WLP 002 og naturlig karbonering

Per Øyvind

Norbrygg-medlem
Jeg har brukt White Labs 002 for første gang, og merket at den har en veldig stor flokkuleringsevne. Den la seg som et stort flak i bunnen av den ferdige starteren før brygging. Betyr dette at jeg bør ta spesielle hensyn når jeg gjør klar for flasking? Jeg bruker sekundærkar jeg tapper over i før flasking. Er det fare for at det kommer for lite gjær over i flaskene?
 
Det er tvilsomt at det blir noe problem. Det er altids nok gjær til karbonering.
I verste fall, tar det bare litt lengere tid.
 
magne1972 skrev:
Det er tvilsomt at det blir noe problem. Det er altids nok gjær til karbonering.
I verste fall, tar det bare litt lengere tid.

Har en Old Ale som gjærer seg nært 9% med 002 nå, OG: 1.090 SGnå: 1.026.
Burde jeg tilsette litt gjær ved flasking? Jeg tok vare på ca en teskje i den ene kanisteren når jeg lagde starter, vil det være fornuftig å benytte denne slumpen med gjær?

Jeg har også noe Safale US-05 som jeg har benyttet til flaskekarbonering i sterke øl tidligere, dette gikk fint men det var med gjærtypene 007 og 090. Disse har jo relativt lik attenuasjon som US-05, 002 attenuerer jo lavere og jeg lurer på om jeg ikke burde bruke US-05 sammen med den.
 
Old ale er en ny ølsort for meg. Har bare brygget den to ganger. Begge gangene med WLP 002 og begge gangene har karboneringen gått helt fint, dog tar det tre uker. Etter første uka er det svært lite futt i ølet men det kommer seg.  Et triks for å sikre nok gjær er å ha sukkerbladingen i et norgesglass stikke heverten ned i gjærkaka og tappe den første halvliteren i norgeglasset, lukke dette og riste ut gjæra. Resten av ølet går i ny gjærbøtte som er tappe og blandebøtte. Men jeg har tappet direkte uten denne teknikken med wlp 002 og fått like fint resultat.

mvh

Bårdd
 
Takker for svar! Grunnen til at jeg lurer er at jeg alltid har hatt trøbbel med 007 som også flokkulerer godt på sterke øl. Dette er første parti jeg bruker 002 på og også dette ølet ble sterkt. Hadde siktet meg inn på 1.080 men grunnet litt høy avdamping og sikkert en litt unøyaktig Preboil SG-avlesing så ble det kraftigere saker en jeg trodde.

Jeg tror ikke jeg tørr å tilsette nottingham eller US-05 fordi disse attenuerer bedre en 002. Den lille teskjeen med 002 som fremdeles er i kanisteren sin i kjøleskapet kommer jeg nok til å blande inn i omstikkingskaret. Dette er gjær som jeg ikke pitchet i starteren når denne ble satt på røreren.
 
Tollefsen skrev:
Takker for svar! Grunnen til at jeg lurer er at jeg alltid har hatt trøbbel med 007 som også flokkulerer godt på sterke øl. Dette er første parti jeg bruker 002 på og også dette ølet ble sterkt. Hadde siktet meg inn på 1.080 men grunnet litt høy avdamping og sikkert en litt unøyaktig Preboil SG-avlesing så ble det kraftigere saker en jeg trodde.

Jeg tror ikke jeg tørr å tilsette Nottingham eller US-05 fordi disse attenuerer bedre en 002. Den lille teskjeen med 002 som fremdeles er i kanisteren sin i kjøleskapet kommer jeg nok til å blande inn i omstikkingskaret. Dette er gjær som jeg ikke pitchet i starteren når denne ble satt på røreren.

Hva betyr det at den attentuerer bedre, og hva har det å si i praksis som gjør du ikke tør å gjøre dette?

(hilsen nybegynner :)
 
Jeg har brukt F2 tørrgjær tidligere med hell, Saison med WLP565 karbonerer tregt, og nå har jeg en barleywine brygget med 002, den skal absolutt få litt F2. Inbiller meg det er bedre for ølet å karboneres raskt og settes kjølig enn å stå i ukevis i varmen pga utslitt gjær.
 
uThaug skrev:
Tollefsen skrev:
Takker for svar! Grunnen til at jeg lurer er at jeg alltid har hatt trøbbel med 007 som også flokkulerer godt på sterke øl. Dette er første parti jeg bruker 002 på og også dette ølet ble sterkt. Hadde siktet meg inn på 1.080 men grunnet litt høy avdamping og sikkert en litt unøyaktig Preboil SG-avlesing så ble det kraftigere saker en jeg trodde.

Jeg tror ikke jeg tørr å tilsette Nottingham eller US-05 fordi disse attenuerer bedre en 002. Den lille teskjeen med 002 som fremdeles er i kanisteren sin i kjøleskapet kommer jeg nok til å blande inn i omstikkingskaret. Dette er gjær som jeg ikke pitchet i starteren når denne ble satt på røreren.

Hva betyr det at den attentuerer bedre, og hva har det å si i praksis som gjør du ikke tør å gjøre dette?

(hilsen nybegynner :)

Jeg er langt fra spesialist men dette er hva jeg frykter.  Attenuasjon er hvor stor andel av gjærbart sukker en gjær kan spise. Jeg er redd at 002 etterlater noe sukker som en gjær med høyere attenuasjon greier å spise. Da vil denne gjæren muligens spise dette sukkeret og også sukkeret jeg tilsetter for karbonering.  Jeg er redd ølet blir overkarbonert og fare for at flaskene går i lufta!
 
Tollefsen skrev:
Jeg er langt fra spesialist men dette er hva jeg frykter.  Attenuasjon er hvor stor andel av gjærbart sukker en gjær kan spise. Jeg er redd at 002 etterlater noe sukker som en gjær med høyere attenuasjon greier å spise. Da vil denne gjæren muligens spise dette sukkeret og også sukkeret jeg tilsetter for karbonering.  Jeg er redd ølet blir overkarbonert og fare for at flaskene går i lufta!

Takk for svar. Mitt andre spm er da, hvordan og hvor mye F2 benytter man for å sikre kullsyre i ferdig produkt?
 
uThaug skrev:
Tollefsen skrev:
Jeg er langt fra spesialist men dette er hva jeg frykter.  Attenuasjon er hvor stor andel av gjærbart sukker en gjær kan spise. Jeg er redd at 002 etterlater noe sukker som en gjær med høyere attenuasjon greier å spise. Da vil denne gjæren muligens spise dette sukkeret og også sukkeret jeg tilsetter for karbonering.  Jeg er redd ølet blir overkarbonert og fare for at flaskene går i lufta!

Takk for svar. Mitt andre spm er da, hvordan og hvor mye F2 benytter man for å sikre kullsyre i ferdig produkt?

http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2012/12/SFB_F2_EN.pdf
Fermentis sier 2-7g/hl, dvs 0,4-1,4g/20L. Rehydrert.

Det er første gang jeg hører om denne gjæren og har ikke benyttet den selv. Tror nok at den er unødvendig på øl med lavere alkoholstyrke, men på veldig sterke øl kan det sikkert være lurt. Det står også at den stort sett bare spiser lette sukkerarter, det vil jo begrense overkarboneringsfaren tror jeg. Det står også at den flokkulerer godt og det er jo fint når man karbonerer på flaske. Høres egentlig ut som en vidundergjær for oss som til stadighet har problemer med karbonering med disse høyflokkulente gjærtypene (007 etc.) i sterkøl.
 
Tilbake
Topp