Whirlpool?

God morgen!

Trenger et kjapt svar siden eg har begynt å brygge, og var korket nok til ikkje å spørre om det her før...

Ka menes når det står om humlen i en oppskrift at 'Whirlpool at 82*C for 0 min' ?

Trenger man noen slags sentrifuge, eller er det alternative måter å gjøre det på?

Mvh,
Victor
 
Det betyr at du skal ha humlen i ved kjøling. Når temperaturen er komt ned til 82. Og slik eg tolker det skal du berre forsette å kjøle videre ned etter at humla er komt i.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk for svar, men ka gjør eg når eg bruker motstrømskjøleren på Grainfather'en?

Skal eg bare ha humlen oppi idet eg begynner å kjøre vørteren igjennom?
 
Du skal ha humla i når du er komt ned til 82 grader. Korleis det går på GF veit eg ikkje.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk til dokker begge!

Føler meg litt klokere, faktisk:)
Jeg ville latt vørteren sirkulere gjennom motstrømskjøleren tilbake i GF til du har nådd 84 grader, tilsatt humlen og rørt kraftig mens fortsatte sirkulasjon i 5+ min før kjølt vørteren ned direkte i gjæringsdunken som er den anbefalte måten å bruke motstrømskjøleren på. Å kjøle helt ned til rundt 20 grader med sirkulasjon tilbake i GF vil ta for lang tid og er lite effektivt under 40 grader.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
I oppskrifta står det: at ei viss mengde humle tilsettes, koketid 15 min, whirlpool.
Trudde kanskje whirlpool var noko ein gjorde under kjøling?
Eg har ikkje noko pumpeopplegg for dette.
Skal eg altså hiva humla oppi når det er 15 min igjen av koketida og så røra kraftig i 15 minutt?
Skal eg også røra under kjøling?
 
Vet ikke helt hva man mener med dette.
Men siden det står 15min koketid må du jo nødvendigvis ha den i til riktig tid.
Skal du tilsette humle senere må du ha humle til dette også.

Å røre under koking er vel unødvendig, varmen gir stor nok omrøring som det er.
Med whirlpool tenker jeg at man lager malstrøm i kjelen for å få samlet humla i senter av kjelen.
Om det er med pumpe eller vha røring har kanskje mindre å si så lenge malstrømmen er god nok.
Pumping gir kanskje finere grums da skovlene kan "knuse" grumset, men ei god pumpe gir kanskje også
bedre malstrøm.
Bruker du dyppkjøler får du raskere nedkjøling hvis du har bevegelse i vørteren.
 
Dyppkjøler ja.
Reknar med det meines at humla skal i 15 minutt før kokeslutt, og malstrøm i kjelen under kjøling, men kor lenge? Og kva skjer om eg droppar denne whirlpoolinga? Får eg mindre aroma i ølet, meir grums i gjærkaret eller kva?
 
Dyppkjøler ja.
Reknar med det meines at humla skal i 15 minutt før kokeslutt, og malstrøm i kjelen under kjøling, men kor lenge? Og kva skjer om eg droppar denne whirlpoolinga? For eg mindre aroma i ølet, meir grums i gjærkaret eller kva?

Post oppskriften du jobber med. en 15 min-humle er ikke 15 min og WP samtidig.
 
The Purpose of IPA
OG: 1,076
FG: 1,012
ABV: 7,3%
IBU: 54,7
Farge (EBC): 8
Mesk:
63C i 40 min
72C i 20 min
Tilsett vatn slik at det på 10 min varmes til 78C
Pilsnermalt: 74,6%
Hvetemalt 9,3%
Carapils: 4,7%
Munich 1: 4,7%
Havregryn: 3,7%
Surmalt: 3%
Amarillo (8,5% a) 0,61g/L i mesk
Citra (12% a) 0,61g/L i mesk
Mosaic (12% a) 0,61g/L i mesk
Gips i mesk: 0,485g/L
Koketid 60 min
Humle Mengd Koketid
Mosaic 3,63g/L 15 min, Whirlpool
Amarillo 1,36g/L 15 min, Whirlpool
Citra 1,36g/L 15 min, Whirlpool
protafloc 0,023g/L 10 min
gjærnæring 0,009g/L 10 min

Safale US-05 18C
tørrhumle
Mosaic 5,45 g/L 3 dager
Amarillo 1,81 g/L 3 dager
Citra 1,81 g/L 3 dager
 
Det betyr at det skal være i WP 15 minutter. Hva det egentlig vil si man egentlig prøve å tolke selv da det ikke er oppgitt ved hvilken temperatur WP skal skje.
 
de skal være i i 15 min etter koking, iallefall. Det er det WP betyr. Men det står ikke ved hvilken temperatur du skal ha de i.
 
Takker, men ikkje så mykje klokare blitt eg.
Kva er eigentleg formålet med whirlpool sånn generelt? Meir aroma utav humla? Mindre rusk i gjærkaret? Betre øl?
 
Mindre grums i bøtta.
Det var litt spesiellt humleregime på denne.
Bitterhumla i mesken er ikke så vanlig.
Men oppskriften gir mulighet til å finne ut hvor mye bitterhet man får ved slik humling.
 
Går sikkert helt fint. Og du kan jo humle ved 60-80 grader likevel.
Rører du litt (f eks med dyppkjøleren) blir temperaturen mer lik oppe og nede i kjelen.
 
Kunne det være at oppskrifta prøver å fortelle at det dreier seg om to humletilsetninger, en når det gjenstår 15 min av koketida, og en i wp ("hopstand")?

Tørrhumlinga er også litt tvetydig angitt. Er det slik at humla skal i 3 dager ut i gjæringa, eller skal den ligge i i tre dager? Det bør vel være det første? Altså satses det på "biotransformasjon"?

Dypt skeptisk til det der med humling i mesk, forøvrig.
 
Tilbake
Topp