WLP 013 London Ale - hvor mye alkohol tåler den?

oymo

 
Hei

Skal om ikke lenge brygge en slags imperial variant av en havrestout som jeg ble veldig godt fornøyd med. I havrestouten brukte jeg WLP 013 London Ale. Den ga et fint preg til ølet og har lyst å bruke den i det nye brygget også.

Ser at WhiteLabs oppgir alkoholtolreansen til 5-10% og mitt øl ser foreløpig ut til å havne på 9%.
Betyr dette at jeg kan komme til å slite med å nå ønsket utgjæringsgrad, siden jeg er i enden av toleranse rammen, eller er det som oppgis fra WhiteLabs et romslig anslag?

Har noen erfaringer med denne gjæren i litt alkoholsterke øl?
 
Hei

Skal om ikke lenge brygge en slags imperial variant av en havrestout som jeg ble veldig godt fornøyd med. I havrestouten brukte jeg WLP 013 London Ale. Den ga et fint preg til ølet og har lyst å bruke den i det nye brygget også.

Ser at WhiteLabs oppgir alkoholtolreansen til 5-10% og mitt øl ser foreløpig ut til å havne på 9%.
Betyr dette at jeg kan komme til å slite med å nå ønsket utgjæringsgrad, siden jeg er i enden av toleranse rammen, eller er det som oppgis fra WhiteLabs et romslig anslag?

Har noen erfaringer med denne gjæren i litt alkoholsterke øl?

Zainasheff anbefaler den til en barleywine på 10,2% i Brewing Classic Styles. Jeg tror du kan ta det helt med ro:).

Det er min favorittgjær, så jeg er helt enig med deg i det du sier om den. Men jeg brygger ikke sånt dynamittøl:). (Vel, bare unntaksvis.)
 
Zainasheff anbefaler den til en barleywine på 10,2% i Brewing Classic Styles. Jeg tror du kan ta det helt med ro:).

Det er min favorittgjær, så jeg er helt enig med deg i det du sier om den. Men jeg brygger ikke sånt dynamittøl:). (Vel, bare unntaksvis.)

Flott! Gode greier :)
 
Stort sett all gjær tåler 10% i min erfaring om forholdene er gode. Det er bare unntaksvis det ikke funker som forventet. Det du egentlig ønsker er en gjær som gjærer godt ut. Wyeast 1318 eller WLP002 på imperial stout med mye spesialmalt og slikt så kan man fort ende mye høyere enn ønsket FG (ikke at det er så farlig) da man sitter med mye mer dekstriner i høy OG øl enn lav OG.

Skal du over 11% så begynner gjærslekten og ha noe å si.
 
Hvilken utgjæring får dere med wlp 013. White Labs sier fra 67-75% i spesifikasjonen, men dette udyret gjærer mye bedre ut.
Ligger på rundt 80%. Sist en English golden ale som havnet på 84%
 
Brygget et testbrygg nettopp med den for å se hvordan den oppførte seg. Fikk for min IPA 77% med 6.5% alkohol. En ferskere gjær hadde muligens gått høyere men tror nok at vøteren som skal komsumeres spiller mest rolle. En Golden har lite spesialmalt og mesker man lavt er jeg ikke overrasket at den gjæret mye ut. Finjustering av mesketemperatur justerer jeg etter hvilken gjær som brukes men da må det være gjær jeg kjenner.
 
Brygget et testbrygg nettopp med den for å se hvordan den oppførte seg. Fikk for min IPA 77% med 6.5% alkohol. En ferskere gjær hadde muligens gått høyere men tror nok at vøteren som skal komsumeres spiller mest rolle. En Golden har lite spesialmalt og mesker man lavt er jeg ikke overrasket at den gjæret mye ut. Finjustering av mesketemperatur justerer jeg etter hvilken gjær som brukes men da må det være gjær jeg kjenner.

Var lite spesialmalt, men tok høyde for god utgjæring og mesket på 68 grader, men dog:eek:
 
Hvilken utgjæring får dere med wlp 013. White Labs sier fra 67-75% i spesifikasjonen, men dette udyret gjærer mye bedre ut.
Ligger på rundt 80%. Sist en English golden ale som havnet på 84%

84% med en mesketemp på 68 er mistenkelig høyt. Jeg har brukt denne gjæren mye, og det er sjelden jeg har vært over 80%; det normale ligger i øvre halvdel av 70-tallet. Jeg har vært oppe på 84, men er ikke sikker på at det har vært uten drahjelp. De to siste bryggene med 013 har endt på 72% (Dry stout) og 74% (Best Bitter), mesket med hovedsteg på henholdsvis 69 og 67 grader, med et langt steg på 72 i tillegg. Og den tørre stouten var tørr:) - sjøl om det kan høres ut som en litt underlig ide å meske den på 69.
 
Hvor fort kan den gjære ut ?
Satte en porter i går med OG 1062.
I morrest boblet det godt. I kveld nesten ingenting.
Glemte å teipe fast temperaturføleren på gjæringskaret så gjæringstemperaturen var nok høyere enn 18 grader som inkbirden var innstilt på.
Teipet den fast i kveld og da viste den 20.5 grader.
Har ikke målt sg enda.
Edit.
Falsk alarm.
Tenkte å ta en sg prøve da jeg så at gjærlåset var tett. Skiftet det og da boblet det godt.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp