Wit Nøgne Ø

Hei. Jeg lurer på om det er noen på forumet som har en god oppskrift på Wit i samme stil som Nøgne Ø sin versjon. Har ikke laget wit enda, men er veldig tilhenger av Nøgne Ø sin versjon.

:yes:

Jon
 
Med tanke på hvor åpne Nøgne Ø var med oppskriftene sine i helga som var, så forundrer det meg ingenting om du får ett bra svar om du sender de en mail.
 
Det gjør du helt sikkert.  jeg sendte iallefall en forspørsel, og om de ikke ga meg alt ned til siste komma så fikk jeg både malttype, humlesort, gjærstamme, OG og IBU.  Så det går helt greitt.
 
Dette er festival-øl til Nøgne Ø som er en belgisk wit. Jeg får bra resultat uten stegmesking.


KOS PÅ GROOS

MALTTYPE % G/65 LITER
PILSNER 16000
HVETE 2500
CARA 1000




MESKING:
100 MIN PÅ 63 GRADER


HUMLE:
COLUMBUS 90 MIN 15 G
SAAZ                 2 MIN 110 G
MT.HOOD                 2 MIN 110 G


OG 1063
FG 1018
 
1012....enda mer forundret ?

Nei, jeg synes det er høy. Men uansett ligner oppskriften mer på en Saison, og ikke en 'Wit'. Og da forventer jeg mye lavere GF ved mesk på 63 °C. Hvilken gjær bruker du?
 
Jeg har forandret innlegget mit for det ble jo helt feil.
Lurer på om det kan være termometeret som har vist litt for lite. Jeg har brukt Safbrew.
 
Jeg har også lyst til å brygge noe tilsvarende, problemet med å gjøre det er at de bruker umaltet hvete. Hvis en bruker umaltet hvete så blir meskingen mye mere komplisert. Jeg tror NØ begynner å meske inn på 35grader, og så kjører de 4 eller 5 step før de ender opp på 78grader.
For å forenkle meskingen kan en bruke maltet hvete og da er det nok med en forsukringsrast.
Jeg har spurt Kjetil på NØ og han mener umaltet hvete gir mye bedre smak, andre mener det ikke er så mye forskjell.

Hvis en skal bruke umaltet hvete og så mange steps i meskingen hadde det vært greit å ha en eller annen "dings" som gjør stegmesking lettere  ;)
 
Ramsvatn skrev:
Hvis en skal bruke umaltet hvete og så mange steps i meskingen hadde det vært greit å ha en eller annen "dings" som gjør stegmesking lettere  ;)

Ja, akkurat som du ikke har forstått hva den "dingsen" heter...?!? ;-)  Bestemt deg for størrelse og fått bestilt enda?

MVH

Morten M
 
Ramsvatn skrev:
Jeg har også lyst til å brygge noe tilsvarende, problemet med å gjøre det er at de bruker umaltet hvete. Hvis en bruker umaltet hvete så blir meskingen mye mere komplisert. Jeg tror NØ begynner å meske inn på 35grader, og så kjører de 4 eller 5 step før de ender opp på 78grader.
For å forenkle meskingen kan en bruke maltet hvete og da er det nok med en forsukringsrast.
Jeg har spurt Kjetil på NØ og han mener umaltet hvete gir mye bedre smak, andre mener det ikke er så mye forskjell.

Hvis en skal bruke umaltet hvete og så mange steps i meskingen hadde det vært greit å ha en eller annen "dings" som gjør stegmesking lettere  ;)

Bruk av flaket hvete gjør at du kan enstegsmeske og lel bruker umaltet.
Malt var dyrt og umalt hadde alle bønder selv. Så kostnadene spilte en større rolle enn hos oss. Jeg tror at i en humlepreget saison og bruk av forholdsvis høy gjæringstemperatur, kjenner du ikke forskjellen mellom maltet og umaltet hvete.
 
Vel Vel. Tror at jeg trenger litt mere håndfaste råd, erikke helt inne i alle tekniske termer og teknikker.. Ser at det er en rekke valg å gjøre mhp malt og meske prosedyrer, og blir litt usikker på hvordan det skal utføres.
Satte mitt første brygg for to uker siden, en Nøgne Ø IPA (etter oppskrift fra forumet), og den ser ut til å bli helt knall. Satte så i går en English pale Ale med Kensington E Goldings, som går så det suser.. Neste har jeg lyst at skal være en wit. Har funnet noen oppskrifter på forumet, men de varierer i valg av malt typer og Humler. Jeg er relativt glad i humlet øl (selv om det kanskje ikke skal være så veldig mye humle i wit) så jeg tenker meg å benytte Hallertau Mittelfrau som bitterhumle og litt cascade helt mot slutten for å få en sitrus aktig humle smak som kan gå godt mot appelsinskall aromaer. Har kjøpt inn både Hvete, Pilsner og Pale Ale malt, og det er først og fremst maltvalget og meskeprosessen som jeg er usikker på. Det nevnes havregryn og "cereal mash", flaket hvete osv, så noen konkrete forslag til meskingen kunne vært greit.
:biersmile:
 
Gjør det så enkelt som mulig (KISS)

50% Pilsmalt
50% Hvetemalt

+humle etter eget ønske.  IBU 20-25 (NØ bruker saaz)

Mesking 65-67 grader.

Husk at du bør bruke hveteøl gjær, det er den som lager den gode smaken.
 
TrondH skrev:
Dette er festival-øl til Nøgne Ø som er en belgisk wit. Jeg får bra resultat uten stegmesking.


KOS PÅ GROOS

Kos på Groos er ikke en wit, men snarere en blonde. En wit har et mye større hveteinnslag og lavere OG.

En typisk wit har en OG på 1044-54, under 20 IBU, er som regel krydret med appelsinskall og korianderfrø. Min siste wit var som følger:

Andrimne Witbier

22,5 liter
OG: 1053
FG: 1012
IBU: 15 (Noonan)

2,5 kg Global pilsnermalt
2,2 kg hveteflak (du kan bruke hvetemalt også, selv om umlatet hvete er det klassiske)
300 g havregryn (en tradisjonell ingrediens i witbier)
27 g Fuggles, pellets, 4,2 % aa, 60 min.
5 g Fuggles, pellets, 4,2 % aa, 5 min.
40 g Appelsinskall, erskrevet (kun det gule), 5 min.
20 g Indiske korianderfrø, knust, 5 min.
2 g Kamille (ikke obligatorisk!), 5 min.
1/2 ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
White Labs WLP400-gjærstarter per mrmalty.com

Mesk i 10 min på 53 C, 45 min. på 67 C, 5 min på 78 C. Eventuelt er en ettstegsmesk på 65 C helt ok. Koking i 90 min. Gjæring på 18-23 C i 14 dager.

Det er lite å hente på å bruke rå hvete og kjøre en cereal mash. Med flak er en ettstegsmesk eller en vanlig stegmesk mer enn nok, det samme gjelder om du bruker maltet hvete.

Ang. humle, er det jo bare å kjøre på. I en klassisk wit er humlepreget svært lavt, og sitruspreget man finner kommer av appelsinskall og koriander. Personlig foretrekker jeg klassisk wit (synes for det meste at belgisk gjær kræsjer for mye med amerikanske humletyper), men det er jo bare å fyre på med humle etter ønske.
 
tar meg friheten av å fortsette på denne tråden... skal sette en wit om en ukes tid, holder på med starteren min. en Wyeast forbidden fruit. tenkte jeg skulle prøve på havregryn og hveteflak. første gang. lurer litt på fremgangsmåte. jeg bruker ekstrakt. er det bare å legge det oppi silposen fra vannet er kaldt og la det trekke til det er 76 °C? eller var det 74 °C?
 
Hvis du bruker ekstrakt, vil du ikke ha noe utbytte av hverken hveteflak eller havregryn. Disse trenger enzymer fra malt for å få omdannet stivelse til sukker.

Skal du lage wit med ekstrakt, vil jeg anbefale deg å bruke 100 % hveteekstrakt. Det inneholder som regel ekstrakt av ca. 50 % hvete og 50 % bygg (Muntons wheat spraymalt holder 45 % hvete og 55 % bygg). For å sikre et tørt øl, kan du f.eks bytte ut 250 g ekstrakt med vanlig farin.
 
Gahr skrev:
Hvis du bruker ekstrakt, vil du ikke ha noe utbytte av hverken hveteflak eller havregryn. Disse trenger enzymer fra malt for å få omdannet stivelse til sukker.

Skal du lage wit med ekstrakt, vil jeg anbefale deg å bruke 100 % hveteekstrakt. Det inneholder som regel ekstrakt av ca. 50 % hvete og 50 % bygg (Muntons wheat spraymalt holder 45 % hvete og 55 % bygg). For å sikre et tørt øl, kan du f.eks bytte ut 250 g ekstrakt med vanlig farin.
ok, for jeg brukte crystal malt på en APA for litt siden, men den var da maltet antar jeg da. men, noe annet jeg kan bruke for å få litt mer fylde og kropp på ølet? eller er ikke det ønskelig som regel på en wit?
 
Tilbake
Topp