WLP300 - Sur lukt på starter

Hei,

Jeg laget en starter på WLP300. Den stod ca 30t på magnetrører i romtemperatur (22-24 grader). Første 12t lukter det himmelsk i rommet av fenoler og bananaktig preg. Skummet ganske godt i overflaten. Dagen etter forsvant skummet, og etter 30t anså jeg starteren som ferdig og klar til å sette på kjøl.

Den har nå stått ca 24t på kjøl, og når jeg åpnet opp kjøleskapet så luktet det surt. Tok ut starteren og fjernet sølvfoliet og luktet oppi. Joda, det var starteren som var årsaken til lukten.

Hva gjør jeg? Skal etter planen brygge i morgen tidlig. Jeg har vært veldig nøye på renhold og desinfisering. Kan ikke skjønne at det kan ha kommet bakterier inn. For et par uker siden satte jeg en WLP007. Ingen problem der.
 
Det høres igrunn normalt ut. Det lukter ofte syrlig når det har stått kaldt en liten stund, kanskje litt mindre av de britiske.

Nå vet jeg ikke hvor syrlig det er du mener, men hvis du mener du har gjort alt rett så ville jeg brukt den.
 
En ferdiggått starter er jo et helt ferskt veldig dårlig øl. I jakten på mye og frisk gjær gjør du alt som er gæ'ernt når du skal lage godt øl. Så det hverken lukter eller smaker spesielt godt. Og syrligheten er i alle fall normal; det er et ganske surt øl du har i starteren.

Om du tar prøver underveis i gjæringen av et vanlig øl, får du også nokså vekslende opplevelser. Jeg synes ofte det er veldig godt når det ligger litt over 1.020, og målet er ned mot 1.010. Og når det så er gått helt ut, er det plutselig ikke noe videre, fullt av skarpe kanter og tvilsomme smaker. Ikke så rart, det skal jo modnes for å bli godt.

Man kunne jo prøvd å modne og karbonere startervørteren; det hadde vært interessant:) - men jeg tror ikke jeg gidder:confused:.
 
Tilbake
Topp