wit-hefeweissen-noe... hjelp!

heisann!

Jeg har fått oppdrag om å lage en øl til en spesiell event som skjer 7. juni. Hun som gav meg oppdraget er ikke så veldig ølbevisst, men hun likte flaska med Obolon Hveteøl som jeg tok med tilbake fra ukraine, og likte også Hoegaarden. Så jeg har tenkt å lage en øl som er enten wit, hefeweissen, eller lignende. Men tid er selvfølgelig et stort problem her... har dere en god oppskrift som er drikkeklar en måned etter bryggedatoen, for disse ølsortene? Jeg kan brygge fra ekstrakt eller all-grain, sånn sett er det ikke så viktig. Men ekstrakt er enklest!

takk på forhånd hvis du kan redde meg!
Joseph
 
Du behøver ikke å stresse  ;).. witbier er drikkeklar etter at karboneringen er ferdig. dvs ca 3 eller 4 uker etter bryggedag. bra oppskrift i 'brewing classic styles' men kanskje noen kan rammle det ut her også :biersmile:
 
Jeg brygga denne tidligere i uken. Den skal være drikkeklar rett etter flasking.

Her er oppskriften på en grei Wit. Den er basert på Belgian Wit av Allagash Brewing Company. Oppskriften er bare ekstrakt.

Preboil
23 liter vann

EDIT: Her kan du også brygge på en mindre menge vann (10l) og tilsette vann etter bryggingen før du tilsetter gjæren for å oppnå rett OG.

Boil
1.5kg lys eller ekstra lys ekstrakt (flytende)
1.5kg hveteekstrakt (flytende)

EDIT: Jeg brukte 2 bokser Wheat Extract fra Muntons, er en fordeling på 55/45 Palemalt/hvete i den.

21g Tettnanger-humle (60min)
21g Saaz-humle (30m)
7g Saaz-humle (Ved kokeslutt)
7g nykvernet koriander
7g appelsinzest
1 dryss "secret spice"

EDIT: Som "secret spice" brukte jeg ingefær.

Gjær
Belgisk Wit-gjær (enten Wyeast eller White Labs)

EDIT: Jeg brukte White Labs Belgian Wit Ale WLP 400

Flasking
Bruk 125g sukker oppløst og kokt i vann og bland inn i brygget før flaskingen.

Fremgangsmåte

1. Kok opp alt vannet og tilsett ekstrakt
2. Kok 15m
3. Tilsett Tettnanger-humlen
4. Tilsett Saaz-humlen etter 30 minutter og kok i nye 30 minutter
5. Ved kokeslutt tilsett resterende Saaz-humle, koriander, appelsinzest og "secret spice"
6. Ta gryten av varmen og la brygget hvile 15m
7. Kjøl vørteren
8. Overfør vørteren til gjæringsbøtten
9. Tilsett gjæren og oksyder vørteren som pokker
10. Gjær på 21 grader i 10-14 dager.
11. Overfør brygget til annet kar ved hjelp av hevert og la gjær og annet grums bli igjen. I dette karet skal du allerede ha tilsatt sukkerlaken. Rør forsiktig slik at sukkerlaken fordeles i hele brygget.
12. Overfør på fat eller flaske

OG: 1.048
FG: 1.010

EDIT: Jeg la OGen på 56 fordi jeg ville ha den noe sterkere og har en erfaring på at jeg ikke får FGen så langt under 20 som jeg ønsker.
 
ikke glemm sukkerlake da ved punkt 11  :)

de fleste bruker WLP400 men WLP720 (Wyeast 3463) er også et gjær fra Hoegaarden (verboden vrucht) som kan gi et deilig resultat :biersmile: 
 
Odland skrev:
Gjær
Belgisk Wit-gjær (enten Wyeast eller White Labs)

EDIT: Jeg brukte White Labs Belgian Wit Ale WLP 400

takk Odland! og oppskriften ser grei ut. Men hvor fikk du kjøpt gjær? jeg sjekka på petit agentur og de har ikke noe for wit, og vinogbar.no er utsolgt på sin witgjær. Hva skal jeg da gjøre??

Joseph
 
Tilbake
Topp