1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

White Labs med ny gjær embalasje

En tråd i 'Råvarer' startet av Geir Ove, 12 Jun 2014.

1. Geir Ove

Geir Ove
    Expand Collapse
    Dommer

Ser at White Labs skal slutte med sine "reagensrør" med gjær og over på plastpakker som ser ut som de vi er vant med fra tørrgjær. http://www.whitelabs.com/homebrewernews

Det blir samme mengde gjærceller / innhold i pakkene.

2. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Pokker. De var fint til å lagre gjær i.

3. Odland

Odland
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Gleder meg til å teste de nye pakkene. Liker at gjæren blir dyrket fram i samme miljø som vi får dem i.

Kommer selvfølgelig til å savne rørene og ikke minst at jeg enda er 4783 rør igjen til at Chris White kommer på besøk.

Per Buer og Kittelsen liker dette.
  4. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Går nok fint:

5. Odland

Odland
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Phew. Ble nervøs der. Ikke mye igjen nå.

Eirik Furenes liker dette.
  6. TorsteinO

TorsteinO
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Heheh, blir jo enklere med de nye pakkene Odland, tar mye mindre plass med 5000 plastlabels enn 5000 rør ;)

7. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Holder vel forsåvidt å ta vare på etiketten, og ikke nødvendigvis selve røret. ;)

8. TorsteinO

TorsteinO
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hehe, ok, det ville jo gjøre det ganske mye enklere rent plassmessig... Lurer litt på hvor mye plass 5000 rør ville ta... :D

9. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Synd, kommer til å savne de solide glassene. Eneste grunnen til at jeg har valgt WhiteLabs foran Wyeast ;)
    Men bra for miljøet, så da skal en vel ikke klage.

10. Hannaas

Hannaas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Synes dette var gode nyheter, selv om jeg liker det eksklusive preget WL-rørene gir.
    1. Det er enklere å helle fra en pose ned i erlenmeyerkolben,
    2. Emballasjen er mer miljøvennlig,
    3. Posene pakker bedre og veier mindre, og blir dermed rimeligere å transportere, så kanskje vi kan få rimeligere og/eller ferskere gjær.

GHalvorsen liker dette.
  11. kintii

kintii
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg liker rørene siden de ser litt kule ut ;)

Det som er greit med posene er at det ikke skummer over over slik det lett kan gjøre med rørene, sikkert litt enklere å helle i erlenmeyerkolben også. Det jeg ikke liker med posene er at det blir liggende litt gjær igjen i posen kontra rørene hvor jeg får mer eller mindre all gjær med. Kanskje posene blir billigere over dammen, men tviler på at dette er noe vi hjemmebryggere i norge kommer til å merke noe til, den lille gevinsten går nok heller over på kontoen til bryggebutikkene ;)

Sers77 liker dette.
  12. JoW

JoW
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fra whitelabs sidens FAQ:
    "Will this new process/packaging change the cost of your products?
    No, the cost of our yeast cultures will remain the same for domestic and international retailers and customers. However, the new technology should allow us to provide more consistency in our pricing for years to come."

Altså ingen prisreduksjon for noen...

13. Kjetil S

Kjetil S
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fint. Var innom vestbrygg.no og sjekket utløpsdatoen på gjæren, og løftet opp det tomme WLP007-røret som lå foran meg for å sammenligne. Dato Oct-04-10. Et fire år gammelt gjærrør, som kanskje har ligget i fire år på kontoret mitt, fordi jeg aldri kaster de fordømte tingene. De er jo så fine og eksklusive, liksom. Gode håndvåpen også, sikkert. Fire år, og jeg samler ikke engang på dem.

14. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hehe, så overraskende. Kostnadene senkes, men prisene forblir på samme nivå ja, har vi hørt det før? Har noen hørt at noen har senket prisene til forbruker etter en kostnadsreduksjon?

Men slapp av, den nye teknologien gjør det mulig å holde den samme prisen i flere år framover. Vel, la oss vente og se...

Sers77 liker dette.
  15. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

De har sikkert invester masse tid og penger på å researche og anskaffe denne maskinen, men ellers, ja enig. Jeg er kynisk (realistisk) nok til å si at alle som spiller på at noe er bedre for miljøet, egentlig mener at det er litt kjipere for deg, kunden, men vi tjener litt mer i det lange løp.

Hoteller f.eks. "Hvis du ikke vil at vi skal vaske håndkleet ditt heng det opp, så sparer vi miljøet". De sparer litt miljø men mest penger.

De færreste som vil tjene penger tenker på miljøet.

16. JørgenM

JørgenM
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er det i de nye pakkene en annen holdbarhet på gjæren? Har akkurat bestillt meg en pakke wlp001 fra bryggselv som holdbarhet til slutten av januar. Når man da skal tenke 4 måneder tilbake i tid for å fylle inn på mrmalty blir jo ikke resultatet det samme som før siden den nye embalasjen kommer med bedre holdbarhet. Noen som har hørt noe om dette? Kan virke som tapet av gjær pr.mnd er lavere i den nye forpakningen.

17. SvErD

SvErD
    Expand Collapse
    Fylkesleder

Det er 6 mnd fra produksjon til best før dato, den har da 50% viability.

18. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Fylkesleder

Nope, det er 4mnd fra produksjon til best før dato.

19. Håvard Skjevling

Håvard Skjevling
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ikke på de nye forpakningene, det der gjelder for de gamle rørene.

Hannaas liker dette.
  20. amatøren

amatøren
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Interessant. Billegare emballasje, same pris, og 50% lengre haldbarheit over natta...

Del denne siden