Whirpool

Jeg har laget en whirpool løsning til speidelen. Den fungerer forsåvidt ganske bra.
Vørteren blir klar men jeg får en jevn suppe i bunnen av speidelen og ikke
den konen i midten jeg håpet på.
Pumpa er relativt kraftig, ca 30 l/min .
Så enten er det varmespiralene som hindrer at konen dannes eller så er innløpsrøret
feil. Er det non som har praktisk erfaring eller kan så mye om
strømingsteknikk at det går an å beregne optimal innløpsfasong og hastighet?

Har tidligere fått til fin trubkake ved å røre kraftig med maskroret, men håpet er nå å få kombinert whirlpool med raskere kjøling på dette viset.

"Bilder!"
Her kommer det noen.
Dette er Beta-versjonen med et 15mm cu-rør.
Jeg har tenkt å erstatte det med et 25mm stålrør som klemmes i enden så det blir en flat dyse.
T-røret på inntaket til pumpa er for å koble til slange med sterkrens.
T-røret på toppen er forå koble til lufte stein.
Jeg har en perkulator på gang fra USA som skal kunne kobles in line med
t-røret på toppen så jeg venter med å lage den endelige versjonen til den kommer.

Vedlegg

• Speidel.jpg
    Speidel.jpg
    285,8 KB · Sett: 384
  • Speidel_1.jpg
    Speidel_1.jpg
    275,4 KB · Sett: 377
  • Speidel_2.jpg
    Speidel_2.jpg
    229,9 KB · Sett: 370
oi, dette her var skikkelige greier!  :amen:

Utløpet på whirpool røret, er det horisontalt eller bikker det litt opp eller ned?

Flott opplegg  :yes:

Hvor har du fått tak i de flotte meierikoblingene? Skulle hatt slikt selv, men er redd det er dyrt...

Kokekjelen min er modifisert med utløp nede og innløp (retur) litt høyere opp på kjeleveggen, begge tangensielt inn/ut fra kjelen. Whirlpoolen min virker som et skudd, men det er ikke særlig stor hastighet på strømningen. Det er nok at det er et sirkulært sig i vørteren, så vil all trub samle seg i midten. Tror heller det er hastigheten som betyr noe, ikke nødvendigvis vinkelen.
Skal legge ut noen bilder når det begynner å bli ferdig.

Beant skrev:
Flott opplegg  :yes:

Hvor har du fått tak i de flotte meierikoblingene? Skulle hatt slikt selv, men er redd det er dyrt...

Endel fulgte med fermentorene jeg har og resten kjøpte jeg hos MoreBeer.

Ja den har en misjon, men det er for å feste Malttårnet i en Speidel og er ikke en del av Whirlpool-opplegget.

frode_skarstein skrev:
Ah...takker! Jeg så for meg en avansert trub/cone-oppsamler og fjerner. :)

Har noen et bilde av det som blir igjen i gryta etter at vørteren er tappet av når man benytter en whirpool som dette?

Og ikke minst - hvor får man kjøpt ei rimelig pumpe til å lage noe slikt med? Jeg opererer i 20-40 liter området, og trenger ikke den helt store pumpa. Biltema har ei 12V som er god opp til 80 grader vann sier de...kunne denne funke eller bør jeg satse på noe annet?
EDIT: splittet av oppfølgingen til tråden om [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3497.0.html]pumper[/iurl]. Mvh Webmaster

Tilbake
Topp