WLP viability ift utløpsdato og størrelse gjærstarter

Hei, sikkert diskutert tidligere dette uten at jeg finner gode svar i tidligere tråder.
Jeg har laget en starter etter følgende data:
2 pakker White Labs pure pitch best by 9 April 2020.
Har brukt både calculator til MRMalty, brewersfriend og brewfather. Alle kom frem til en starter på ca. 3,5 til 3,8 Liter.
Men da regner jeg ca. 72-76% Viability.

Det jeg er usikker på er jo hva er Viability % i en pakke med Best by dato 9 April? I hht White Labs sine sider så har en pakke som er 5,5 måneder gammel en Viability på ca. 75% (Hvis jeg regner at prod.dato er 6 mnd før best by dato)

Jeg skal brygge en Ale på OG 1073.

2 Spørsmål
1. Noen som har erfaring med viability % i Pure Pitch pakkene til White LAbs etter 5-6 mnd?
2. Er det noen som har en formening om starter på 3,8L er stor nok? Jeg har mangentrører

Alternativet er jo og kjøre et nytt steg eller serie senere? Men det har jeg aldri gjort tidligere. noen som kan forklare hvordan jeg gjør det hvis det anbefales?
 
Hei, samme side jeg har sett på, derfor jeg kom frem til ca. 75% da den er ca. 5,5 måneder gammel. Hvis Best By dato er 6 mnd etter prod.dato da.
Noen som har erfaring eller mening om starter størrelse og calculator beregning?
 
Hei, sikkert diskutert tidligere dette uten at jeg finner gode svar i tidligere tråder.
Jeg har laget en starter etter følgende data:
2 pakker White Labs pure pitch best by 9 April 2020.
Har brukt både calculator til MRMalty, brewersfriend og brewfather. Alle kom frem til en starter på ca. 3,5 til 3,8 Liter.
Men da regner jeg ca. 72-76% Viability.

Det jeg er usikker på er jo hva er Viability % i en pakke med Best by dato 9 April? I hht White Labs sine sider så har en pakke som er 5,5 måneder gammel en Viability på ca. 75% (Hvis jeg regner at prod.dato er 6 mnd før best by dato)

Jeg skal brygge en Ale på OG 1073.

2 Spørsmål
1. Noen som har erfaring med viability % i Pure Pitch pakkene til White LAbs etter 5-6 mnd?
2. Er det noen som har en formening om starter på 3,8L er stor nok? Jeg har mangentrører

Alternativet er jo og kjøre et nytt steg eller serie senere? Men det har jeg aldri gjort tidligere. noen som kan forklare hvordan jeg gjør det hvis det anbefales?

Hviket alternativ valgte du i Brewersfriend? Har du magnetrører skal du velge Braukaiser. Så vidt jeg veit er MrMalty (Jamil Zainasheff) feil - om Jamil ikke har retta den, da.

Jeg tror lite på opplysningene om levedyktighet og celletall i pakkene til WL. Men uansett: Heng deg ikke så mye opp i de tallene; de spiller ikke så stor rolle likevel. Det viktige er hvor mye vørter du bruker. Du kan regne 160 milliarder i tilvekst per liter 1.040-vørter, og så legger du til mengden levende celler i den gjæren du begynte med.
 
Så det er bare å SMSe deg da, i stedet for bruke disse brygge kalkulatorene?

Regnestykket er jo rimelig enkelt, så man kan vel spare seg SMS'en:).

De 160 milliardene per liter er hva Brewersfriend forteller deg at du får om du legger inn Braukaiser stirplate som alternativ. Og Braukasiser (aka Kai Troester) gjorde en del grundige forsøk som ga det tallet. (Sjølsagt er det unøyaktig - bl.a. fordi det kan være ganske store forskjeller mellom ulike gjærtyper. Men det er altså ikke så fryktelig viktig med disse celletallene.)
 
Hei, jeg har lagt inn Braukaiser ja. Hvis jeg forstå deg riktig så kan jeg ta 160 * 3,8 Liter= 608 Billion Cells, kommer da disse gjærcellene fra pure pitch pakken i tillegg? Da får jeg jo ca. 750 Billion celler
Calculator har jeg lagt inn følgende:
OG 1073 Vørter volum 38 Liter, Target pitch Rate Pro Brew1.0 Ale og High gravity Ale
2 Liquid packs med 75% Viability (Hentet fra WLP sine sider ikke fra kalkulator)
Da får jeg 150 Billion cells fra pure pitch pakkene.
En starter med magnetrører 3,8 Liter og gravity 1.036 viser beregning i kalkulator 696 Billion Cells ved et mål om minimum 674 BC så er jo det nok.
Men spørsmålet mitt i utgangspunktet er om noen har erfaring med Viability % fra Pure Pitch pakkene i forhold til Best by dato. Siden forskjellen er så stor mellom kalkulatorer og White LAbs sine side.
Gjæren er WLP007 Dry English Ale og jeg skal brygge en Nøgne Ø Two Captain clone.

Starteren har nå gått i ca. 26 timer, er det lurt og avslutte nå og sette den i kjøleskapet. Eller skal jeg vente til i morgen tidlig?
Jeg klarer ikke å se om den er ferdig, syns det er veldig vanskelig.
 
Hei, jeg har lagt inn Braukaiser ja. Hvis jeg forstå deg riktig så kan jeg ta 160 * 3,8 Liter= 608 Billion Cells, kommer da disse gjærcellene fra pure pitch pakken i tillegg? Da får jeg jo ca. 750 Billion celler
Calculator har jeg lagt inn følgende:
OG 1073 Vørter volum 38 Liter, Target pitch Rate Pro Brew1.0 Ale og High gravity Ale
2 Liquid packs med 75% Viability (Hentet fra WLP sine sider ikke fra kalkulator)
Da får jeg 150 Billion cells fra pure pitch pakkene.
En starter med magnetrører 3,8 Liter og gravity 1.036 viser beregning i kalkulator 696 Billion Cells ved et mål om minimum 674 BC så er jo det nok.
Men spørsmålet mitt i utgangspunktet er om noen har erfaring med Viability % fra Pure Pitch pakkene i forhold til Best by dato. Siden forskjellen er så stor mellom kalkulatorer og White LAbs sine side.
Gjæren er WLP007 Dry English Ale og jeg skal brygge en Nøgne Ø Two Captain clone.

Starteren har nå gått i ca. 26 timer, er det lurt og avslutte nå og sette den i kjøleskapet. Eller skal jeg vente til i morgen tidlig?
Jeg klarer ikke å se om den er ferdig, syns det er veldig vanskelig.

Gjæren fra pakka kommer i tillegg, ja.

Jeg er skeptisk til tallene fra WL, dels fordi jeg har opplevd at det har vært nær umulig å få liv i gjæren fra dem når utløpsdatoen nærmer seg, og dels fordi folka fra Imperial sier at de har testa, og funnet at nye pakker fra WL ikke har mer enn 70 milliarder (mens Wyeast har de 100 som de skal ha).

Men som sagt; det er en illusjon å tro at beregningene dine kan fortelle deg nøyaktig hvor mange celler du kommer til å få, og det er heller ikke så veldig viktig å treffe et bestemt tall. Det er mye viktigere at gjæren er i fin form, og har gode lagre av steroler og lipider, og av glykogen og trehalose.

Men sjølsagt skal du ha nok gjær.

Jeg har langt de beste erfaringene med gjær fra Imperial Yeast. Den får du bare fra Strømmen Hjemmebrygg her i Norge. Litt dyrere, men du får dobbelt så mye gjær, og den er aldri mer enn maks tre måneder gammel. Og sjøl da sparker den skikkelig fra.
 
ok, er det noen måte jeg kan se at gjæren var/er i god form? Syns det er vanskelig å se på pakkene, gjæren så litt annerledes ut denne gang, akkurat som den hadde skilt seg mer, men det betyr kanskje ikke noe.
Noen måte å sjekke om den er i fin form og produserer nye gjærceller?
 
ok, er det noen måte jeg kan se at gjæren var/er i god form? Syns det er vanskelig å se på pakkene, gjæren så litt annerledes ut denne gang, akkurat som den hadde skilt seg mer, men det betyr kanskje ikke noe.
Noen måte å sjekke om den er i fin form og produserer nye gjærceller?

Spiller jo liten rolle så lenge du skal sette en starter. Du finner ut om den funker ved å sette den i arbeid.

Hvis den er nær utløpsdato er min erfaring at det kan ta både to og tre døgn før den våkner - og da regner jeg ikke med at det var så veldig mange levende celler der. Men andre har vært heldigere.
 
Jeg har langt de beste erfaringene med gjær fra Imperial Yeast. Den får du bare fra Strømmen Hjemmebrygg her i Norge. Litt dyrere, men du får dobbelt så mye gjær, og den er aldri mer enn maks tre måneder gammel. Og sjøl da sparker den skikkelig fra.

Innteresant, men tungvidt å klikke på alle gjærpakkene for å finne fx en passende lagergjær :(
 
Innteresant, men tungvidt å klikke på alle gjærpakkene for å finne fx en passende lagergjær :(

Det er de som har en kode som begynner på L som er lagergjær. Jeg tror denne tabellen over samsvar mellom produsentenes betegnelser er god: Imperial Yeast Strain Guide (vs. Wyeast/White Labs) : Homebrewing

Kan anbefale L17 Harvest, som er fra Augustiner i München - som jo brygger en særdeles nydelig helles:). Den skal være moderat når det gjelder svovellukt, også ( - men jeg får jo det uansett hva jeg bruker av lagergjær:().
 
Sist redigert:
Jeg fikk tips fra Brygg selv etter å ha forklart de situasjonen og sendt de en video av strarteren op magnetrøreren. Da hadde den stått i 36 timer og begynte og flokkulere veldig bra, etter 24 timer var alt bare en brun vann masse. Så heldigvis hørte jeg på rådene på denne siden og lot den stå TAKK. Spm sagt etter 36 timer god gang i starter, flokkulering og skum på topp.
Rådet fra Brygg selv var å la den stå til kvelden 48 timer og så sette den i kjøleskap. I dag slår jeg av overskuddet og hiver oppi litt vørter før jeg pitcher den i vørter. Spennende
 
Jeg fikk tips fra Brygg selv etter å ha forklart de situasjonen og sendt de en video av strarteren op magnetrøreren. Da hadde den stått i 36 timer og begynte og flokkulere veldig bra, etter 24 timer var alt bare en brun vann masse. Så heldigvis hørte jeg på rådene på denne siden og lot den stå TAKK. Spm sagt etter 36 timer god gang i starter, flokkulering og skum på topp.
Rådet fra Brygg selv var å la den stå til kvelden 48 timer og så sette den i kjøleskap. I dag slår jeg av overskuddet og hiver oppi litt vørter før jeg pitcher den i vørter. Spennende

Hør aldri på Bryggselv:). Det er litt for mye de - eller flere av dem, i alle fall - ikke har peiling på.
 
Jeg fikk tips fra Brygg selv etter å ha forklart de situasjonen og sendt de en video av strarteren op magnetrøreren. Da hadde den stått i 36 timer og begynte og flokkulere veldig bra, etter 24 timer var alt bare en brun vann masse. Så heldigvis hørte jeg på rådene på denne siden og lot den stå TAKK. Spm sagt etter 36 timer god gang i starter, flokkulering og skum på topp.
Rådet fra Brygg selv var å la den stå til kvelden 48 timer og så sette den i kjøleskap. I dag slår jeg av overskuddet og hiver oppi litt vørter før jeg pitcher den i vørter. Spennende

Hør aldri på Bryggselv:). Det er litt for mye de - eller flere av dem, i alle fall - ikke har peiling på.

Det er folk der som har peiling, også. Jeg nevner i fleng Patrick. Men jeg har fått noen rare råd av andre opp gjennom.

Poenget er at du veit aldri. Og som en generell regel, så er det greit å sjekke med flere. Stol aldri på én. (Og for all del; ikke på meg, heller:p.)
 
Regnestykket er jo rimelig enkelt, så man kan vel spare seg SMS'en:).

SMS spart. Her er regnestykket mitt @Finn Berger :
Innafor?
 
SMS spart. Her er regnestykket mitt @Finn Berger :
Innafor?

Den skulle være grei, den beregninga der, ja:).

Antakelig er det vanskelig å overpitche lagergjær som skal brukes nede på 9-10 grader. Behovet for gjær øker ganske dramatisk når du går ned under "komfortsonen" til gjæren i temperatur. En måte å tenke på, er at du trenger dobbelt så mange lagergjærceller ved 12-13 grader som du trenger ale-celler ved 18-20 grader, og at du så kan du doble det igjen for lagergjær når du går ned i temperatur til 10 grader eller under det.

Fermentis sier du skal bruke 5-8 gr/10 liter når du bruker alegjæren -05. For lagergjæren w-34/70 sier de 8-12 gr/10 liter mellom 12 og 15 grader, som er anbefalt temperatur, og går du ned til 9 grader anbefaler de 20-30 gr/10 liter.

Jeg sverger etter hvert til gjenbruk av lagergjær, fordi det er snakk om så mye gjær. Jeg bruker stort sett hele kaka, og gir den en liter vørter med ekstra gjærnæring kvelden før så den får bygget opp igjen energilagrene (glykogen og trehalose) som den trenger under den første fasen av gjæringsprosessen.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp