wlp001-wlp007

Jeg har bare brukt disse gjærtypene hittil i mine brygg. Jeg har det problemet nå at jeg har et kar til gjæring med 007, og jeg trenger 007 til neste brygg.

Jeg har WLP001 tilgjengelig og vurderer å bruke denne istedenfor. Det er en Amber Ale jeg skal brygge til lørdag. Hva er smaksforskjellen på disse?
 
Ny vørter rett på gjærkaka, spa ut minst halvparten av den ellers blir det voldsom overpitch. Funker aldeles utmerket
 
Vurderte som du sier PetterL, men den som står nå er tørrhumlet med 140 gram, så det kan vel kanskje bli litt mye ekstra smak hvis jeg plasker i den bøtta, Satt den til coldkrashing i dag så den er klar til lørdag. Går kanskje an å fjerne noe av det før jeg fyller opp med ny vørter.
 
Skjønte ikke spørsmålet?

Edit: Aha, smaksbidrag ved å pitche på trub med humlerester? Det må da sette i det minste noe preg tenker jeg, type gresspreg. Det er jo grønske.
 
Da hadde jeg droppa det, jeg har kun gjenbrukt gjærkake uten tørrhumle, redd for gressmak
 
Har gjort det mange ganger tidligere, men da har det bare vært 30 gram tørrhumle. Har ikke vært noe problem da. Men det må sies at jeg drakk mye mer før jeg fikk unge, så 20 liter forsvant fort.

Nå har jeg det problemet at jeg ikke klarer å drikke like mye som jeg har lyst til å brygge. Og jeg får ikke lov av dama å invitere folk hjem like mye som før desverre. Vurderer å brygge mindre batcher så jeg får 7-10 liter istedenfor 20-23 slik at jeg kan brygge oftere. Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det i forhold til bryggemaskin, men jeg tenkte å gå ned til 40% av maltmengde og ikke bruke skyllevann. Evnt justere med litt vann hvis OG ligger for høyt. Får satse på at det ikke fosskoker på grunn av lite mengde vørter når det skal kokes opp.
 
Jeg har bare brukt disse gjærtypene hittil i mine brygg. Jeg har det problemet nå at jeg har et kar til gjæring med 007, og jeg trenger 007 til neste brygg.

Jeg har WLP001 tilgjengelig og vurderer å bruke denne istedenfor. Det er en Amber Ale jeg skal brygge til lørdag. Hva er smaksforskjellen på disse?

Men wlp001 kan da ikke bli feil til en amber ale? Som @Miguel sier, så er 007 fruktigere - i alle fall om du gjærer den i den øvre enden av temperaturområdet - men det er vel ikke det du "normalt" vil ha i en amber ale?
 
Har laget Amber ale på begge.. er jo malt og humle som er stjernene i ølen.. gjær spiller minst andrefiolin her, om ikke tredje... Hvertfall i mine amber ales. Jeg liker de litt på plussiden humlemessig da. Tydelig malt med fremtredende humle.
 
Tilbake
Topp