Wit gjæringstid?

Har en Wit stående med Wlp400 på ca 20 grader, kanske litt lavere.  Hvor lang tid bør den stå fra pitching til flasking?  Noen 'grunnregler' her, eller erfaringer?  Hva er typisl minimumstid og maks?  Min Wit har nå stått i åtte dager.  Jeg har ikke noen god mulighet til å sjekke FG (pga lite FV volum).

Hadde og satt pris på erfaringer omkring modningstid på flaske og evt lagringstemperaturer?  Når vil Witen være på sitt beste?  Den er brygget på pilsmalt, hveteflak og havre.

mvh E
 
Grunnregelen sier at gjæringen for ales skal være 14 dager, men har du tre like SG målinger så er det bare å flaske ivei.
Siden du ikke har mulighet til å måle , så hadde jeg gitt den en uke til, så flasket det.
Jeg syns wit smaker best ung, så etter et par-tre uker så blir den nok bedre og bedre..
Ang lagringstemp: jeg setter fatet i kjøleskap. det funker fint..
 
Mener du at det smaker beste etter 2-3 uker på flaske? Jeg flasket en Wit for en ukle siden, og den luktet veldig rart når jeg testet en flaske i går.. :neinei:
 
Mr.Andersen skrev:
Mener du at det smaker beste etter 2-3 uker på flaske? Jeg flasket en Wit for en ukle siden, og den luktet veldig rart når jeg testet en flaske i går.. :neinei:

Jeg mener at smaken blir bedre og bedre etter to til tre uker på FAT. Mens den peaker etter 1-2 måneder alt etter hvilken temp den er lagret på.. Hvis witen din lukter rart ville jeg sett på gjæring evt nedkjøling av vørter rutiner. :brygging:
 
Tilbake
Topp