Whirlpool Hopping

Sverre K

Norbrygg-medlem
Har lest om noe som kalles whirlpool hopping men kan noen fortelle meg hvordan prosessen er?
 
I de kommersielle bryggeriene så whirlpooler de fleste en stund for å samle humle og urenheter i bunnen av kjelen før vørteren sendes gjennom platekjøler.når humle tilsettes ved 0 min så whirlpooles denne for å løse opp humlen og få samlet den på bunnen av kjelen. derav whirlpool hopping.
I Hjemmebryggersammenheng er det egentlig ikke annet enn en 0 min tilsettning som får trekke litt før kjølingen starter.

Jeg bruker pumpe og mottstrømskjøler så når jeg har 0/whirlpoog tilsettninger,  så har jeg i humlen og lar denne sirkulere noen minutter før jeg starter kjølingen.
 
OK, jeg bruker pumpa for å whirlpoole mens jeg kjøler med dyppkjøler så det er ikke verre ennn det.  Er det et must med løs humle i kjelen eller går det med pose som jeg har gjort hele tida hittil?
 
For hjemmebryggere vil det være ikke ha særskilt betydning om du bruker pose eller ei, siden hele poenget med whirlpool edition kommersielt, er å ikke sende for mye humlerester igjennom platekjøleren.
 
Leste i ei oppskrift hvor det bruktes whirlpool hopping i 30 min før kjøling starta og at man dermed fikk ut adskillig mer av både bitterhet og aroma av humla om jeg forstod det rett.  Derfor lurte jeg på om det måtte være løs humle i kjelen.
 
Sånn som jeg skjønner oppskriften og forklaringen til Humlehelvete, som ble til Two Captains på NØ, kjørte NØ whirlpool i 20 min før kjøling. Det må jo være fordi de ønsker å få max ut av siste humle tilsetting, og ikke bare for å samle humle i midten.
Jeg gjør det samme, men kan ikke komme med noen bastante meninger om det har stor virkning. Det bare virker som en god ide i mitt hode hvertfall.
 
Ketil skrev:
Sånn som jeg skjønner oppskriften og forklaringen til Humlehelvete, som ble til Two Captains på NØ, kjørte NØ whirlpool i 20 min før kjøling. Det må jo være fordi de ønsker å få max ut av siste humle tilsetting, og ikke bare for å samle humle i midten.
Jeg gjør det samme, men kan ikke komme med noen bastante meninger om det har stor virkning. Det bare virker som en god idé i mitt hode hvertfall.

Som Bernts sier er hovedpoenget med Whirlpool i større bryggerier å unngå å få med seg mye humle og trub inn i kjøleren og eventuelt i gjæringstanken hvis ikke kjøleren tetter seg helt. Whirlpoolingen gjøres altså mens vørteren er varm og det kreves nok 20 minutter minimum, vil jeg tro, å få samlet humle og trub i midten av whirlpooltanken eller eventuelt kokekjelen på denne måten.

Dette betyr at flame out / 0min humletilsetninger på et større bryggeri ligger og trekker i varm vørter under whirlpool og helt frem til siste liter er tappet ut og kjølt  ned, som fort blir en time til sammen. Så for å få skikkelig humlearoma er det vanlig at håndtverksbryggeriene tilsetter mye humle underveis i whirlpool og ikke på 0 min, slik som hjemmebryggere gjør, for å begrense tiden den siste humletilsetninger trekker i varm vørter.

Så, i praksis blir hjemmebryggere sin 0min humletilsetning ganske lik de større bryggeriene sin whirlpool humletilseting. For å komme enda nærmere whirlpool hopping i hjemmebrygging kan man tilsette humle ved flame out / på 0 min og la den trekke en stund før man starter med kjølingen av vørteren. Husk å ta hensyn til at de seine humletilsetningene vil bidra med mer bitterhet hvis de får ligge og trekke i varm vørter en stund før kjøling.
 
Pleier av og til å stoppe kjølinga ei stund på 80 grader så siste humle får trekke litt. Reknar med vørteren i eit komersielt bryggeri kjølest litt av i whirlpoolinga og.
 
Tilbake
Topp