Whirlpool i Labbdunkbryggeri - problematisk?

Da har man fått brygget litt på labbdunkene og det har forsåvidt gått som en drøm, men en utfordring har visst seg vanskelig å finne en løsning på.

Whirlpool har jeg rett og slett ikke fått til. 3 stk varmeelementene som står i bunnen ser ut til å stoppe whirlpoolen ettertrykkelig. Når jeg kokte i kjele fikk jeg en perfekt pyramide i midten og veldig lite rusk og rask over i gjæringsdunk. Nå når jeg ikke får til whirlpool har det komme store mengder trub over i gjæringskar, samt at jeg har mistet mange liter pga tilnærmet grøt av trub på slutten.

Planen er å starte å bruke platekjøler, men med så mye trub blir nok det noe problematisk.

Har noen labbdunkbryggere(eller andre) funnet en fungerende løsning?
 
Jeg har passet på å sette elementene i labbdunken slik at de ikke står på tvers av strømmen.  Så når jeg rører i gang (manuelt vel og merke) etter å ha stoppet kokingen så går det helt greit.  Grapset ender som regel opp i fordypningen i midten av karet, heverten setter jeg i fordypningen som går rundt langs kanten, så går det så fint at. :)
 
Jeg er ikke i nærheten av å få noen whirlpool, flerfoldige liter forsvinner i humlegrøten. Utrolig irriterende siden Labbryggeriet fungerer som en drøm ellers.

Elementene står i en fin liten ring i midten, så jeg vet ikke helt hvordan de ellers kan stå.  Har du anledning til å poste et bilde av hvordan elementene står hos deg?

Jeg har prøvd diverse filter, men de går selvfølgelig tett praktisk talt umiddelbart.

Tom
 
Uten å være for kategorisk, men likevell slenger jeg ut:

Whirlpool med avtapping fra siden => Pellets

Avtapning med silbunn (filter) => hel blomst
 
Pumpe og spiralkjølar er etter min meining ein uslåeleg kombinasjon. Treng ingen filter på avtapningen, pellets går rett gjennom pumpa. Heil blomst går fint så lenge dei ligg i pose. Kjølingen går raskt når pumpa sirkulerar kontinuerleg under kjølingen. Ein slepp bryderiet med tett platekjølar og reingjering av denne. Pumpa lagar ein fin whirlpool og trub og humlegraut ligg fint i ein klump i midten.

Har du ei god pumpe skulle du få til whirlpool-effekten sjølv om du har elementa stikkande inn i kokaren vil eg tru.
 
Tilbake
Topp