White Labs gjær frra Maltbua - gratis

Hei ølvenner,
Var i Bergen i helgen - 100-års fest for svigerdatter og sønn som begge hadde fylt 50 den siste tiden.  100 personer bedt i selskap til mat og 6 forskjellige gode Speidelbryggede øl på kraner. Svært vellykket var det.
Men så var det Maltbua og gjæren. På vei hjem til Sarpsboerg var jeg innom bua - skulle ha noen sekker  malt bl.a.  Den meget hyggelige karen Rune - som er eier skjønner jeg - hadde en del gjær fra White Labs med "best før" dato i januar 2011. Jeg fikk med meg en del, og deler ut til de som vil ha så lenge jeg har.
Rune beklaget forøvrig at han har vært syk, og derfor ikke har vært i stand til å følge opp Maltbua som tiltenkt. Såvidt jeg forsto er han nå på bedringens vei og i delvis jobb igjen.
Disse gjærene har jeg - deler som sagt ut så lenge jeg har - kan hentes - og jeg kan sikkert sende også:

WPL530 Abbey Ale   5 stk. 2 stk.
WPL820 Oktoberfest Lager  2 stk.
WPL833 German Bock   3 stk.
WPL838 Southern German Lager  2 stk.

mvh

FredT

Edit: Etter innlegg fra Bjarte H. har jeg doblet bestillingene slik at alle som ville ha får 2 rør hver av det bestilte. Ovenstående er igjen - forsøker å oppdatere ved endringer.
 
Har planer om å brygge en hveteøl om ikke så altfor lenge, så WPL 300 kunne kommet svært godt med.  :skitbra:
Er forsåvidt temmelig blodfersk innen brygging, så hvis noen mer erfarne folk der ute skulle trenge dem, er det jo så klart nytteetisk bedre at de får dem. Men fire pakker er jo en del også. Jeg bor i Oslo, og betaler gledelig porto for pakken.
 
Bare send meg adresse (PM?) Nidveg, så sender jeg en slik til deg en av de nærmeste dagene. Gjærener ligger på kjøl her og lider ingen større nød.
Glem porto - "tjente litt" helt utilsiktet på fatene jeg tok hjem - så jeg har litt å gå på.

FredT
 
Nidveg skrev:
Har planer om å brygge en hveteøl om ikke så altfor lenge, så WPL 300 kunne kommet svært godt med.  :skitbra:
Er forsåvidt temmelig blodfersk innen brygging, så hvis noen mer erfarne folk der ute skulle trenge dem, er det jo så klart nytteetisk bedre at de får dem. Men fire pakker er jo en del også. Jeg bor i Oslo, og betaler gledelig porto for pakken.
Iom at gjæren er såpass gammel er det nok best at du tar alle, og vel så det :) White Labs har produksjonsdato 4 md før "best før". Dvs. hvis best før var midt i januar var den produsert midt i September. Gjærkalkulatoren sier da at du har 10% gjenværende gjærceller. Med et overgjæret øl på 25 liter trenger du da 5 av disse pakkene og en gjærstarter på 3l på magnetrører for å ha riktig antall gjærceller. Bare til ettertanke, det er tross alt gjæren som er det viktigste :)
 
Utfra hva Bjarte H sier er det best jeg da sender to til hver av de som ville ha WPL300.  (da er det slutt på den). Så får dere progagere opp gjæren som best dere kan.  Mindre enn 5 pakker til en batch føler jeg meg ganske trygg på går rimelig greit å ordne til.

Fred

Edit:

PS. Jeg har bare tatt fra 1 av hver av 4 typer tiil meg selv. Tar for gitt at jeg får propagert disse opp til  passe mengde gjær når de skal brukes. (men jeg har tatt feil før)
 
Geir åge skrev:
Noen av disse gjærene som kan brukes i en Porter?? Skal brygge en porter om noen uker :)
Kan noen kloke hoder gi Geir Åge et tips her? 
Selv bruker/liker jeg nesten bare undergjær til det meste - også Porter/Stout. Og det blir etter min mening godt  øl. De fleste (hjemmebryggere) bruker vel imidlertid  overgjær til en Porter. Er det noe av det gjenværende som kan brukes?

FredT
 
Fra Wikepedia:
"Exports of Porter from Britain to the Baltic inspired brewers across the region to try making it themselves. Every country with a Baltic coastline continues to brew Porter today.

A version known as "Baltic porter" is brewed in Finland, Estonia, Latvia, Lithuania, Poland, Russia, Ukraine, Denmark and Sweden. It has a higher alcohol content than ordinary porters. Baltic porter was introduced from Britain in the 18th century as a top-fen lagergjrmenting beer and remained so when local breweries — such as Carnegie in Sweden — began to produce it in the early 19th century. When breweries around the Baltic converted to bottom-fermentation in the second half of the 19th century, many began to brew their Porter with a lager yeast. Today only a few remain top-fermented.

Gi meg en adresse Geir Åge (PM?), så sender jeg ett par rør med  WPL833 German Bock. Godt øl blir det okker som.
 
Når dere gjærer porter med lagergjær, gjærer dere også porteren på lave temperaturer?, eller annet område?
 
En baltisk porter bør lagres ved lave temperaturer, på samme vis som andre lagerøl, typisk mellom 7 og 11 grader.
 
Grove skrev:
En baltisk porter bør lagres ved lave temperaturer, på samme vis som andre lagerøl, typisk mellom 7 og 11 grader.

Gah, trodde ikke en Porter var et lagerøl :), min porter ble gjæret ved 18 grader, ble god læll.. :)
Kanskje en på lavere må testes da, men det betyr vel også en god del lengre gjæringstid også?
 
Joda, de fleste portere er overgjærede, men de baltiske er undergjærede. Nå vil jeg ellers tro at du får et godt resultat uansett om du benytter overgjær eller undergjær.
 
Det kan vel tenkes at baltisk porter bruker undergjær ved typisk overgjærtemperatur, ikke så reint ulikt california steam beer fermenteres?

Håper jeg kan avlede oppmerksomheten med et par spørsmål angående gjærstarter:
Jeg tenker å lage 10 liters batch(OG1053-ish) med to pakker (10% sunne )gjær. Mr Malty mener at jeg( og sikkert en del andre her) trenger rundt 2 liter med starter til dette, men jeg mangler en passende beholder for denne mengden. Jeg har dog flere norgesglass på 1,5 liter, altså med litt plass til oksygen òg. Oppnår jeg det samme ved å lage to jevnstore startere med én gjærpakke hver? Hvor lang tid vil det ta før starteren(e) evt. er klare til pitching, og hvor ofte bør jeg riste inn luft med "intermittent shaking"?
 
Da takker og bukker jeg for gjæra som dukket opp på svalbard postkontor i dag=) takker så mye Fred. Vist du kommer til troms en dag kan du jo stikke innom på en Porter ;D
 
Nidveg skrev:
Det kan vel tenkes at baltisk porter bruker undergjær ved typisk overgjærtemperatur, ikke så reint ulikt california steam beer fermenteres?

De fleste baltiske portere gjæres kjølig med lagergjær. Altså er de teknisk sett lagerøl.
 
Tilbake
Topp