Whirlepool med platekjøler

Hei, jeg trenger litt tips om hvordan en whirlpooler via platekjøler uten at det går tett. Har kjøpt en Therminator som skal sirkulere og whirlpoole 50 liter vørter, men ser at det er forskjellige løsninger på dette og hadde satt pris på noen gode råd. Kan også trenge råd om hvilken pumpe jeg burde velge.

Har forøvrig lyst til å brygge med pellets rett i gryte uten humlepose.
 
Du trenger ikke kjøre whirlpool gjennom kjøleren. Rør i vørteren med en ren sleiv i et minutt eller to. Det er mer enn godt nok. La vørteren hvile en stund og tapp ut gjennom kjøleren.
 
Gahr ser den der... Problemet er at jeg har veldig lyst :)

Whirlpoolen i seg selv er egentlig bare eyecandy, det som jeg ser som viktig er å senke temperaturen fort via resirkulering slik at jeg ikke trenger å gjøre beregninger på IBU ut fra flow rate og ende opp med forskjellig IBU i de forskjellige karrene. Det er mulig at en motstrømskjøler hadde vært et enklere valg, men har ikke tenkt å gi meg med dette helt uten kamp :)

Ser at noen bruker Hop Blocker, bazooka filtre, hjemmelagde filtre eller hop screens. Noen som har et setup som fungerer?
 
Har du prøvd med whirlpool og platekjøler som du hadde planer om? Har akkurat kjøpt meg March pumpe og platekjøler på ebay. Lurer på om det blir mye trub man kan spare seg ved å kjøle ned I gryta (B.M.) ?
 
Hei, byggeprosjektet mitt stoppa litt opp så har ikke kommet dit ennå, har ikke fått ferdig lokalet ennå. Har kjøpt inn en blichmann therminator og et bazooka humlefiler som jeg har tenkt til å prøve med. Funker det ikke så blir det motrømskjøler (som i utgangspunktet høres ut som en mer fornuftig løsning). Byggeplanene mine har forøvrig blitt skalert opp til 70 liter. Hovedfordelen med å kjøle i gryta er vel hovedsaklig at en har bedre kontrol over IBU da all humle i gryta vil avgi biterhet frem til at vesken når 80 grader (korriger meg om jeg tar feil).
 
Tilbake
Topp