Whirpooling og avtapping kokekar

Herrevolden

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg har snart ferdig RIMS-systemet i meskekjelen og motstrømskjøleren opp mot kokekjelen og lurer på om noen har "fasiten"på hvor jeg skal plassere whirlpoolrørets utgang i kjelen?

I forbindelse med avtappingen av kokekjelen har jeg lurt på hvordan dette bør gjøres. Er det behov for feks Bazookafilter om whirlpoolingen er effektiv, eventuelt blir effekten ødelagt av filter som er plassert inn i kjelen??
Bør avtappingspunktet plasseres langs kanten i kjelen med svanehals eller er det god nok løsning å tappe rett gjennom ventilen?
 
Jeg bruker ikke noen form for filter, det er egentlig unødvendig så lenge du whilpooler og lar brygget stå litt før du tapper av, da samler alt seg i midten av kjelen.
Jeg har plassert kranen så langt nede som mulig slik at jeg får med mest  mulig vørter, uten å få med trub, så jeg har ikke svanehals.
Når jeg har tappet av fra en 36 l kjele så ligger det 3 liter igjen i bunnen.
 
Takk for tilbakemeldingen.

Hvor lenge pleier du å la vørteren stå før avtapping?

Hvor har du plassert whirlpoolrørets utløp, regner med du har det?
 
Jeg pleier å la vørteren stå minst 30 min før jeg tapper til gjæringskar.

Whirlpoolrørets utløp?. Jeg sirkulerer fra kokekjelen igjennom en motstrømskjøler tilbake til kjelen. Jeg borret  hullet der vørteren går tilbake til kjelen, midt på kjele.. Men jeg hadde ikke gjort det samme i dag.
Jeg har opplevd noen ganger at jeg får et skille av kald og varm vørter, slik at termometeret kan vise 20'c ( ved bunnen) mens vørteren som ligger på toppen kan være 50'c.
Ny kjele er planlagt, da skal hullet stå mye høyere i kjelen, håper dette var svar på det du lurte på.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    214,2 KB · Sett: 370
  • image.jpg
    image.jpg
    200,6 KB · Sett: 365
Herrevolden skrev:
Hei

Jeg har snart ferdig RIMS-systemet i meskekjelen og motstrømskjøleren opp mot kokekjelen og lurer på om noen har "fasiten"på hvor jeg skal plassere whirlpoolrørets utgang i kjelen?

I forbindelse med avtappingen av kokekjelen har jeg lurt på hvordan dette bør gjøres. Er det behov for feks Bazookafilter om whirlpoolingen er effektiv, eventuelt blir effekten ødelagt av filter som er plassert inn i kjelen??
Bør avtappingspunktet plasseres langs kanten i kjelen med svanehals eller er det god nok løsning å tappe rett gjennom ventilen?

Hvis det var svanehals på returen du mente så er jo det en fordel. Du vil jo gjerne lage en vortex oppi der, så vørteren trenger fart i en retning langs kanten av kjelen. Hvis du bare returnerer det via en ventil rett inn så havner det i midten av kjelen og får ikke noe fart verken den ene eller andre retningen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Bernts skrev:
Jeg pleier å la vørteren stå minst 30 min før jeg tapper til gjæringskar.

Whirlpoolrørets utløp?. Jeg sirkulerer fra kokekjelen igjennom en motstrømskjøler tilbake til kjelen. Jeg borret  hullet der vørteren går tilbake til kjelen, midt på kjele.. Men jeg hadde ikke gjort det samme i dag.
Jeg har opplevd noen ganger at jeg får et skille av kald og varm vørter, slik at termometeret kan vise 20'c ( ved bunnen) mens vørteren som ligger på toppen kan være 50'c.
Ny kjele er planlagt, da skal hullet stå mye høyere i kjelen, håper dette var svar på det du lurte på.

Kan jeg spørre hvorfor du har to kraner på innløpet?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Hovedsaklig for å bli kvitt luft i systemet, samt muligheten til å koble på inline O2 og pumpe det videre til gjæringstank i mest mulig tett system.
 
Bernts skrev:
Hovedsaklig for å bli kvitt luft i systemet, samt muligheten til å koble på inline O₂ og pumpe det videre til gjæringstank i mest mulig tett system.

Aha. Pumper du da ut av samme ventilen? Eller pumper du o2 på vei inn i kjelen og tapper fra en lavere ventil?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Det øverste bildet er feil, jeg har oppsettet slik som det nederste bildet.
Da stenger jeg ventilen som er nærmest kjelen, kobler på inline stasjet på den andre kranen og videre til gjæringskar.
 
Takk igjen for tilbakemeldinger… og veldig greit å sjå bilder over hvordan dette er gjort…

Miquel; egentlig har jeg lurt litt på både tur og returen i kretsen.

Turen går jo til pumpen ved kjøling og avtapping til gjæringsdunk etter kjøling så lurte der på om filter ville vært aktuelt evetnuelt svanehals ned og inn mot ytterkant av kjelen. Lurte og på om slike innretninger ødelegger wihrlpool effekten…??
Bernts bruker hverken filter eller bend på innsiden så ser at det nok er fornuftig når wirhlpoolen fungerer :)

I forbindelse med returen har jeg lurt litt på høyden fra bunn, antar da at å lede returen inn langs ytterkanten av kjel er bankers. Ser Bernts ville ha montert denne i toppen av kjelen og har opplevd tempererte skiller i kjelen…

Så spørsmålet er hvilken høyde returen bør ha, mot bunnen eller inn på toppen av vørteren?
Vil en silikonslange eventuelt flyte i toppen av vørteren?
 
Er det ikke logisk å anta at retuten bør være så høyt som mulig.  For å utdype litt så bør den vel være så nær toppen av vørteren som mulig, men dette er jo avhengig an hvor store batcher man koker.
Ut i bunn, inn på toppen.  All vørteren går i kretsløpet. Hvis du setter innløpet f.eks midt på da vil jo den vørteren som kommer inn "snike i køen" foran vørteren som er over, og det blir nesten samme vørteren som sniker hele tiden mens vørteren over forblir der oppe.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jo det har vært det logiske for meg og men har vurdert disse whirlpoolrørene som plasseres på kanten av kjelen som da har justerbar høyde. Disse har jeg sett vært brukt med utøpet helt nede mot bunnen… derfor litt usikker her  :nosmile:

Nå blir det å rigge uten noe i utløpet av kjelen og kjøre returen inn på toppen av vørteren da med gjennomføring helt i toppen av kjelen.
 
Tilbake
Topp