WLP029 vs. Wyeast2565 (Kölsch)

Marius K.

Norbrygg-medlem
Jeg vurderer å brygge en Kölsch som neste batch, og har tilgang til både Wyeast og White labs sin Kölsch gjær i min lokale bryggesjappe. Er det noen forskjell på disse, eller er det ett fett hvilke jeg velger?
 
Jeg har to batcher med Wyeast sin gjær bak meg, og er veldig fornøyd med resultatet av den. Har ikke brukt WLP.
 
Jeg hadde samme spørsmålet tidligere. Etter litt research her på forumet så virker det som at WY Kolsch gjæren var å foretrekke, og har siden brukt denne med godt hell.
 
Jeg hadde samme spørsmålet tidligere. Etter litt research her på forumet så virker det som at WY Kolsch gjæren var å foretrekke, og har siden brukt denne med godt hell.

Hva var argumentene for at Wyeast sin var å foretrekke?
 
Jeg har kun brukt 029 og fått stående ovasjoner for den. Gjæret på 16 C.

Det ble wlp029 da wyeast 2565 var midlertidig utsolgt. Jeg gjæret på 16 grader forrige gang, men tenkte teste 17 grader nå. Noen som har erfaring med det? På en helt ny podcast på the brewing network om Kolsch anbefaler Jamil å gjære med wlp029 på 18 grader, og 2565 på 16 grader. Tror det er fordi wyeast sin muligens er litt fruktigere, og at man må litt høyere i temp på 029 for å oppnå det samme. Jeg synes 18 virker høyt, så tenkte gå for en mellomting.
 
Bump.

Sitter og prokrastinerer litt; jeg må tappe opp en kølsch på wlp029 i dag, og kunne tenke meg å gjøre noe annet, egentlig:(. Jeg har også nettopp fått en pose wyeast 2565 i hus, og får vel se til å få satt en starter, så jeg kan få brygget og sammenlignet.

Wlp029 gjærer veldig kraftig ut her nå, såpass at jeg har begynt å lure på om det har sneket seg inn et diastaticusgen - eller noen annen dævelskap - i den. Fra 1.044 til 1.005 i den siste batchen, og det gir 88% utgjæring. Den har dessuten brukt en halv evighet (=3 uker) på å gjære ut, og har faktisk ikke gitt seg helt med å klukke ennå. Nå har den alltid ligget høyt, gjerne rundt 83/84%, så det er kanskje ikke helt utafor. Har andre lignende erfaringer med den? (Jeg har akkurat tømt i meg innholdet i testrøret, og det smaker fortreffelig. Jeg kjenner i alle fall ingen usmaker, og det begynner å klarne godt opp, også.)

Denne tendensen til over-utgjæring var det som fikk meg til å ville prøve 2567. De siste bryggene mine utvikler litt vel mye kullsyre på flaske, og det er egentlig ikke til å leve med - sjøl om det ikke på noen måte er snakk om skum som kryper ut av flaska.

Et bryggosof-exbeeriment antyder at det er forskjeller mellom ølet de to gjærene produserer. Konklusjonen er at Wyeast-gjæren gir en fruktigere og rundere øl, mens 029 gir et reinere og krispere, mer pils-/helleslignende øl. Wyeast-ølet er også mer tåkete.

Om det stemmer, blir det nok ikke så mange bryggene med det nye bekjentskapet:(. Men jeg tenker at exbeerimentet var unfair, siden 2565 må ha blitt servert med gjær i suspensjon, og det påvirker jo smaken. Jeg hører i alle fall veldig gjerne andres erfaringer før jeg blir deprimert.
 
Wlp029 gjærer veldig kraftig ut her nå, såpass at jeg har begynt å lure på om det har sneket seg inn et diastaticusgen - eller noen annen dævelskap - i den. Fra 1.044 til 1.005 i den siste batchen, og det gir 88% utgjæring. Den har dessuten brukt en halv evighet (=3 uker) på å gjære ut, og har faktisk ikke gitt seg helt med å klukke ennå. Nå har den alltid ligget høyt, gjerne rundt 83/84%, så det er kanskje ikke helt utafor. Har andre lignende erfaringer med den? (Jeg har akkurat tømt i meg innholdet i testrøret, og det smaker fortreffelig. Jeg kjenner i alle fall ingen usmaker, og det begynner å klarne godt opp, også.)

Denne tendensen til over-utgjæring var det som fikk meg til å ville prøve 2567. De siste bryggene mine utvikler litt vel mye kullsyre på flaske, og det er egentlig ikke til å leve med - sjøl om det ikke på noen måte er snakk om skum som kryper ut av flaska.

Denne WLP029 du har, har den vært gjennom mange starter generasjoner?
Med tilgang til både oksygen og gjærnæring med sink?
I så fall kan jo det ha selektert og trimmet gjæren til å gi en høyere utgjæring?

Jeg bare tenker høyt her altså.
 
Denne WLP029 du har, har den vært gjennom mange starter generasjoner?
Med tilgang til både oksygen og gjærnæring med sink?
I så fall kan jo det ha selektert og trimmet gjæren til å gi en høyere utgjæring?

Jeg bare tenker høyt her altså.

Det er femte generasjon nå - eller hvordan man nå skal regne det. Det er det femte brygget, i alle fall. Men jeg satte jo en starter til det første, også. Det var også en kølsch, med nøyaktig den sammme oppskriften, og den gikk fra 1.046 til 1.008 (på 18 dager), hvilket gir 82% utgjæring. Så den ser ut til å trappe opp litt - men det er kanskje ikke så unormalt, egentlig, så lenge den får pent stell, som du antyder - og det har den fått:).
 
Har en kølsh til gjæring nå med imperial yeast sin Dieter. Noen som har testet denne ?
Veldig interessant å høre fra deg hvordan den blir. Ser mot Imperial gjær når jeg neste gang skal kjøpe inn fersk.

WLP 029 og Imperials Dieter skal komme fra det samme bryggeriet - Früh - mens Wyeast 2565 kommer fra Päffgen. Jeg har brukt 029 og 2565. Den siste er langt fruktigere, og den kommer jeg ikke til å bruke igjen. Jeg tror det er mye vanskeligere å få til et reint og crispt lagerligende øl med den enn med Früh-gjæren. Det stemmer med hva jeg har lest om andres erfaringer, også. Den flokkulerer dessuten omtrent ikke, og er det mest håpløse jeg har vært borti med henblikk på den egenskapen.

Jeg har mer tro på Imperial enn på Whitelabs, uten at jeg skal si at det empiriske grunnlaget for det er så sterkt. Utpå vårparten, når det blir tid for å brygge Kølsch, skal jeg prøve Dieter, så jeg hører også veldig gjerne om erfaringer med den.

Hvis Jamil har anbefalt å gjære den på 18 grader, er jeg dypt uenig med Jamil. Bryggeriene i Køln gjærer generelt lavere - 14 grader - så vidt jeg vet, og det er det jeg har best erfaring med (Kilde: Interview with Franz Pozelt about Kölsch | Daft Eejit Brewing)
 
Ja skal bli artig og smake på denne, skal på fat til helgen. Til info så valgte jeg og gjære den på 16 grader så får vi se om det ble ok.
 
Tilbake
Topp