WLP 002 - Sg på 1025 etter 14 dager!

Hei!

Brygga en pale ale m OG 1059.
Gjær WLP 002 - første gang for meg. To "rør" blodfersk rett i ca 34 liter vørter.
Sjekka for 5 dager siden stopp på 1025.
Rista på dunken - og tilsatte tørrhumle i samme slengen.
Nå ligger humla som et lokk på toppen og SG er fortsatt 1025.

Que?
Repitche med mer gjær?

PS: den smaker sunt og godt - men for søt altså...
 
Du har pitchet ca halvparten av gjærmengden du trengte. Hvilken temperatur har du den på? Du kan prøve å øke den noe å se om det hjelper.
 
Den er nok ikke død, men kanskje litt sliten. I tillegg til at den flokkulerer som et uvær er det nok en litt uheldig kombinasjon. Prøv gjerne å øke med noen grader, gi dunken en liten snurr for å hjelpe gjæra i suspansjon.
 
Det å tilsette halvparten av ideell gjærmengde er ikke noe problem.  De fleste av oss har fått til godt øl med langt mindre enn det.  2 rør med "blodfersk" - jeg tror ikke liten gjærmengde er årsaken her.

Mesketemperatur?  Mye maltextract?  Lite oxygen? Instrumentfeil? (Enten økselvekt eller termometer)  Har du hatt et brått og utilsiktet temperaturfall i løpet av gjæringen? 002 flokkulerer veldig godt, så det kan være problemet. Uansett er runarstock sin medisin den rette for å få den i gang igjen?
 
Og som Trygve sier, framgangsmåte og oppskrift er ikke feil å se på. Store mengder spesialmalt foreksempel kan gi problemer.
 
Gjærmengde kan godt være et problem, særlig kombinert med sub-optimal oksygenering. Da kan man risikere at gjæren "blir sliten" og fokkulerer før den får gjort jobben ferdig, særlig når man har en høyflokkulent gjær som WLP002.
 
Gjærmengde kan godt være et problem, særlig kombinert med sub-optimal oksygenering. Da kan man risikere at gjæren "blir sliten" og fokkulerer før den får gjort jobben ferdig, særlig når man har en høyflokkulent gjær som WLP002.

Kan nok være noe her.
Kun plasking - kanskje ikke nok?
Men gjæren startet som bare rakkern.

Har kanskje flokka seg og nekter å gjøre ferdig jobben.
Satte på lokket og roterte hele dunken en par ganger i dag. Så får vi se......

Har en følelse av at jeg må pitche på nytt :(
 
SG pr idag er 1022 - det tilsvarer et alkoholinnhold på ca 4,9%.
Originalt brygget med WLP002 gjær- prøvde å repitche med Danstar Nottingham. Nesten 0 effekt. Kanskje fra 1023 TIL 22.....

Er det trygt å flaske dette?
Eller aner vi flaskebomber?
Det har nå stått 3 uker på dunken.

mvh
Tormod
 
jeg synes personlig at å blande wlp002 og Nottingham er en dårlig kombinasjon.


edit. repitch av gjær er uansett kun ved meget alkoholsterk øl og naturlig karbonering.
ellers ser jeg det som unødig, og feilen ligger i andre ting
 
magne1972 skrev:
jeg synes personlig at å blande wlp002 og Nottingham er en dårlig kombinasjon.


edit. repitch av gjær er uansett kun ved meget alkoholsterk øl og naturlig karbonering.
ellers ser jeg det som unødig, og feilen ligger i andre ting

Greit det. Men man prøver jo litt for å få suppa til å gjære ut.
Spørsmålet nå var jo - kan dette flaskes uten risiko m 1022 i Gravitet?

T
 
5 dager er lite, muligens nok.
Er det allgrain? Er det ekstrakt?
Hvordan det er brygget, med ingredienser sier også litt om forventet FG.
Hvis målingen er konstant over et par dager er det uansett uproblematisk å flaske.
Om øllet smaker søtt nå, er egentlig uvesentlig. Etter karbonering og litt lagring vill maken endres radikalt.
 
Tilbake
Topp