WilliamsWarn - ekstrakt bryggesystem

bidland

Norbrygg-medlem
Kom over denne på Gizmodo:

http://www.williamswarn.com/

Et automatisert bryggesystem, basert på ekstrakt.
Det er kanskje noe for de som synes selv Speidel blir for komplisert.

De påstår at den leverer ferdig karbonert øl på 7 dager...
 
bidland skrev:
Kom over denne på Gizmodo:

http://www.williamswarn.com/

Et automatisert bryggesystem, basert på ekstrakt.
Det er kanskje noe for de som synes selv Speidel blir for komplisert.

De påstår at den leverer ferdig karbonert øl på 7 dager...

...til svimlende 5600 US dollars, eller rundt 30 000 norske. Hvem i all verden vil kjøpe det her?

Edit: Bi litt, det er snakk om NZ dollar. Da blir det nærmere 24 000, men fortsatt svindyrt.
 
Tja, ser da artig ut, bortsett fra at jeg er litt skeptisk til at ting ikke skal koke. Den koster i overkant av en 50l Speidel, men man får jo tappekran og kjøler samtidig. :)
Kanskje man kunne modifisere den litt slik at det ble et ordentlig bryggeri?
 
Promotion-videoen var i alle fall av bedre og mer stilfull kvalitet enn enkelte av de de tyske promo-videoene for liknende produkter - uten at det nødvendigvis sier noe positivt og sluttproduktet.
 
Dette minner meg veldig om den adskillig billigere bryggemaskinen fra Vin og Bar. Riktignok var det her mer bling, det tåler sikkert temperatur bedre osv, men prinsippet er det samme: Man tilsetter maltekstrakt, vann og gjær, etter noen dager under trykk har man verdens beste øl. #fail
 
Tja til en annen pris tror jeg nok dette ville solgt svært bra. Men da tror jeg nok prisen må slashes radikalt.
Om en ønsker å benytte malt eller spesialmalt må en jo foreta meskingen i en annen gryte og da driver en jo i prinsippet på brew-in-a-box og kunne like godt spart 22.000 og kjøpt kjølebag
umiddelbart. Men om en foretrekker ekstraktsett eller kanskje også har dårlig plass vil jo dette unektelig kunne gi deg et svært godt produkt, og sluttproduktet trenger jo ikke stå tilbake for noe av det hjemmelagde ølet, enten det nå er brygget på rims, speidel, brau-eule eller krabbegryte og felt-kjøkken.
Ser forresten ut som de ikke koker vørteren men varmer den/pasteuriserer til 75 °C så det tar vel knekken på uønskede organismer.
Likte forresten den koniske tanken der bunnfallet samles i en plastflaske som kan fjernes etter at  nederste ventil er stengt. 
 
arve.thue skrev:
Tja til en annen pris tror jeg nok dette ville solgt svært bra. Men da tror jeg nok prisen må slashes radikalt.
Om en ønsker å benytte malt eller spesialmalt må en jo foreta meskingen i en annen gryte og da driver en jo i prinsippet på brew-in-a-box og kunne like godt spart 22.000 og kjøpt kjølebag
umiddelbart. Men om en foretrekker ekstraktsett eller kanskje også har dårlig plass vil jo dette unektelig kunne gi deg et svært godt produkt, og sluttproduktet trenger jo ikke stå tilbake for noe av det hjemmelagde ølet, enten det nå er brygget på rims, speidel, brau-eule eller krabbegryte og felt-kjøkken.
Ser forresten ut som de ikke koker vørteren men varmer den/pasteuriserer til 75 °C så det tar vel knekken på uønskede organismer.
Likte forresten den koniske tanken der bunnfallet samles i en plastflaske som kan fjernes etter at  nederste ventil er stengt.  

hadde den kunnet koke (få oppi noen grilltennere el.), så er det jo bare å meske selv og så slenge det oppi der for koking, gjæring og tapping.

så en to-tre stk ville gitt et fint system.
 
hadde den kunnet koke (få oppi noen grilltennere el.), så er det jo bare å meske selv og så slenge det oppi der for koking, gjæring og tapping.

Eventuelt kan man bruke den for hva det er, en svindyr temperaturstyrt liten sylindrokonisk gjæringstank med supercoolt design og mulighet for servering. Output fra en Speidel burde kunne gå rett i denne og så er det bare å trykke på knappene. Men dyrt er det, og det finnes vel billigere sylindrokoniske tanker med samme funksjonalitet i den størrelsen?
 
Om en vil brygge kun på malt finnes det helt klart bedre løsninger. Men det er jo ikke det markedet de ønsker å nå.
De ønsker å ha en enkelt produkt som gjør at ALLE kan lage godt øl. Og det har de sannelig klart.
Du kan kombinere forskjellige LME, pøse på med DME eller lage din helt egne oppskrift eller finne oppskrifter du kan tweake for å passe dette systemet.
Det er jo kanonbra rett og slett. Ønsker du en mer kompleks smak så kan du fortsatt benytte LME men legge til spesialmalt. Og spesialmalten kan du jo bare meske på komfyren i en stor kjele og en bag.
Det er jo ikke de svære mengdene. Men tror nok de bommer kraftig med prisingen. Tror nok de må ut godt stykke under feks speidel sin 20 L før ting tar av.
Men klart om du har penger nok så for all del. Brygging blir aldri enklere enn på dette systemet - det er nå sikkert.

Om en ønsker et helt spesielt øl så kan en kombinere LME (flytende malt ekstrakt) med spesialmalt og likevel ha en enkel prosess. Det gjør jo ting så enkelt at selv mor kan brygge.
Liten youtube film om brew-in-a-bag.

[flash=200,200]http://www.youtube.com/watch?v=Kfi86yzhPvw[/flash]
 
arve.thue skrev:
Om en vil brygge kun på malt finnes det helt klart bedre løsninger. Men det er jo ikke det markedet de ønsker å nå.
De ønsker å ha en enkelt produkt som gjør at ALLE kan lage godt øl. Og det har de sannelig klart.
Du kan kombinere forskjellige LME, pøse på med DME eller lage din helt egne oppskrift eller finne oppskrifter du kan tweake for å passe dette systemet.
Det er jo kanonbra rett og slett. Ønsker du en mer kompleks smak så kan du fortsatt benytte LME men legge til spesialmalt. Og spesialmalten kan du jo bare meske på komfyren i en stor kjele og en bag.
Det er jo ikke de svære mengdene.

Om en ønsker et helt spesielt øl så kan en kombinere LME (flytende malt ekstrakt) med spesialmalt og likevel ha en enkel prosess. Det gjør jo ting så enkelt at selv mor kan brygge.
Liten youtube film om brew-in-a-bag.

[flash=200,200]http://www.youtube.com/watch?v=Kfi86yzhPvw[/flash]

Folk som er ute etter å lage enkelt og greit ekstraktøl. er vel sjelden villig til å legge ut 25000kr for det.
 
arve.thue skrev:
Om en vil brygge kun på malt finnes det helt klart bedre løsninger. Men det er jo ikke det markedet de ønsker å nå.
De ønsker å ha en enkelt produkt som gjør at ALLE kan lage godt øl. Og det har de sannelig klart.

Det er et par gode ting med denne løsningen, spesielt at de fokuserer så sterk på gjæringstemperatur. Samtidig er jeg litt skeptisk til utstyr som presenter en løsning av typen «tilsett ekstrakt, ha i vann, vent, godt øl».
 
Lars B. skrev:
Folk som er ute etter å lage enkelt og greit ekstraktøl. er vel sjelden villig til å legge ut 25000kr for det.

Nei var jo derfor jeg skrev at jeg nok tror de må slashe prisene radikalt for at løsningen skal ta av.
Men når det er sagt så er det jo nok av folk som fokuserer på kvalitet, organisk mat/drikke fravær av e-stoffer og slikt.
Og det er jo godt mulig slike mennesker vil omfavne WilliamsWarn.  Og mange av disse har jo inntekter langt over det som er vanlig så for slike betyr kanskje ikke prisen allverden,
er kanskje viktigere å kunne tylle i seg rusdrikka og likevel snakke høyt om bærekraftig konsum :)
 
Litt dumt at du må drikke den tom før du kan sette igang på nytt. Eller kanskje ikke, her får man en hvit uke jo ;-)
 
Tja nå er det vel ikke Speidel markedet gutta sikter mot, til de har de nok priset produktet sitt litt for kraftig.
Men at det finnes et markedet for denne tror jeg absolutt. Og med alt av det som finnes av pulver (DME),  syrup (LME) og brew-body(smaksforsterker) idag så kan du variere og kokkelere ganske mange forskjellige oppskrifter på dette bryggeriet helt uten at du behøver å meske separat, og vil du utvide eller brygge mer komplekst kan du jo uansett meske spesialmalt i tillegg for å få et ennå mer komplekst smaks-bilde. Ser ikke det som noe problem at en kun kan ha et brygg i slengen uten å flaske siden bryggeprosessen er så enkel og krever så lite innsats og tid. Og det er jo akkurat mtp. tidsaspektet og innsats dette bryggeriet scorer fenomenalt. Og akkurat enkelheten er det som gjør produktet unikt, så gjenstår det jo å se om  det er unikt nok til det brer om seg. Personlig så tror jeg absolutt det har livets rett.

Hadde jeg hatt pengene liggende i madrassen skulle jeg glatt handlet en selv.
 
Syntes det ser skikkelig fett ut, og har man penger og vil gjøre det enkelt er dette fett som fy.

Bornrich har skrevet om det, og er man født rik er det go go.

http://www.bornrich.com/entry/williamswarn-personal-brewery-lets-you-make-your-own-beer-with-minimum-effort/
 
Tilbake
Topp