men litt hadde jo vært hyggelig. Vørteren smakte i alle fall rundt og nydelig, men jeg har lang erfaring med å ikke kunne si noe om det ferdige ølet ut fra vørteren:).

Fargemessig ligger dette maltet omtrent på linje med Wienermalt, så når jeg brygger med 100% av det, blir det vel utseendemessig som en tilsvarende Wienerøl. Sammenligner jeg aromakartene til Isaria og Weyermanns wiener, er de ganske like, med den slående forskjellen at wienermaltet har markerte topper på sweet og malty sweet. Jeg lurer litt på om Isaria kan plasseres som noe midt i mellom vanlig pilsnermalt og lyst münchenermalt?

På en måte hadde det vært interessant om Weyermann hadde malta denne byggsorten på samme måten som vanlig pilsnermalt. Men blir ølet godt, skal jeg ikke klage:).

Jeg har brygga pils med 20% lyst münchenermalt. Kan bli artig å sammenligne. Trur fargen er ganske lik, i alle fall.

Vis vedlegget 57017
Tror du denne maten kunne fungere i en vienna lager? Altså bytte type vienna malt med Isaria?
 
Tror du denne maten kunne fungere i en vienna lager? Altså bytte type vienna malt med Isaria?
Nei, jeg trur ikke det er noen god ide. Jeg har ikke så mye annet å bygge på enn aromahjulene, men de forteller vel at dette maltet har mindre av det som gjør wienermaltet til wienermalt. Og siden det er det du er ute etter i en wiener, ser jeg ikke vitsen i å bytte det ut med noe som nok tross alt er et pilsnermalt.

Jeg har et brygg med 100% Isaria stående nå, og det nærmer seg FG. Det er veldig vrient å si så mye ut fra den prøven jeg tok nylig (1.016), men jeg trur det ligner mer på en pils enn en wiener. Og jeg har brygga wiener på 100% wienermalt et par ganger.

Jeg har godt håp om godt øl, men altså ikke om at det skal bli noe som ligner så mye på en wiener:).

 
Nei, jeg trur ikke det er noen god ide. Jeg har ikke så mye annet å bygge på enn aromahjulene, men de forteller vel at dette maltet har mindre av det som gjør wienermaltet til wienermalt. Og siden det er det du er ute etter i en wiener, ser jeg ikke vitsen i å bytte det ut med noe som nok tross alt er et pilsnermalt.

Jeg har et brygg med 100% Isaria stående nå, og det nærmer seg FG. Det er veldig vrient å si så mye ut fra den prøven jeg tok nylig (1.016), men jeg trur det ligner mer på en pils enn en wiener. Og jeg har brygga wiener på 100% wienermalt et par ganger.

Jeg har godt håp om godt øl, men altså ikke om at det skal bli noe som ligner så mye på en wiener:).

Likner det ikke mer på ett pale ale malt?
 
Likner det ikke mer på ett pale ale malt?
Godt poeng. Armoahjulene er ganske like. Men igjen; ikke beskrivelsen av de sensoriske inntrykkene.

Skulle gjerne visst hva som ligger bak at aromahjulene kan se ut som om de mer eller mindre beskriver det samme maltet, mens de sensoriske beskrivelsene kan være ganske ulike.

Basismalttyper er ulike. Jeg har prøvd å brygge pils med et stort innslag av MO, og det blei ... ja, litt rart. På den annen side, en engelsk bitter på pilsnemalt kan kanskje passere. Jeg har prøvd det, også. Engelsk golden ale kan variere ganske mye alt etter hvor mye pilsnermalt du bruker i den - alt annet ellers likt.

Men jeg er litt usikker på i hvor høy grad vi lurer oss sjøl når det gjelder de finere nyansene innafor samme type. Noen av oss er jo ikke akkurat supersmakere:(. Men det er gøy med ulike sorter likevel, da - og så kan vi - altså de av oss som ikke er finsmakere - håpe at noen andre som drikker ølet vårt er i stand til å sette pris på at vi er litt nøye med hva vi bruker:).
 
Sist redigert:
Brygga med Isaria 1924 i går, ganske nøyaktig den oppskriften som jeg forestilte meg i første innlegget. Eneste unntaket var at det ble tilsatt en ekstra humledose på 5 min for å bruke opp posen med Mittelfrüh. Meska på 64 og 72 grader.

Kan ikke annet enn å si at maltet oppførte seg som forventet og utbytte ble omtrent som beregnet.
Ble en flott gylden farge av det så er spent på hvordan det ferdige resultatet blir.
Nå skal L26 Pilgrimage jobbe med ølet noen uker så får vi se hvor vi havner med FG.
Fikk fata dette ølet nå i kveld.
L26 gjæra ølet fra OG 1.044 til FG 1.010.
Hadde ikke gjort noe om den gikk ned til 1.008, men greit fornøyd.

Ølet smakte godt, reint og ryddig som alltid med L26. Maltet bidrar med en svært behagelig sødme og fylde i ølet. Det blir spennende å ta dette fatet frem om noen uker å smake på det ferdige resultatet.
 
Her er de lit om Diamant, Tango og Aurum.
https://www.hopfenforschung.de/en/sorte/diamant/
https://www.hopfenforschung.de/en/sorte/aurum/
 
Nå har jeg bare tilsetninger på 60 og 30, så jeg forventer vel ikke så mye preg av humla. Men litt hadde jo vært hyggelig. Vørteren smakte i alle fall rundt og nydelig, men jeg har lang erfaring med å ikke kunne si noe om det ferdige ølet ut fra vørteren:).

Fargemessig ligger dette maltet omtrent på linje med Wienermalt, så når jeg brygger med 100% av det, blir det vel utseendemessig som en tilsvarende Wienerøl. Sammenligner jeg aromakartene til Isaria og Weyermanns wiener, er de ganske like, med den slående forskjellen at wienermaltet har markerte topper på sweet og malty sweet. Jeg lurer litt på om Isaria kan plasseres som noe midt i mellom vanlig pilsnermalt og lyst münchenermalt?

På en måte hadde det vært interessant om Weyermann hadde malta denne byggsorten på samme måten som vanlig pilsnermalt. Men blir ølet godt, skal jeg ikke klage:).

Jeg har brygga pils med 20% lyst münchenermalt. Kan bli artig å sammenligne. Trur fargen er ganske lik, i alle fall.

Vis vedlegget 57017


Hvordan ble ølet?
 
Fikk fata dette ølet nå i kveld.
L26 gjæra ølet fra OG 1.044 til FG 1.010.
Hadde ikke gjort noe om den gikk ned til 1.008, men greit fornøyd.

Ølet smakte godt, reint og ryddig som alltid med L26. Maltet bidrar med en svært behagelig sødme og fylde i ølet. Det blir spennende å ta dette fatet frem om noen uker å smake på det ferdige resultatet.
Hvordan ble ølet ditt @Stikkaren?
 
Tilbake
Topp