WLP 800 vs. 802

Hvilke erfaringer har folk? Sikkert et godt diskutert tema, men finner ingen tråd der de sammenlignes mot hverandre.
White Labs skriver at 802 produserer mindre diacetyl, noe eg nok foretrekker.
Er veldig glad i tjekkisk pils, men syns at Urquell smaker vel mye smør. Ønsker å redusere den smaken.
Er da 802 veien å gå?

Hvilke erfarlinger har folk, kommer det mer an på gjæringsregimet, eller er det verdt å skaffe 802?
 
Hvilke erfaringer har folk? Sikkert et godt diskutert tema, men finner ingen tråd der de sammenlignes mot hverandre.
White Labs skriver at 802 produserer mindre diacetyl, noe eg nok foretrekker.
Er veldig glad i tjekkisk pils, men syns at Urquell smaker vel mye smør. Ønsker å redusere den smaken.
Er da 802 veien å gå?

Hvilke erfarlinger har folk, kommer det mer an på gjæringsregimet, eller er det verdt å skaffe 802?
Har brukt begge, men ikke sammenlignet side om side. Ikke opplevd noe sjenerende diacetyl i noen av dem. Har helt sikkert økt temperaturen mot slutten av forløpet – det er nok grunnen.
 
Har brukt begge, men ikke sammenlignet side om side. Ikke opplevd noe sjenerende diacetyl i noen av dem. Har helt sikkert økt temperaturen mot slutten av forløpet – det er nok grunnen.
Nå har eg forstått at Urquell kjører en avansert metode for å lage sin pils (stemmer det?) men kjører de en DR?
Kanskje eg bare skulle gitt 800 et forsøk.
Ser du brygger endel tjekkere, er melanoidin hemeligheten?
 
Det er typeriktig med litt diacetyl i en Urquell, men ikke noe alle liker. Tsjekkerne mesker med dekoksjon i flere trinn, og starter gjæringen kaldt. Dekoksjon er tungvint, så mange tilsetter litt melanoidin for å tilføre farge og fylde. Har god erfaring med enstegs mesk (67 grader for fylde) og melanoidin kombinert med 800. FG rundt 1015 er passe – man må ha litt sødme for å balansere bitterheten.
 
Nettopp. Flott. Tenker i samme gata, men som sagt, det er denne smørsmaken eg vil unngå. Staropramen, Krusovice osv har ikkje den. Så lenge det går å unngå med 800 så er det greit.
Litt er klart helt greit, men Urquell på boks i Norge blir i overkant.
Har vært i Praha og storkost meg, men da var eg heller ingen ølbrygger.
Satt askefast i 4 dager. Fryktelig trist...:rolleyes:
 
Det kunne uansett vært interesant å høre ulike erfaringer. Skrives og diskuteres mye tysk lagergjær, mens det "kun" nevnes 800 blandt tjekker'ne.
 
Kjøpte en pakke wlp 802 for å starte på ny med fersk gjær. Hadde en slant i kjøleskapet fra Februar, men tenkte at det var greit med fersk gjær og laget en 3 liters starter.
Etter ett døgn på røreren og 12 timer hviletid har den kommet såvidt i gang.
I går kveld tok jeg slanten fra Februar og satte en halvliters starter med tynn vørter. Etter 12 timer på røreren er det full fart.
Litt frustrende at den ferske gjæren virker nesten død mens den gamle våkner med en gang.
Det er ikke første gangen det skjer med fersk gjær. Bestiller alltid med kjølepose så det er ikke under transporten hjem at det skjer noe.
Bildet viser gammel gjær til venstre og ny til høyre.
IMG20221015093125-picsay.jpg
 
Kjøpte en pakke wlp 802 for å starte på ny med fersk gjær. Hadde en slant i kjøleskapet fra Februar, men tenkte at det var greit med fersk gjær og laget en 3 liters starter.
Etter ett døgn på røreren og 12 timer hviletid har den kommet såvidt i gang.
I går kveld tok jeg slanten fra Februar og satte en halvliters starter med tynn vørter. Etter 12 timer på røreren er det full fart.
Litt frustrende at den ferske gjæren virker nesten død mens den gamle våkner med en gang.
Det er ikke første gangen det skjer med fersk gjær. Bestiller alltid med kjølepose så det er ikke under transporten hjem at det skjer noe.
Bildet viser gammel gjær til venstre og ny til høyre.
Vis vedlegget 58985
Helt normalt med Whitelabs det der, gørrtreig rett fra pakken mens hjemmedyrket er mye raskere i gang.
 
Tilbake
Topp