Whirlpool og platekjøler. How?

Svein Arild

Norbrygg-medlem
Hvordan gjør dere dette?
Resirkulerer vørter under kjøling for så å kjøre whirpool og la denne stå?
Eller først whirpool å så tappe av og kjøle i platekjøler?

har tidligere bare kjørt med dyppkjøler og det var jo litt enklere :)

Å resirkulere gjennom en platekjøler er en veldig effektiv måte å plugge den på. Tro meg, jeg har prøvd.

Jeg ville ha gitt vørteren en god snurr med en sleiv etter kokeslutt og ventet en liten stund, kanskje 10 minutter, før avtapping gjennom platekjøleren til gjæringskaret. Avsuget i kokekjelen bør helst ikke være helt langs bunnen, spesielt når du brygger humlerike øl.

Snurring med sleiv er undervurdert sammenlignet med å bruke pumpe, tro meg, jeg har prøvd det også. Proteinflakene holder seg mye bedre og bunnfeller raskere.

Jeg resirkulerer igjennom platekjøleren, men bruker Blichmann hoprocket som filter. (Finnes noen youtubs om emnet ved bruk av opellets). Grunnen til at jeg resirkerer at jeg ønsker å få desinfisert pumpe, slanger og platekjøleren. Vet det er flere som setter kjøleren i stekeovnen en stund for samme effekt.

Jeg har fyllt opp en 2l growler (stål) med kokende vørter og hatt humla oppi denne) som jeg så har kjølt ned. Det har gitt fin aroma (særlig fikk det frem spennende aroma i Sorachi Ace).

Tilbake
Topp