WLP 830 vs 833 i pils

Skal brygge en pils baser på Joakim Ruuds; Norsk pils.

Saken er at jeg ikke vil bruke dansk lager gjær.

Men, hvilken gjær er best egnet til en god pils av 830 og 833?
 
Begge vil nok funke bra. 830 vil gi deg en litt tørrere finish. 833 blir mye brukt i øl med litt mer malt-tyngde, men fungerer også veldig bra i Pilsner.
Et eksempel på Pilsner som bruker 833 er Andrimne Pilsener.
 
Har akkurat flasket en nordtysk pils på w-34/70, og i kjeller'n står nøyaktig det samme ølet og klukker fredelig, på wlp833. Alt skulle være likt, bortsett fra gjæren.

Men 833 gir fra seg ganske kraftig med svovellukt nå. Første gang jeg bruker den. Er det vanlig? (Den fikk godt med fersk, fin gjær fra starter, og godt med oksygen. Står på 9 grader.)

Fikk litt fra 34/70, også, men ikke så kraftig. Ble borte før flasking.
 
Lenge siden jeg har brukt wlp833, men jeg får i alle fall mye svovel (presisering: råttent egg) under stormgjæring med wlp830, som jeg har brukt en del i det siste. Går over etter hvert.
 
Sist redigert:
Har akkurat flasket en nordtysk pils på w-34/70, og i kjeller'n står nøyaktig det samme ølet og klukker fredelig, på wlp833. Alt skulle være likt, bortsett fra gjæren.

Men 833 gir fra seg ganske kraftig med svovellukt nå. Første gang jeg bruker den. Er det vanlig? (Den fikk godt med fersk, fin gjær fra starter, og godt med oksygen. Står på 9 grader.)

Fikk litt fra 34/70, også, men ikke så kraftig. Ble borte før flasking.
svovel er like diffust som vinøe i Doppelbock Norbrygg definishonen
Promp eller fyrstikk!

Pick one or both, but not light the stick
 
Har fått smakt på 833-pilsen nå. Ikke ferdig karbonert engang, så den har langt å gå før den er ferdig, og den endelige dommen kan felles. Men den har helt klart den maltsmaken som jeg har savnet i 34/70.

Dette er sikkert ingen nyhet for gamle pilsbryggingsrever:). Men hvis forskjellen er så stor som det kan virke for meg nå, er jeg lite i tvil om hvilken gjær jeg kommer til å bruke framover.

En tanke som slår meg er å prøve å blande de to. Kanskje ha oppi 34/70 (eller 830) mot slutten?
 
Har fått smakt på 833-pilsen nå. Ikke ferdig karbonert engang, så den har langt å gå før den er ferdig, og den endelige dommen kan felles. Men den har helt klart den maltsmaken som jeg har savnet i 34/70.

Dette er sikkert ingen nyhet for gamle pilsbryggingsrever:). Men hvis forskjellen er så stor som det kan virke for meg nå, er jeg lite i tvil om hvilken gjær jeg kommer til å bruke framover.

En tanke som slår meg er å prøve å blande de to. Kanskje ha oppi 34/70 (eller 830) mot slutten?
Hvorfor vil du ha oppi annen gjær mot slutten..? For å gjære lenger ned..?
Spør av ren nysgjerrighet, men har ofte slitt med å få pils ned dit jeg gjerne vil ha den.. Er dette et triks for å oppnå dette..?
Liker som regel at øl ender opp i den lave enden av forventet FG..
 
Hvorfor vil du ha oppi annen gjær mot slutten..? For å gjære lenger ned..?
Spør av ren nysgjerrighet, men har ofte slitt med å få pils ned dit jeg gjerne vil ha den.. Er dette et triks for å oppnå dette..?
Liker som regel at øl ender opp i den lave enden av forventet FG..

Jeg tenkte at jeg kunne kombinere "crispheten" til 34/70 med maltsmaken til 833. Ølet vil jo gjære lenger ned. Jeg vet ikke om det vil gå ut over maltsmaken. Men det kunne jo være et forsøk verd:)? I de virkelig gode tyske pilsnerne (f.eks. Lederer) finner jeg i alle fall både crisphet og maltsmak samtidig.
 
Har en jobb å gjøre mot tyske pilsnere.. Har ikke smakt nok .. :)
Har ellers nylig investert i O2 utstyr for å oppnå bedre utgjæring. Men det du sier om 34/70 gjør jo den litt ekstra interessant.
Har ingen erfaring med akkurat den gjæren..
 
+1 på 833. Har ei rekke med 833 nå faktisk. Brygget 8 batcher i sommer med den. mexican lager, vienna, bock, pils, mm. En meget annvennelig gjær.
 
@Finn Berger
Har du fått testet kombinasjon av 34/70 og wlp 833?
Høres interessant ut :)

Skal jeg være ærlig, så merker jeg ikke noen forskjell nå. Men jeg er redd det kanskje sier mer om meg og smaksløkene mine enn om de to gjærtypene, så jeg skal ikke påstå med store bokstaver at det ikke er noen forskjell. Det er det sikkert.

Litt utilfredsstillende, dette. Så sjøl om jeg er mest innstilt på å holde meg til 34/70, så er det mulig jeg kjører en split batch utpå vinteren.
 
+1 på 833. Har ei rekke med 833 nå faktisk. Brygget 8 batcher i sommer med den. mexican lager, vienna, bock, pils, mm. En meget annvennelig gjær.

Ingen problemer med svovel? Jeg sleit med det i de ølene jeg brygget med den, men regner med at det kan ha vært andre årsaker.
 
Jeg begynner etter hvert å bli veldig godt kjent med 830 på tysk pils. Neste gang skal jeg jammen ta en split batch med 833, jeg også.
 
Tilbake
Topp