WLP007 - Ikke fullt så "dry" English ale...

Erlend H.

Norbrygg-medlem
Jeg her en Engelsk bitter som gjæret fra 1060 til 1018 på 5 dager ved 18 grader. Satte opp temperaturen til 19 grader for å se om det ble noe mer fart, men den har ikke rørt seg på 7 dager .

Er det bare å kjøle ned noen dager før jeg tapper på fat, eller er det mulig å få litt mere utgjæring på denne?

Grain bill ser slik ut:
Pale malt 3,6kg
Münchener 1 kg
Crystal 150 0,3kg
Red crystal 400 0,3 kg.

20 liter batch, mesket på 67 grader i 70 min. Både jeg og Beersmith hadde håpet på FG 1014 på denne, spesielt med en gjær som WLP007 som virkelig er sulten på sukker i følge reklamen... Har nå 5,5% istedet for 6,1% så denne virker sikkert, og smaker såpass upåklagelig rett fra gjæringsdunken at jeg faktisk sitter å drikker rett av litermålet etter hydrometermålinga  :biersmile: Fantastisk rødbrun farge på denne også.

Mvh,
Erlend H.
 
Kan være at den fortsetter litte granne til ned, hvis du lar den stå i 14 dager. Oppskriften ser meget god ut, egenkomponert?
 
Det meste jeg lager er egenkomponert, men prøver å lage typeriktige øl. Som regel så finner jeg ei oppskrift som utgangspunkt der jeg har det meste av ingredienser, så er det å finjustere i beersmith før jeg løper i garasjen for å brygge. På denne oppskrifta så brukte jeg 15g Admiral bitterhumle, og 50 + 50g med EKG på 10 og 2 minutter.

Selv om det ikke har skjedd noe med gjæringa siste uka, så har smaken blitt mye bedre!

Har ikke tid til å vente i 14 dager til, ihvertfal ikke når det ble såpass godt som det ble. I tillegg så har ungene drukket tomt det meste, så det haster å få noe på tapp.

Mvh,
Erlend H.
 
Erlend H. skrev:
Det meste jeg lager er egenkomponert, men prøver å lage typeriktige øl. Som regel så finner jeg ei oppskrift som utgangspunkt der jeg har det meste av ingredienser, så er det å finjustere i Beersmith før jeg løper i garasjen for å brygge. På denne oppskrifta så brukte jeg 15g Admiral bitterhumle, og 50 + 50g med EKG på 10 og 2 minutter.

Selv om det ikke har skjedd noe med gjæringa siste uka, så har smaken blitt mye bedre!

Har ikke tid til å vente i 14 dager til, ihvertfal ikke når det ble såpass godt som det ble. I tillegg så har ungene drukket tomt det meste, så det haster å få noe på tapp.

Mvh,
Erlend H.


Ungene er sugen på mer øl altså ;D  Da gjør du noe riktig.
Min erfaring er at wlp007 gjærer godt men det er vell flere faktorer som avgjør utgjæring som du helt sikkert vet ifra før av.
Uansett så tenker vell jeg det slikt, viss du elsker smaken nå med den utgjæringen så hvorfor ikke bare fatet det. Går da utifra at du skal tvangskarbonerer og ikke bruke sukker?
 

Similar threads

Tilbake
Topp