WLP029 - hva kan den brukes til?

Er det noen som har prøvd til IPA/APA? Jeg leser på homebrewtalk.com at denne gjæren vil fremheve humlesmaken, men det var litt delte meninger om den passet. Den gjærer jo svært langt ned, og jeg liker IPA/APAen min tørr!
Har nettop tappet en Kolsch med denne gjæren over på fat, og smaken var svært lovende! Det jeg er ute etter å lage nå er en APA i samme gata som Hansa's "IPA" (og jeg er midlertidig lei WLP001)
 
Har prøvd, og det funket forsåvidt bra. Men vær obs på at WLP029 kan produsere en del svovel som ikke nødvendigvis vil gjøre seg så godt i en IPA.
 
Gahr skrev:
Har prøvd, og det funket forsåvidt bra. Men vær obs på at WLP029 kan produsere en del svovel som ikke nødvendigvis vil gjøre seg så godt i en IPA.

Men vil ikke den forsvinne helt etter noen ukers lagring?
 
Lenge siden jeg gjorde det. Ble en ok IPA, men kanskje litt endimensjonal. Summit single hop.
 
Et lite spørsmål til her; jeg vil som sagt ha en tørr og crisp APA, så jeg tenkte å droppe krystallmalt helt denne gangen. Da ser jeg for meg en maltsammensetning som dette: 70% Pale malt, 20% Vienna og 10% Hvete. Tror folket det vil funke? Jeg har stort sett fulgt andres oppskrifter før, men tenkte nå å prøve meg på en egenkomponert øl!  :)
 
TrondR skrev:
Et lite spørsmål til her; jeg vil som sagt ha en tørr og crisp APA, så jeg tenkte å droppe krystallmalt helt denne gangen. Da ser jeg for meg en maltsammensetning som dette: 70% Pale malt, 20% Vienna og 10% Hvete. Tror folket det vil funke? Jeg har stort sett fulgt andres oppskrifter før, men tenkte nå å prøve meg på en egenkomponert øl!  :)

Dropp vienna så begynner det å ligne på noe ;)
 
Bjarte H skrev:
TrondR skrev:
Bjarte H skrev:
Dropp vienna så begynner det å ligne på noe ;)

Ok, men hvorfor det?

Smak og behag selvfølgelig, men du får nok litt mer maltfylde med vienna.

Jepp, det var tanken. Å få den tørr, men allikevel ha litt mer maltfylde enn pale malt gir alene  :)
Men vi får se, oppskriften er ikke skrevet i sten enda, da det ikke blir brygging før i romjulen  :brygging:
 
Dette hørtes spennende ut, hvordan ble resultatet? Spesielt med tanke på null crystalmalt og crispheten
 
Har dere noen erfaring med å bruke den i andre øl ? Har en bøtte med gjær i kjøleskapet som er 1 uke gammel.
Forslag ??
Mulig jeg bruker den i en IPA i morgen... (eller er det banning i ølteltet)
den ligner etter sigende litt på WLP001.
 
På sidene til white labs får den "full pott" til bruk i følgende øltyper:

American Style Cream Ale
American Style India Pale Ale
German Style Brown and Dusseldorf Altbier
Specialty Honey Ales
American Style Pale Ale
American Style Brown Ale

I tillegg til Kölsch da, naturligvis :)
 
Eg brukar no denne i ein fruktøl (multer). Pitcha på 17 grader. Noko høgare temp utover i gjæringa bør gje eit tillegg av fruktig smak.
 
Tilbake
Topp