WLP300 - megaskum etter endt gjæring

Forum,

Er det noen som har opplevt TJUKT skum på toppen av ølet etter endt gjæring med WLP300? Ser det er masse gjær i skummet, men aktiviteten har dabbet av så og si helt.

Gjæret først ved 15 C romtemp (bra aktivitet), så 18 C romtemp etter 3 dager. Har nå stått 8 dager.

Vi snakker standard weizen laget på Briess' flytende ekstrakt, halvparten tilsatt ved siste 10 min av koken.
 
Jeg har opplevd med WLP001 at det holder seg oppe en stund. Om det ikke har gått ned etter nesten 14 dager så kan du prøve å sette det litt kaldt, det fungerte ihvertfall for meg.
 
Ikke unormalt med litt seig krausen når man bruker denne gjæren. Hvis den ikke har bunnfelt etter 14 dager og målingen av gravity er stabil så ville jeg forsøkt å sette den litt kaldere for å få den til å felle.
 
Tar opp igjen denne tråden, for jeg sitter med en roggenbier som har den samme tjukke, seige gjærkremen som ikke legger seg. Jeg lurte alvorlig på om det var noe galt, men skjønner av svarene her at det ikke er det.
Men en annen ting er den treige gjæringsprosessen. Er den normal?
Nå gjærer det fremdeles aktivt, etter over en uke, og jeg lurer på om flere har opplevd et veldig treigt gjæringsforløp md denne gjæren. Etter en grei start på 17 grader flyttet jeg den opp i litt varmere omgivelser etter at stormgjæringen hadde gitt seg. Jeg var redd det skulle bli for kaldt, slik at gjæringen kom til å gå i stå. Men SG viste seg å bare være 1.030 (OG var 1.060). Så gikk gjæringen nesten helt i stå, og det skjedde lite. Jeg satte den litt varmere en gang til, og nå etter noen dager, har temperaturen steget til 22, og SG er ned mot 1.020. Det klukker jevnt og kraftig ca. tre ganger i minuttet, og det ser ut som om den har tenkt å fortsette sånn til ut på nyåret. Jeg får en underlig følelse av å være på langtur med traktor:confused:.
 
Rør forsiktig i karet med noe sterilt for å få gjærcellene i direkte kontakt med ølet/vørteren. Vent et par dager, og evt. gjenta om nødvendig.

Jeg ville definitivt ikke satt den kaldt med gjær på toppen. Sjansen er stor for at ølet ikke er ferdig.
 
Den tikker og går fremdeles, riktignok en del langsommere nå, men det skjer da noe. SG er nå nede på 1.016, og det begynner å ligne noe, utgjæring på 73%. Det er ingen utpreget søtsmak igjen, i alle fall, og ingen usmaker, bortsett fra et hint av svovel, som ikke bekymrer meg overvettes mye. Men jeg skulle gjerne sett den nede på 12-14. Så lenge det ser ut til å gå godt - om enn langsomt - så tør jeg ikke forstyrre. Tenker jeg lar det gå et døgn eller to til, og om det ikke har skjedd noe mer med SG, griper jeg til rådet ditt:).
 
Denne gjæren er som regel ikke førstemann til å rope "ferdig, kom og tørk".

La den holde på. Har du stødig temperatur så er det enkleste trikset for å få den ferdig bare å vente.
 
Får en følelse av at den forbaskede gjæren driver og tester tålmodigheten min. (Nå klukket den akkurat bak ryggen min:confused:!)

Den holder seg fint på 21-22 grader, så det kjennes ganske bra, egentlig.
 
Tilbake
Topp