Wlp 001 på lavere temp

Hei kjære bryggere.

Temperatur og Wlp 001 (1gen)

I frykt for å gå igjennom isen:
Har 0 erfaring med denne gjæren.
Vil ha en crisp ren profil.

Har satt et øl med Wlp001 på 16c nå.
Er dette greit mtp temp? Eller bør den få gå litt varmere?
Tenker å la den stå her i 3 dager får så å øke en grad?

1,5liter starter som har gått i 2dager..så skal være kampklar..





Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg ville ha simplifisert - det er en ale gjær og du skal stormgjære i en del dager. Med +2 grader burde du treffe 18 ganske nøyaktig, og det er vel krem det med på golden zone på ale gjæring. If you love your yeast, your yeast will love you back!
 
Synes det er lang lag her.. 90 sek 02. Zink og gjærnæring.. vurderer å sette opp en grad.. stått siden 20:00 i går.. puslete aktivitet .. utolmodig..
Er jo to purepitch pakker i den starteren.. burde jo holde? 68OG..
Er denne gjæra treg? [emoji85] (legger frem en pakke purepitch til fra kjøla. Pitcher nok en klokka 20)


Sent from my iPad using Tapatalk
 
[emoji85] 24 timer har gått.. starter har surret i 3dager før pitch.. burde være nok oppi der? (1gen med holdbarhet til august?) livredd lav ugjæring [emoji23][emoji85]
Skal holde meg gjennom nasjonaldagen.. [emoji56]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
16 grader pitch er vel lavt for WLP001 vel. White Labs anbefaler pitch så høyt som 21-24 gr C og optimal gjæring 20-22,7 gr C.
Jeg har liten erfaring selv, men har pitchet denne på 18 og latt stige til 20. Skal du ha en ren smak vil jeg tro du bør holde deg under 20. Denne har startet tidlig for meg, men ikke prøvd pitch så lavt som 16.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Et lite sparetips: Om du hadde kuttet ut den ene gjærpakka, og hadde økt startervolumet til 2 liter, hadde du fått omtrent like mye gjær:).

"Puslete aktivitet", sier du - men altså aktivitet. Hva ser du på?
 
Øvelse for Fystro;
lag en lager, pitch på 6C, hold den der og ikke rør den før det har gått minst en uke :)

Haha da hadde jeg seriøst fått sove den uka.. [emoji23] men tar poenget. Takk [emoji4] Tolmodighet er en dyd.. lett når du er super operativ og må få ting på plass asap.. skal øve.. [emoji1305][emoji1303][emoji1316][emoji51]. Den pilsen på 6c må jeg vente med.. klør jo nå på en ale på 16 [emoji16]

vurderte å sette den opp faktisk, men du fikk med på bedre tanker..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
16 grader pitch er vel lavt for WLP001 vel. White Labs anbefaler pitch så høyt som 21-24 gr C og optimal gjæring 20-22,7 gr C.
Jeg har liten erfaring selv, men har pitchet denne på 18 og latt stige til 20. Skal du ha en ren smak vil jeg tro du bør holde deg under 20. Denne har startet tidlig for meg, men ikke prøvd pitch så lavt som 16.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Pitchet på 21.. men fikk den ned på 16.. kanskje for fort?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Et lite sparetips: Om du hadde kuttet ut den ene gjærpakka, og hadde økt startervolumet til 2 liter, hadde du fått omtrent like mye gjær:).

"Puslete aktivitet", sier du - men altså aktivitet. Hva ser du på?

Siden klokka er 20 så har det gått 24h.
Ser en 0,5cm med hvitt skum.. jaggu..
a08c9e3ab14439402f1e31edf5786bba.jpg

Tror ratt jeg får sjelefred [emoji23][emoji1303]

Den starteren ble 1,5liter stor så litt grov å bare slenge oppi, men som sagt, hadde jo ikke tid til å vente [emoji6]
Skal ta med rådet til neste runde.. husfruen har funnet ut at smør-hylla i kjøleskapet er stappet med gjær, så må nok brygge mer [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du pitchet på 21 og dro ned til 16? Det er egentlig "feil vei". Skulle jeg fermentert flatt på 16 så ville jeg pitchet på 12.
Det ville jeg, også. Det motsatte er vel "the American way".

Hvis gjæren var veldig våken og klar, kan den kanskje ha oppfattet en såpass stor senkning av temperaturen som en ukjærlig handling, og satt i verk en gå sakte-aksjon?
 
Sist redigert:
Du pitchet på 21 og dro ned til 16? Det er egentlig "feil vei". Skulle jeg fermentert flatt på 16 så ville jeg pitchet på 12.

Auu da, mulig her feilen ligger.. siden starteren var på 21 så pitchet jeg den da vørt var på samme temp. .. så satte jeg suppa på 16.. [emoji51]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Siden klokka er 20 så har det gått 24h.
Ser en 0,5cm med hvitt skum.. jaggu..
a08c9e3ab14439402f1e31edf5786bba.jpg

Tror ratt jeg får sjelefred [emoji23][emoji1303]

Den starteren ble 1,5liter stor så litt grov å bare slenge oppi, men som sagt, hadde jo ikke tid til å vente [emoji6]
Skal ta med rådet til neste runde.. husfruen har funnet ut at smør-hylla i kjøleskapet er stappet med gjær, så må nok brygge mer [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kall bildet "Håp", og send det inn til Høstutstillingen:p.

Dette virker jo temmelig normalt, særlig tatt i betraktning temperaturdroppet. Men hør på Miguel; det er en dårlig strategi, det der. Sjøl om amerikanske hjemmebryggere driver med det, så er det ikke anbefalt av amerikanske ølguruer.

Jeg tror forresten ikke det er noe stort poeng i å gjære så lavt med 001/05. I alle fall med 05 (samme gjærstammen i utgangspunktet, men ikke nødvendigvis helt like nå) sies det at du får et reinere resultat på 18 grader. Men jeg har ikke hørt det om 001.

Jeg liker å gjære lavt, i alle fall i starten, fordi jeg får et roligere gjæringsforløp. Det blir ikke produsert så mye gjær som under en voldsommere stormgjæring, og det mener jeg er veldig bra. Det er altså ingen grunn til å føle lykke over en gjærlås som oppfører seg som en vulkan i fullt utbrudd etter 4 timer. Tvert i mot.
 
Tilbake
Topp