Wiener/Vienna Lager

Jeg har lyst til å brygge en tysk Wiener eller noe lignende etter å ha smakt Ægir Brime Red Lager. Jeg finner lite ang. oppskrift, men jeg har prøvd meg på en oppskrift med bla. Norbryggs definisjon av Wiener som kilde. Det skal sies at jeg ikke har noen som helst erfaring med verken melanoiden, vienna eller cara-pils, men jeg har gjort et forsøk alikevel.

Jeg er ikke så veldig opptatt av typeriktighet, bare det er i nærheten. Ønsket er å brygge en rødlig lager med fokus på maltpreg, men jeg trenger litt hjelp til å finne balansen, maltmessig.

Her er forsøket mitt 23l

  2400g  Pils Malt              42,48%
    1800g  Vienna Malt          31,86%
      700g  Melanoiden Malt  12,39%
      400g  Amber Malt            7,08%
      200g  Cara-Pils                3,54%
      150g  Crystall Malt 20L    2,65%


Alle innspill settes pris på :)
 
Hei, jeg har brygget flere Vienna lager øl i det siste. Jeg liker å bruke nesten bare Weyermann vienna malt og litt melanoidin malt for å skape en decoction mash smak på ølen.
Men  mine venner synes denne er litt kraftig eller malty i smaken så en bør kansje starte med en blanding av pils og vienna malt. Jeg bruker litt melanoidin malt men bare ca 2-3% ellers synes jeg smaken blir kvalmende. Du bør ligge unna cara/crystal malt for dette skaper en søtsmak på ølen som ikke passer i denne stilen.
Jeg anbefaler at du går for 98% vienna malt og 2% melanoidin malt samt en en lager gjær som Munich lager eller Bavarian lager. Dette skaper en maltpreget øl og ikke en søt øl. Etter at du har smakt på denne kan du blande inn andre malt-typer for å teste smaken :skitbra:
Husk nok gjær og gjærings temperatur er viktig på en lager. :yes:
 
Enig med Bjarne HB;

Dropp Cara, Amber, og Crystal og reduser melanoidin-malten.

For riktig farge ville jeg kanskje brukt mer Vienna enn Pilsnermalt. Som påpekt er gjærstammen ofte mer betydningsfull enn malten når det gjelder "malty taste". Wyeast Munich lager er nok midt i blinken. Husk gigantisk starter og god oksygenering, så går det nok bra.
 
Takk for raske svar

Jeg anbefaler at du går for 98% vienna malt og 2% melanoidin
Så jeg kan altså bruke vienna som basismalt, men får jeg samme utbytte av den som jeg ville fått av pilsmalt?

Jeg har også lyst på et flott skum, blir det det uten cara-pils da? Hvordan er cara-pils egentlig?
 
Vienna er en basismalt, ja. Jeg ville beregnet utbytte som for pils/pale. Om bryggeprosessen din er grei, bør du ikke ha problemer med skummet uten carapils. Carapils er egentlig en svært lys krystallmalttype med et relativt høyt dekstrininnhold.
 
Tilbake
Topp