WLP-001 som nærmer seg utløpsdato

Har et par rør med WLP-001 som har gjemt seg bort i kjøleskapet. Disse har utløpsdato 18.6.15, som pt. gir en viability på 18%. Kalkulatoren til Mr.Malty sier at en må bruke 4-rør og en starter på litt over literen for en øl med OG på 1.048.

Hadde det vært greit å booste opp starteren til ca 3L og bruke de 2 rørene jeg har, eller burde jeg kombinert de to gamle jeg har med et nytt rør?

Noen som har erfaringer å dele?
 
På hjemmebryggerhelgen i Bergen nylig sa Chris White at det er 50% viabilitet igjen ved best før dato.

Det ligger også inne i Beersmith for både Whitelabs og Wyeast.
 
Når det gjelder gjær med nær utløpsdato: Jeg har gode erfaringer med "stepped starter", Lager først en 1-liters starter og tilsetter røret med "gammel-gjær". Når denne er tilnærmet utgjæret tømmer jeg ut og fyller på nye 3.5 liter vørter. Ville ikke stolt blindt på 50% viability...
 
Når det gjelder gjær med nær utløpsdato: Jeg har gode erfaringer med "stepped starter", Lager først en 1-liters starter og tilsetter røret med "gammel-gjær". Når denne er tilnærmet utgjæret tømmer jeg ut og fyller på nye 3.5 liter vørter. Ville ikke stolt blindt på 50% viability...
Bra tips, men hvorfor akkurat 3,5L. Jeg så for meg at 2L, altså en dobling, var mer naturlig. Kjenner at man ikke helt har kontroll på antall gjærceller man sitter igjen med når det blir sånn som dette.
 
Med 3.5L starter sitter du igjen med ca 262mrd nye gjærceller, sannsynligvis enda litt flere og, så da vet du ca hvor du er.

Du får ca 75mrd nye på en 1L starter, men også her, mest sannsynlig noe mer.
 
Tilbake
Topp