Whirlpool i Speidel/20l

Har fram til nå brukt Irish Moss som klarningsmiddel. Etter endt nedkjøling, har jeg laget en god virvel i Speidelen med ei sleiv, og ventet ca 1/2 time før jeg tapper over i gjæringsbøtta. Det har egentlig aldri sett ut som om "whirlpoolen" min har medført "samling i midten" av trub, men det grøvste har jo sunket til bunns sånn omtrent. Ved siste brygging, brukte jeg Protafloc, men fulgte samme prosedyre som ellers. Stor var min forundring da jeg tittet ned i kjelen etter en drøy halvtime: Helt klar vørter! Ulempen var imidlertid at det var mer bunnfall en før.
Mitt bryggeopplegg baserer seg på at jeg skal tappe 21 l til gjæring. Basert på den mengde veske jeg bruker og tappekranas høyde over bunnen, må jeg helle litt på Speidelen før jeg når de ønskede 21 l, og her kom problemet denne gangen. De siste literne var stort sett bare grums!
Da blir spørsmålene:
1. Hvor lenge må en whirlpool gå før alt samler seg i midten?
2. Er det noen som har en oppskrift på hvordan lage whirlpool basert på pumpa, eller
3. Kanskje det er nok å vente 1 time eller mer slik at meste parten av bunnfallet har sunket helt ned??

Er det noen som har noen erfaringer??
 
Det er litt problematisk med god whirlpool i Speidelen på grunn av turbulensen midtstaga og varmeelementet gir. I en eller annen Speideltråd her inne har MagnumHansen lagt ut bilder av sitt Speideloppsett. Der er det en fin løsning for bla. whirlpool.
 
Jeg bruker pumpen i speidelen og det fungerer bra. Blir ikke så veldig bra kon, men det samler seg mest i midten.
Kjører whirlpool under hele kjølingen som ofte er 30 min. etter det lar jeg vørten hvile i nye 30 min før jeg tapper den forsiktig ut.
 

Vedlegg

  • rør1.jpg
    28,8 KB · Sett: 1.969
  • Whirlpool Tube 2.jpg
    49,7 KB · Sett: 1.866
Første bildet var feil.  ;D ny feil følger.
 

Vedlegg

  • Whirlpool Tube 1.jpg
    45,4 KB · Sett: 1.972
BjarneHB!

Har litt problemer med å se forskjellen på de to bildene, bortsett fra at det første viser "røret" sammen med kjølespiralen.
 
Kunne det ha vært en ide å hatt en rørstump på inntakshullet? slik at det ikke suger inn fra bunn-nivå, men litt over?
 
Det øverste bildet viser røret jeg bruker til å resirkulere mesken, andre og tredje bildet viser som du sier whirlpool røret med og uten kjølespiralen. :yes:
 
Speidelen er vel egentlig for smal og høy til å gi veldig gode muligheter for en manuelt igangsatt whirlpool til å fungere bra. Den energien du tilsetter ølet i form av at det roterer er større i en lav og bred beholder enn i en høy og smal. Dermed stopper den raskere for den høye og smale beholderen, og det blir ikke bedre av dingser nede i beholderen streker.

Derfor er man vel nesten helt avhengig av å bruke resykling av væska med tilbakepumping tangentielt for å få til en whirlpool, slik som BjarneHB viser på bildene sine.

Noen har også sveiset på lave konsentriske kanter i bunnen, for å hjelpe humlekjegla å holde seg samlet i midten, men det har vel liten hensikt på en Speidel.
 
roba skrev:
Kunne det ha vært en idé å hatt en rørstump på inntakshullet? slik at det ikke suger inn fra bunn-nivå, men litt over?
Ja, en kan prøve men har ikke lyst på så mange løse deler oppi kjelen. Har ikke noe problemer med tette pumper så lenge jeg bruker pellets og truben legger seg ikke på bunnen før whirlpoolen stopper. Kjølingen blir også mye mere effektiv.
 
BjarneHB skrev:
Jeg bruker pumpen i speidelen og det fungerer bra. Blir ikke så veldig bra kon, men det samler seg mest i midten.
Kjører whirlpool under hele kjølingen som ofte er 30 min. etter det lar jeg vørten hvile i nye 30 min før jeg tapper den forsiktig ut.

Hvordan blir det i forhold til oksygentilførsel, som etter det jeg har lært ikke bør skje før vørteren er kjølt?
 
CBerg skrev:
Er det andre som erfarer at Protafloc fungerer bedre enn Irish moss / Super moss?

Har meget bedre erfaringer med protafloc enn med irish moss. Høy dosering virker mot sin hensikt. Bruk 1/2 tab per 20l vørter
 
StoreMy skrev:
BjarneHB skrev:
Jeg bruker pumpen i speidelen og det fungerer bra. Blir ikke så veldig bra kon, men det samler seg mest i midten.
Kjører whirlpool under hele kjølingen som ofte er 30 min. etter det lar jeg vørten hvile i nye 30 min før jeg tapper den forsiktig ut.
Hvordan blir det i forhold til oksygentilførsel, som etter det jeg har lært ikke bør skje før vørteren er kjølt?
StoreMy skrev:
BjarneHB skrev:
Jeg bruker pumpen i speidelen og det fungerer bra. Blir ikke så veldig bra kon, men det samler seg mest i midten.
Kjører whirlpool under hele kjølingen som ofte er 30 min. etter det lar jeg vørten hvile i nye 30 min før jeg tapper den forsiktig ut.

Hvordan blir det i forhold til oksygentilførsel, som etter det jeg har lært ikke bør skje før vørteren er kjølt?
Pumpen i speidelen virker bare under 85 C og tempen faller fort så oksyderingen av vørten på denne korte tiden og lave tempereturen bekymrer meg lite i forhold til spashingen under hele mesketiden. Det er vel bare en fordel at vørten får oksygen før gjæren tilsettes.
 
StoreMy skrev:
Har lest meg til at det kan gi metallisk bismak om den får for mye luft på høye temperaturer.

Er ikkje HSA litt som Jesus? Alle har høyrt om han men ingen har sett noko til han.
 
Veldig sansen for whirlpool-røret, men hvordan/når putter man det på plass? Hva slags rør bør man bruke?
 
Tilbake
Topp