Wit-problemer i BB30

Jeg brygget min første wit på BB30 i går, og det gikk ikke helt problemfritt. Under meskingen opplevde jeg at vannet rant veldig sakte gjennom meskerøret - noen ganger stoppet det helt opp, og jeg måtte røre med bryggeskjeen for å få "åpnet opp". Jeg mistenker at det har noe med hveten å gjøre, for ved tidligere brygg (pale ale og brown ale) har jeg ikke hatt noen slike problemer.

Noen flere som har opplevd dette?

Selve meskerøret er pimpet opp med skruer, så det heves noen cm opp fra varmeelementet. Likevel ble det altså tett - jeg endte opp med å sette meskerøret opp på toppen av BB30en det siste kvarteret av meskingen, bare for å være sikker på at det rant gjennom. Nådde nesten OG på 1058 (fikk 1056-57), så det virker som om at det fungerte...nå har jeg aldri brygget wit før, så jeg vet ikke hvordan den skal se ut og lukte før gjæring, men nå er den ihvertfall i full gang med å gjære, så får jeg håpe at den blir god - mesketrøbbel til tross!  :biersmile:
 
Det er nok ikke uvanlig. For jo mer man sirkulerer, så vil nødvendigvis malten komprimeres noe nedover i maltrøret. Løses fint med å røre i mesken. Du kan også kjøpe inn litt risskall og blande inn i malten du har i maltrøret.
 
Spesielt med hvete opplever jeg tilstopping ja, men løser det greit med å røre heftig  :brygging:

Gir generelt bedre utbytte også  ;)


Mvh Martin
 
Jeg har en silkurva hengende i hyssing (festet i madammens gardinstang) . Så heiser jeg kurva litt opp dersom gjennomstrømningen blir litt dårlig under resirkulasjonen.
Jeg trenger sjelden heise den mer enn 3-6 cm høyere enn bunn på BB30'en.
Økt nivåforskjell mellom væskenivå i silkar og væskenivå i BB30 hjelper da til å trykke vørteren gjennom mesken.
 
Tilbake
Topp