What to do med den dobbelbock?

Mc.

Norbrygg-medlem
Brygget en dobbelbock som fikk en OG på 1086. Startet på 9 grader og økte til 10 grader etter et par - tre dager. Reiste så bort og forventet en FG på 1013 etter 3 ukers gjæring .
Brukte 2 uker gammel starter på 380 milliarder celler.
Men det viser seg at sg er på 1025.
Tilsette mer gjær ? Prøve å heve temperaturen til 16 grader kanskje. Den skal på fat så er ikke redd for flaskebomber. Men synes 1025 er i høyeste laget.
 
1.025 er da ikke høyt for en dobbelbock
Jeg hadde hverken ønsket eller forventet 1.013 ihvertfall
 
1013 er optimistisk. Hvilken mesketemperatur?
Du kan jo begynne med å øke til 14 grader, men ville uansett vært fornøyd med 1020.
 
1.025 er finfint for en dobbelbokk. Skal være restsødme i den. Ved 1.013 så ville du passert 9,5% og mye mindre sødme.

Jeg hadde foretrukket en på 1.025 i hvertfall.

Hvilken gjære var det du brukte?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
1.025 er finfint for en dobbelbokk. Skal være restsødme i den. Ved 1.013 så ville du passert 9,5% og mye mindre sødme.

Jeg hadde foretrukket en på 1.025 i hvertfall.

Hvilken gjære var det du brukte?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Brukte 34/70. Beersmith som gir meg 1011 faktisk i sg. Det er kanskje alt for høyt.
 
1013 er optimistisk. Hvilken mesketemperatur?
Du kan jo begynne med å øke til 14 grader, men ville uansett vært fornøyd med 1020.
Prøvde dobbel dekoksjon for første gang. Proteinrest på 50. Så opp til 60 en stund og så 70. Vet ikke hva jeg skal forvente av FG.
 
Mye mørk munic, cara, crystal? Det er vel ikke det siden du har brukt dekoksjon.
Sjekket du med jod?
Noen grader opp kan du jo som du skriver prøve. Gjæren opp også, uten skvulping.
Men smak først, kanskje liker du den som den er.
 
Mye mørk munic, cara, crystal? Det er vel ikke det siden du har brukt dekoksjon.
Sjekket du med jod?
Noen grader opp kan du jo som du skriver prøve. Gjæren opp også, uten skvulping.
Men smak først, kanskje liker du den som den er.
Smakte på den og syntes ikke den var for søt. Passe på bitterhet også. Skal la den stå varmere en ukes tid uten å røre dem. Så blir det et par uker lagering før den går på fat.
 
Mye mørk munic, cara, crystal? Det er vel ikke det siden du har brukt dekoksjon.
Sjekket du med jod?
Noen grader opp kan du jo som du skriver prøve. Gjæren opp også, uten skvulping.
Men smak først, kanskje liker du den som den er.
Brukte ikke spesialmalt. Bare Munich og pilsner. Litt Munich 2.
Fpr prøve å heve temperaturen en uke før lagering. Så får den bli som den blir.
 
Glemte jeg å nevne det ja. 12 liter til gjæring.
Det var et annet brygg som gikk i vasken så jeg satt plutselig med plenty gjær.
Da har du jo hatt tilstrekkelig med gjær så den har ikke stoppet opp på grunn av det.
Jeg tror nok den er kommet ganske så godt ned mot der den kommer til å ende.
Siden den smaker godt også, så hadde jeg gjort akkurat som du selv sier. La den stå en uke på litt høyere temp og så blir det slik det blir.

Hvorfor forventet du at den skulle gå til 1.013?
 
Da har du jo hatt tilstrekkelig med gjær så den har ikke stoppet opp på grunn av det.
Jeg tror nok den er kommet ganske så godt ned mot der den kommer til å ende.
Siden den smaker godt også, så hadde jeg gjort akkurat som du selv sier. La den stå en uke på litt høyere temp og så blir det slik det blir.

Hvorfor forventet du at den skulle gå til 1.013?
Det var nok beersmith som lurte meg. Muligens på grunn av det steget på 60 grader ? Første gang jeg prøver på dekoksjon så jeg har ingen erfaringstall å sammenligne med.
 
Da var det vel ikke mye juleøl igjen
Vi får se. Står til karbonering nå. Hadde egentlig ikke trodd det skulle gå lavere enn 1016. Når jeg tenker meg om outsourca jeg FG-målinga til en ekstern avdeling, så jeg har ikke sett det sjøl. Kanskje jeg skal ta en måling når jeg tar en karboneringstest. Eller kanskje jeg bare skal drikke det hvis det er godt? Jeg heller mot det siste. :D
 
Tilbake
Topp