WLP380 - dårlig utgjæring med ekstrakt

GeirH

 
Lørdag for to uker siden satte vi vår første 50-litersbatch, der vi testet ny kokekjele (fungerte supert), ny gjæringsbøtte (labb-dunk fra felleskjøpet) og gjæringsskap med temperatrurkontroll. Vi satte en tysk hveteøl med 9 kg hveteekstrakt fra bryggselv, samt 500 g hvetemalt kjørt som en minimesk i bh-pose i kasserolle pakket inn i håndduk og satt i ovnen, forholdsvis jevnt temp på 66-67 grader. Tilsammen 56 liter til kok, 50 liter i gjæringsbøtta.

OG: 1,061, ca som forventet etter beersmith.

Etter mine beregninger skulle vi ha nok gjær (542 mrd celler etter mr. malty): WhiteLabs WLP380, prod. dato 12. feb -> 61% gjenlevende celler da jeg satte starteren (med magnetrører), første steg 1,2 liter (med 120 g spraymalt) skulle gi 175 mill celler pr ml -> totalt 210 mrd celler. 1,5 døgn på magnetrører og 1,5 døgn i kjøleskap før dekantering. Neste steg 2,4 liter -> 240 mill celler pr ml > totalt 576 mrd celler, 1,5 døgn på magnetrører, så 1,5 døgn i kjøleskap før dekantering og romtemperering.

Vi luftet vørteren kraftig med mørtelblander på elektrisk drill i noen minutter (etter nedkjøling til ca 15 grader og pitching av gjær).

Gjæringsskapet ble satt til 17 grader, og stormgjæringen var godt i gang neste dag. 50 liter hveteøl i en 60-liters gjæringsbøtte er forresten litt vel optimistisk - det ble masse tørking av skum de neste par dagene ;)

Forrige lørdag økte jeg temperaturen til 18, søndag til 19 osv fram til onsdag ettermiddag ble den satt til 22 grader, og satt inn i stua om kvelden (22 grader romtemp). SG-måling viste da 1,020, og det var den også ved måling torsdag kveld og nå lørdag formiddag.

Jeg antar gjæringen er ferdig (fremdeles ett og annet plopp i gjærlåsen, men det er vel bare litt co2 som siver ut...), og kommer nok til å flaske i kveld, med mindre det er noe som skulle tilsi at jeg kan få ned FG-en mer, eller at jeg risikerer flaskebomber? Innspill?
 
Tilbake
Topp