WLP051. Fikk feil gjær av butikken.

Jeg bestilte ingredienser til diverse brygg her om dagen.
Skal brygge en Lucky Jack clone i morgen, men oppdaget når jeg skulle sette starteren i dag at nissene i butikken har gitt meg WLP051 istden for WLP001.

Hva bruker dere WLP051 til? Har ingen erfaring med denne gjæren.
 
Det er ikke en dårlig gjær, litt fruktigere enn 001 med litt dårligere attenuasjon.
Kjør på.
 
Gjorde nylig en splittbatch av en egenkomponert APA der jeg testet WLP001 mot WLP051. Gøy og lærerikt!

Begge disse gjærene er betegnet som California Ale, så jeg ble derfor overrasket over hvor forskjellige de to variantene faktisk ble. Som Bernts sier, fuktigere og søtere. Men virkelig *merkbart* fuktigere og søtere.

Wlp001 hadde en krisphet og tørrhet a la lucky Jack. WLP051 var noe ganske annet. Søtere, rundere, fruktigere, rundere. God, men ingen ting som minnet særlig om Lucky Jack det.

Begge var gode, bevares, men når du først sikter på Lucky Jack så tror jeg WLP001 er det beste valget av disse to.

Så jeg anbefaler deg å prøve igjen, og da neste gang med den andre gjæren. :)

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Forskjellen vil nok ikke bli så stor hvis det tas høyde for dette under bryggingen.
Mesk litt lavere og hold gjæringstemperaturen i nedre del av skalaen.
 
Gammel tråd, men aktuell for meg nå, siden jeg nettopp har dyrka opp en passelig porsjon av Imperials versjon (A15 Independence) til en ipa/apa. Noen som bruker denne og kan si noe om den? Jeg tenker særlig på om den produserer merkbart med svovel (H2S). Jeg kjente ikke noe fra starteren, men Whitelabs sier jo at den gir noe. Imperial sier ikke noe om det, så kanskje er det håp?
 
Har brukt 051 nokre gonger og har ikkje merka noko til svovel i ferdig øl iallefall. Har brukt den i både IPA og APA. Fekk forresten litt frå Ægir ein gong som eg brukte i ein blonde ale med godt resultat. Gjærar nok litt mindre ut enn WLP001/Us-05.
 
Sist redigert:
Har brukt 051 nokre gonger og har ikkje merka noko til svovel i ferdig øl iallefall. Har brukt den i både IPA og APA. Fekk forresten litt frå Ægir ein gong som eg brukte i ein blonde ale med godt resultat. Gjærar nok litt mindre ut enn WLP001/Us-05.

Godt å høre:).

Lyslugga amerikaner har jeg også vært inne på. Kanskje jeg skulle teste denne gjæren på den øltypen først, heller enn på de humlekraftige typene? Det gir meg jo et bedre inntrykk av hva gjæren gjør for ølet. (Zainasheff-artikkel om american blonde her .)

Denne gjæren er jo faktisk en pastorianus. Jeg ser at Whitelabs har en mye snevrere anbefaling enn Imperial når det gjelder temperatur, 19-21 vs 16-22. Det er jo fristende å teste ut om den har bevart lagergjærnaturen såpass at den kan tenke seg å jobbe på lave temperaturer, men det er vel litt meningsløst. Så jeg tenker jeg starter på 16, og så lar den stige til 18 av seg sjøl. Noen tanker om det?
 
Tilbake
Topp