Whirpool humle og IBU

Ulken

Norbrygg-medlem
Jeg brygger en NEIPA 50 liter, og tenkte å tilsette Citra, Mosic og Mandarin hume (totalt 400 gr.) på 75 grader 15 min. under whirpool. Det son overrasker meg at Brewers friend kalkulerer 86 IBU på denne tilsetningen. En typeriktig NEIPA skal ligge mellom ca. 20 - 30. Er det lurt å droppe tilsetning i whirpool, og kun tørhumle?
 
Nei, bare kjør på. Brewfather beregner IBU på WP ut fra temp. Ved 75 er det ikke mye. @Miguel kjører vel WP på 60-65'C, og kan da se helt bort fra IBU. Selv kjører jeg gjerne noe høyre, men lavt nok til at det betyr lite. (Vi merker jo heller ikke forskjell på 5 IBU).

Etter en viss mengde tørrhumle er det lite å hente i å tilsette mer, så WP er en fin ting.
 
Hva med klarning, f.eks. Whirfloc, har det noe hensikt å tilsette dett i NEIPA, den har jo et tåkete preg?
 
Ikke nødvendig.. jeg PRØVER faktisk å få min hazy..men spørs hvilket utseende du er ute etter..
Det er min første NEIPA, så prøver å lage den typeriktig, så den skal nok være ganske hazy. Der er ungdommene i huset som etterspør NEIPA til jul. Jeg har mest erfaring med PA, APA, IPA og lager.
 
Tilbake
Topp